تبیان، دستیار زندگی
امروزه بسیاری از پدرها و مادرها نگران‌ پدیده‌ای در فرزندانشان هستند به نام بلوغ زودرس و این‌که می‌خواهند بدانند با این پدیده چگونه باید برخورد علمی و درست داشته باشند. این نوشتار می‌کوشد در این زمینه اطلاعات کاملی به شما بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلوغ های خارج از محدوده


امروزه بسیاری از پدرها و مادرها نگران‌ پدیده‌ای در فرزندانشان هستند به نام بلوغ زودرس و این‌که می‌خواهند بدانند با این پدیده چگونه باید برخورد علمی و درست داشته باشند. این نوشتار می‌کوشد در این زمینه اطلاعات کاملی به شما بدهد.


پسران شتابزده

ظاهر شدن علائم بلوغ از نظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی، بلوغ زودرس نامیده می‌شود. ابتدا این کودکان بلندتر از همسن‌های خود هستند، ولی به دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها، در نهایت قد کوتاه‌تری خواهند داشت. بلوغ در دختران با بزرگ شدن سینه‌ها و عادت ماهانه ظاهر می‌شود و در پسران با افزایش شهوت که به شکل اختلالات رفتاری تظاهر می‌کند.

بلوغ زودرس از 2 جنبه اهمیت زیادی دارد:

جنبه اول علت ایجاد‌کننده آن است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق نوجوانان مبتلا، در طی مدت طولانی به دنبال علت ایجاد آن می‌گردد.

جنبه دوم اثر بلوغ زودرس بر نوجوان است.در بیشتر دخترها، علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در سایر افراد خانواده (مادر یا خواهران)‌ نیز چنین حالتی دیده می‌شود، ولی در مواردی، بیماری‌های مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف، عفونت و التهاب مغز یا ضربه به جمجمه می‌تواند این حالت را ایجاد کند. گاهی کیست‌های تخمدانی با تولید هورمون‌های جنسی زنانه، باعث بلوغ زودرس می‌شوند. در پسرها حالت سرشتی کمتر دیده می‌شود و بیماری‌های زمینه‌ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است. در این کودکان (پسر یا دختر)‌ بررسی مغز باMRI حتما انجام می‌شود. سونوگرافی از تخمدان‌های و شکم و بررسی آزمایشگاهی هورمون‌های مختلف و نیز تعیین سن استخوانی انجام می‌شود. در صورت طبیعی بودن معاینات وآزمایش‌ها، حتما باید هر 6 ماه یک بار توسط پزشک بررسی انجام شود.

در بلوغ زود رس ،کودکان در مقابل استرس‌های جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند. این کودکان از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند، ولی تجربه کافی را ندارند

عوارض بلوغ زودرس

کودکان در مقابل استرس‌های جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند. این کودکان از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند، ولی تجربه کافی را ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم عادت ماهانه ممکن است دچار مشکلات روحی شوند. در هر دو جنس به دلیل افزایش تمایل به شهوت، رفتارهای ناهنجار مثل خودارضایی شیوع دارد.

بلوغ

علائم و نشانه‌ها

در دختران ، علائم ابتدا با بزرگ شدن سینه‌ها ظاهر می‌شود و بعد از آن موهای نواحی از بدن که غدد جنسی در آنها وجود دارد، دیده می‌شوند، مانند دستگاه تناسلی و زیربغل یا حتی گاهی اطراف سینه‌ها. عادت ماهانه نیز در مرحله نهایی است.

در پسران اولین علامت بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است.قد این کودکان ابتدا بلندتر از همسن‌های خودشان است. صدای این کودکان ضخیم می‌شود و موهای صورت به شکل زودرس ظاهر می‌شوند.

در واقع، آگاهی والدین از نشانه‌‌های بلوغ زودرس و مراجعه زود و به موقع، موفقیت درمان را به دنبال دارد. نکته مهم این است که هوش این کودکان طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از کودکان همسن خودشان است، ولی به دلیل تغییرات ظاهری و نیز تاثیر هورمون‌ها، ممکن است دچار اختلالات رفتاری، حالت‌های تهاجمی و حتی افسردگی شوند. بلوغ زودرس برای کودک و خانواده او، مشکل مهمی است و در دختران مبتلا احتمال سوءاستفاده جنسی و در پسران، گرایش به پسران بزرگ‌تر و تاثیرپذیری از رفتارهای نامناسب آن وجود دارد. بنابراین آموزش دقیق به والدین الزامی است.

والدین باید با ایجاد یک رابطه صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خودبرای او توضیح دهند که پیدایش این تغییرات در چه سنی طبیعی است و حالا که در او به صورت زودرس ایجاد شده، چه مراقبت‌ها و درمان‌هایی ضروری است.

نقش والدین

والدین باید با ایجاد یک رابطه صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خودبرای او توضیح دهند که پیدایش این تغییرات در چه سنی طبیعی است و حالا که در او به صورت زودرس ایجاد شده، چه مراقبت‌ها و درمان‌هایی ضروری است. ارتباط والدین با مربیان و معلمان آموزشی آنها، در برقراری ارتباط دوستانه این کودکان با هم سن و سال‌های خود بسیار حیاتی است.در محیط مدرسه است که عدم توجه به شرایط جسمی و روحی این کودکان باعث بروز مشکلات روانی جدی می‌شود و بنابراین معلمان آگاه و دلسوز در برقراری ارتباط طبیعی بین این کودکان و همکلاسی‌هایشان نقش کلیدی دارند.

در برخی موارد، روش‌های جراحی برای درمان توده‌هایی که در مغز به صورت نابجا هورمون ترشح می‌کنند، استفاده می‌شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همدردی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.