تبیان، دستیار زندگی
دلیل به وجود آمدن یک رابطه ی قوی بین مادر و نوزاد در زمان شیردهی برقراری رابطه فیزیکی است. این به آن معنی است که مرد هم می ‌تواند(البته کمی متفاوت ‌تر) رابطه ‌ای به همان عمیقی با فرزندش داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیردهی فقط وظیفه ی مادران نیست!


دلیل به وجود آمدن یک رابطه ی قوی بین مادر و نوزاد در زمان شیردهی برقراری رابطه فیزیکی است. این به آن معنی است که مرد هم می ‌تواند(البته کمی متفاوت ‌تر) رابطه ‌ای به همان عمیقی با فرزندش داشته باشد.


پدر

از نظر آقایان شیردهی تصویری کاملا مادرانه است و در عین حال که از این عمل و مشاهده آن لذت می ‌برند، عکس‌العملی بین دوست داشتن و دلسردی در بیشتر آن ها به وجود می‌ آید.

در دوران بارداری، مادر رابطه‌ ای بسیار نزدیک با فرزند خود دارد. بعد از تولد، شیردهی همچنان این آمیختگی و نزدیکی را حفظ می‌ کند و زمان شیردهی زمان لذت ‌بخشی برای هر دوی آن ها است.

به چشم مردان، شیردهی، عملی کاملا طبیعی و بسیار قدرتمند است. البته تمامی مردان به یک نسبت به این عمل واکنش نشان نمی‌ دهند. برخی با دیدن همسرشان که در حال شیردهی است به وجد می ‌آیند و پر از غرور و هیجان می‌ شوند در حالی که برخی دیگر احساس ناراحتی، دلسردی و حتی حسادت می‌ کنند.

احساس بیهودگی و دلسردی

بعد از فارغ شدن مادر، پدر این احساس را دارد که اصلی ‌ترین نیاز و مشغله نوزاد خوردن است و این مادر است که با شیردادن خود می ‌تواند این نیاز او را برطرف و نوزاد را آرام کند. دانستن این مطلب در برخی از مردان سبب افسردگی و دلسردی می ‌شود و جمله ‌ای که اکثر آن ها با خود تکرار می ‌کنند این است که من چه کاری می ‌توانم برای فرزندم انجام دهم؟ و از آن جا که تمام توجه مادر به ویژه در ماه نخست به فرزندش جلب می‌ شود، مرد احساس می ‌کند جایگاهش را در این رابطه ی عاطفی از دست داده است.

از سوی دیگر، سینه ی زن نه تنها نماد زنانگی و مادری است بلکه اندامی جنسی است و با آغاز شیردهی احساسات جنسی مرد دچار اختلال می ‌شود. برای مردان دیدن همسرشان که با موجودی دیگر لذت می‌ برد کمی ناراحت‌ کننده است. به همین دلیل است که برخی زنان یا به فرزندشان شیر نمی‌ دهند یا این کار را در اتاقی جدا دور از چشم همسر انجام می ‌دهند. به هر حال نوع رفتار مرد در برابر شیردهی به تربیت، تاریخ خانوادگی، تصویر ذهنی از اندام زن و مادر خود و... بستگی دارد.

چگونه پدر را در شیردهی دخالت دهیم؟

صحبت در مورد فرزند و وظایف او در دوران بارداری می ‌تواند نقش بسیار بسزایی در این میان داشته باشد. یکی از وظایف مهم زن در این زمان، اطمینان دادن به همسرش است که فرزند آن ها سبب جدایی و فاصله گرفتن آن ها از هم نخواهد شد.

یکی از کارهایی که از سوی روان ‌شناسان توصیه می ‌شود شرکت مرد همراه زن در کلاس‌ های آموزش شیردهی است. آگاهی پیدا کردن از اهمیت شیردهی و نقش شیر مادر در سلامت کودک تا حد زیادی مانع از مخالفت مرد با شیردهی و افسردگی او می‌ شود.

از عواملی که موجب افزایش شیرمادر می ‌شود آرامش و اعتماد به نفس

اوست. مخصوصا زنانی که نخستین زایمان خود را پشت سر می‌ گذارند

برای موفقیت در شیردهی، نیاز به اعتماد به نفس دارند و این وظیفه ی

پدر است که اعتماد به نفس را به مادر القاء کند

نکته ی دیگر این که نباید شیردهی را به دور از چشم مرد به ویژه در هفته ی نخست بعد از زایمان انجام داد تا مرد با سختی ‌هایی که مادر می ‌کشد نیز آشنا شود و به شما به خاطر کاری که انجام می ‌دهید افتخار کند.

مادر نیز باید هنگام نیاز از همسرش طلب کمک کند. گفتن جملاتی نظیر "من خسته ‌ام لطفا کوچولو را در تختش بگذار" یا "چه خوب که تو اینجایی، تنهایی از پس کارها برنمی‌آیم" هر مردی را به هیجان می ‌آورد. اقدام دیگری که می‌ توانید انجام بدهید این است که واقعا مرد را در شیردهی دخالت دهید مثلا از او بخواهید وضعیت نوزاد را درست کند یا گردن و شانه‌ های شما را حین شیردهی ماساژ دهد.

فراموش نکنید شاید مردها نتوانند شیر دهند اما می‌ توانند کارهایی مانند خواباندن، نوازش، حمام کردن، تعویض پوشک و به گردش بردن نوزاد را انجام دهند. پس برای آن ها ارزش قائل شوید و به عنوان یک پدر به آن ها نگاه کنید.

پدر

یک نقش بسیار مهم

متخصصان می‌ گویند مردانی که نسبت به شیردهی مخالف ‌اند، افرادی هستند که احساس می ‌کنند بین آن ها و همسرشان فاصله ‌ای ایجاد شده است. شیردهی یک امر زنانه است اما نه کاملا زنانه. گر چه شیردهی سبب ایجاد رابطه ‌ای برتر بین مادر و فرزند می ‌شود اما نباید نقش پدر را در این میان نادیده گرفت. شیردهی امری زوجی است و اگر پدر در آن نقش نداشته باشد با موفقیت به انتها نمی ‌رسد. یک زن با نگاه‌ ها، حمایت و حضور همسرش است که مادر می‌ شود.

بودن او در زمان شیردهی و حمایت و تشویق همسرش باعث می‌ شود زن بهتر بتواند به این امر مهم بپردازند. تنها بودن زن در امر نگهداری از کودک باعث خستگی و دلزدگی او شده و به تدریج شیردهی به دست فراموشی

سپرده می‌ شود.

دلیل به وجود آمدن یک رابطه ی قوی بین مادر و نوزاد در زمان شیردهی برقراری رابطه فیزیکی است. این به آن معنی است که مرد هم می ‌تواند(البته کمی متفاوت ‌تر) رابطه ‌ای به همان عمیقی با فرزندش داشته باشد و با دخالت دادن خود در امر نگهداری از فرزند این رابطه ی عمیق را ایجاد کند.

حمایت روانی پدر از عوامل موثر در موفقیت شیردهی مادر

موفقیت مادر در شیردهی به کودک و میزان شیردهی او ارتباط مستقیم با حمایت پدر دارد و در زندگی پر تنش امروزی پدر باید آرامش مادر را در دوران شیردهی فراهم کند.

از عواملی که موجب افزایش شیرمادر می ‌شود آرامش و اعتماد به نفس اوست. مخصوصا زنانی که نخستین زایمان خود را پشت سر می‌ گذارند برای موفقیت در شیردهی، نیاز به اعتماد به نفس دارند و این وظیفه ی پدر است که اعتماد به نفس را به مادر القاء کند.

مادران معمولا اعتقادی به شیرخشک ندارند و در اکثر مواقع تحت شرایط ناخواسته و پرتنش قرار می‌ گیرند و مجبور می‌ شوند به سمت شیرخشک روی آورند.

مادران شهری در زمان شیردهی نیاز به حمایت بیشتری از طرف پدران دارند. شرایط زندگی و آرامش مادران روستایی بیشتر از مادران شهری است ولی حمایت مردان روستایی از زنان در دوران شیردهی بسیار اندک است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

سلامتیران -  ترجمه: سمیه مقصودعلی

ایسنا - دکتر احمد بهروز، متخصص زنان

مطالب مرتبط:

به نوزادتان شیرغنی ‌تر بدهید

شیر مادر از نزدیک بینی جلوگیری می کند

غذاهای تاثیرگذار بر روی شیر مادر

تغذیه با شیر مادر در غیاب او

مشکلات مادر در دادن شیر به نوزاد

همه چیز درباره شیر مادر

کاهش تغذیه با شیر مادر در ‌كشور

تاثیر استرس بر شیر مادر

عوامل کاهش دهنده شیر مادر

شیر مادر از بروز دیابت دوران کودکی جلوگیری می کند

سئوالاتی که در مورد تغذیه با شیر مادر مطرح می شوند

مادران شاغل و شیردهی

باورهای غلط در مورد تغذیه با شیر مادر

مصرف دارو در شیردهی

انواع حالات شیردهی

مزیت های شیر مادر بر شیر خشک

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

تغذیه با شیرمادر (عشقی مادرانه یا رنجی بیشمار؟)

شیر مادر در اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.