تبیان، دستیار زندگی
هوش بیشتر، اندازه ی مغز بزرگ تر، فشار خون بالای کم تر، کاهش استرس و کاهش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در دوران بلوغ، از فواید مهم شیر مادر در سال های بعدی زندگی می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشخصات افراد تغذیه شده با شیر مادر


هوش بیشتر، اندازه ی مغز بزرگ تر، فشار خون بالای کم تر، کاهش استرس و کاهش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در دوران بلوغ، از فواید مهم شیر مادر در سال های بعدی زندگی می باشد.


مادر و کودک

شیر مادر علاوه بر فوایدی که در همان زمان شیرخوارگی و شیردهی برای نوزاد و مادر به همراه دارد، در زمان کودکی، بلوغ و بزرگسالی نیز بسیاری از اثرات مفیدش باقی می ماند. در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می شود.

هر چقدر شیر مادر بیشتر خورده باشید مغز بزرگتری دارید

دانشمندان در مطالعات جدید دلیل وجود رابطه بین تغذیه با شیر مادر و افزایش ضریب هوشی را کشف کردند. دانشمندان متوجه شدند رابطه ی مستقیمی بین اندازه ی مغز هر پستاندار از جمله انسان‌ ها و مدت زمانی که آن ‌ها از شیر مادر تغذیه می‌ کنند وجود دارد.

طبق این بررسی ها، هر چه قدر این زمان طولانی ‌تر باشد، به همان اندازه نیز اندازه مغز بزرگ ‌تر می ‌شود.

این مطالعات باز هم اثبات می‌ کند که برای نوزادان در چند ماه اول زندگی شیر مادر بهترین منبع غذایی است. دانشمندان هنوز نمی ‌دانند که دلیل اصلی این موضوع به دلیل انرژی نهفته در شیر مادر است یا مواد غذایی موجود در آن هستند که این تمایز را با دیگر غذاها به وجود می ‌آورند.

پروفسور روبرت بورتون از دانشگاه دورهام در این باره گفت: این مطالعات ثابت می ‌کند که بین رشد مغزی و تغذیه با شیر مادر رابطه بسیار قدرتمندی وجود دارد. البته ما هنوز نمی ‌دانیم چه چیزی در شیر مادر وجود دارد که به رشد مغزی انسان کمک می‌ کند.

تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان می دهد، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، باهوش تر از کودکانی هستند که از شیر خشک تغذیه کرده اند

پروفسور بارتون و تیم همراهش مطالعاتی را روی 128 پستاندار از جمله انسان بررسی کردند تا رابطه بین مدت تغذیه با شیر مادر و اندازه مغز را بررسی کنند.

آن ‌ها متوجه شدند هر چه قدر طول مدت بارداری و زمان شیردهی طولانی ‌تر باشد، به همان میزان، اندازه ی مغز بزرگ ‌تر است.

آن هایی که شیر مادر خورده اند باهوش ترند

تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان می دهد، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، باهوش تر از کودکانی هستند که از شیر خشک تغذیه کرده اند.

پژوهشگران دانشگاه کویینزلند با بررسی 4هزار کودک اهل بریسبان به این نتیجه رسیدند که هر چه کودک مدت بیشتری از شیر مادر تغذیه شده باشد، بهره هوشی بالاتری خواهد داشت. جیک بخمان سرپرست این محققان گفت: فواید شیر مادر ناچیز نیست، شیر مادر حدود هشت نمره بهره هوشی کودک را بالا می برد که قابل توجه و اهمیت است. در این مطالعه از کودکان پنج ساله آزمایش های استاندارد هوش کلامی گرفته شد و عواملی نظیر وضعیت تاهل یا تجرد والدین، درآمد، سطح تحصیلات و وضع عاطفی مادر نیز مورد توجه قرار گرفت که باز هم نقش شیر مادر در افزایش بهره هوشی به قوت خود باقی بود.

احتمالا مادرانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کنند، علاقه و دلبستگی خاصی میان خود و کودک شان ایجاد می کنند که این کار، به رشد ادراکی کودک کمک می نماید. وجود اسیدهای چرب امگا در شیر مادر نیز به رشد ادراکی کودک کمک می کند. علاوه بر آن شیر مادر حاوی پادتن های بیشتری است و کودکانی که شیر مادر می خورند در کودکی کمتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر شیر مادر تا زمانی که این کودکان به سن نوجوانی برسند، ادامه می یابد.

به گفته محققان یافته های آنان یک ارتباط سببی مستقیم را بین تغذیه با شیر مادر در دوران شیرخوارگی و کاهش فشار خون در زمان کودکی نشان می دهند

کاهش استرس در کودکان تغذیه شده با شیر مادر

محققان می گویند یکی از فواید تغذیه با شیر مادر مقابله با استرس است. به گزارش وب مد، یک گروه تحقیقاتی با بررسی گروهی از کودکان تغذیه شده با شیر مادر و پرسش هایی از مادران آن ها دریافتند احتمال اضطراب در میان کودکان طلاق که شیر مادر دریافت کرده اند، بیشتر است.

به گفته ی محققان تغذیه با شیر مادر با سطوح کمتر اضطراب در میان کودکانی که شاهد رویداد استرس زا و ناخوشایند طلاق والدین شان بوده اند ارتباط دارد.

این نوع تغذیه در ایجاد ارتباط عاطفی بیشتر بین مادر و کودک تاثیر بسزایی دارد و مطالعه فوق نیز نشان می دهد یکی از طرق افزایش توانایی کودکان در رویارویی با استرس است.

شیر مادر در کاهش فشار خون نقش دارد

به گزارش بی.بی.سی محققان دریافته اند تغذیه با شیر مادر در زمان شیرخواری، مانند ورزش و کاهش مصرف نمک در بزرگسالی در کاهش فشار خون نقش دارد. هرچه مدت تغذیه باشیر مادر بیشتر باشد تاثیر آن بر فشار خون کودک بیشتر است.

محققان کودکانی را از دانمارک و استونی مورد مطالعه قرار دادند تا ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و دامنه حالت هایی که منجر به بیماری قلبی عروقی می شود را دریابند. ظاهرا شیر مادر تاثیری بر برخی شرایط مورد بررسی نداشت. اما کودکانی که در زمان شیرخواری با شیرمادر تغذیه شده بودند فشار خون کمتری داشتند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می ‌کنند در بزرگسالی خصوصاً در دوران بلوغ

کمتر به آلرژی و آسم مبتلا می ‌شوند و از آن جایی که شیر مادر دارای مواد

ضد آلرژی است، تحریکات سیستم ایمنی شیرخوار نیز کاهش می‌ یابد

این الگو در مورد کودکان هر دو کشور صادق بود بدون آن که تفاوت رژیم های غذایی بین آن ها در این مورد تاثیر گذار باشد.

پس از در نظر گرفتن تفاوت کودکان در میزان قد، وزن و مراحل رشد، محققان دریافتند میانگین فشار سیستولی در کودکانی که حداقل به مدت شش ماه منحصرا از شیر مادر تغذیه کرده بودند 1.7 میلی متر جیوه کمتر از سایر کودکان بود.

در بزرگسالان به نظر می رسد قطع نمک فشار سیستولی را تا حدود 1.3 و فعالیت بدنی آن را به میزان 0.7 میلی متر جیوه کاهش می دهد.

به گفته محققان یافته های آنان یک ارتباط سببی مستقیم را بین تغذیه با شیر مادر در دوران شیرخوارگی و کاهش فشار خون در زمان کودکی نشان می دهند.

دلیل این تاثیر هنوز ناشناخته است اما محققان گمان می کنند اسید های چرب غیر اشباع با زنجیره بلند، البته نه در اکثر فرمول های غذایی، نقش مهمی در افزایش سلامتی دارند.

تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را در دوران بلوغ کاهش می ‌دهد

شیر مادر، درصد ابتلای شیرخوار به آلرژی را کاهش می ‌دهد و کاهش ظاهر شدن علائم حساسیت از دیگر مزایای شیر مادر به شمار می ‌رود.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می ‌کنند در بزرگسالی خصوصاً در دوران بلوغ کمتر به آلرژی و آسم مبتلا می ‌شوند و از آن جایی که شیر مادر دارای مواد ضد آلرژی است، تحریکات سیستم ایمنی شیرخوار نیز کاهش می‌ یابد.

مولکول ‌هایی در شیر مادر وجود دارد که در جذب شیر به بدن شیرخوار هیچ ‌گونه تحریکاتی را به وجود نمی‌ آورد؛ از این رو توصیه می‌ شود در 6 ماه نخست تولد، کودک تنها با شیر مادر تغذیه شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

خبر آنلاین

جام جم آنلاین

فارس – دکتر احمدرضا فرسار

روزنامه ی جام جم

مطالب مرتبط:

به نوزادتان شیرغنی ‌تر بدهید

شیر مادر از نزدیک بینی جلوگیری می کند

غذاهای تاثیرگذار بر روی شیر مادر

تغذیه با شیر مادر در غیاب او

مشکلات مادر در دادن شیر به نوزاد

همه چیز درباره شیر مادر

کاهش تغذیه با شیر مادر در ‌كشور

تاثیر استرس بر شیر مادر

عوامل کاهش دهنده شیر مادر

شیر مادر از بروز دیابت دوران کودکی جلوگیری می کند

سئوالاتی که در مورد تغذیه با شیر مادر مطرح می شوند

مادران شاغل و شیردهی

باورهای غلط در مورد تغذیه با شیر مادر

مصرف دارو در شیردهی

انواع حالات شیردهی

مزیت های شیر مادر بر شیر خشک

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

تغذیه با شیرمادر (عشقی مادرانه یا رنجی بیشمار؟)

شیر مادر در اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.