تبیان، دستیار زندگی
سونا یكی ازفعالیتهایی است، كه تقریباً همه ورزشكاران با آن آشنا هستند و در سطح قهرمانی و حرفه ای و آماتوری به آن توجه خاصی دارند، اما این كه چه فوایدی دارد و چگونه باید از آن استفاده كرد، دانستن آن برای همگان بسیار لازم به نظر می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید به سونا برویم ؟


سونا یكی ازفعالیتهایی است، كه تقریباً همه ورزشكاران با آن آشنا هستند و در سطح قهرمانی و حرفه ای و آماتوری به آن توجه خاصی دارند، اما این كه چه فوایدی دارد و چگونه باید از آن استفاده كرد، دانستن آن برای همگان بسیار لازم به نظر می رسد.


سونا

اولین بار، فنلاندی ها سونا( خشك) را به كار گرفتند. گفته می شود از هر 3 خانه در فنلاند، یكی دارای سونا است. همه از سونا می توانند استفاده كنند: پیر، جوان، مرد، نوزاد، خردسال و زنان باردار و حتی حیوانات، فقط باید پیش از استفاده با پزشك مشورت كرد.

فنلاندی ها معتقدند سونا بدن را از استرس ها و سموم آزاد می كند.

در سونا چه اتفاقی می افتد؟

به محض ورود به سونا، بدن به گرما واكنش نشان می دهد. درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتی گراد می رسد. مویرگها گشاد می شوند. منفذهای پوست باز می شود و شروع به تعریق زیاد می كنیم. جریان خون و جابه جایی مواد در بدن افزایش پیدا می كند. تعداد ضربان های قلب از متوسط 70 به 100عدد در دقیقه می رسد. راههای تنفسی بازتر می شوند. تنفس بهتر و راحت تر انجام می شود و میزان دریافت اكسیژن بر اثر تاثیرهوای خشك و گرم بیشتر می شود به دلیل تغییرات سریع درجه حرارت، انعطاف پذیری (الاستیسیته) عروق بهبود می یابد . روی تنفس پوست تاثیرعالی می گذارد و باعث سریع شدن سوخت و ساز سلولیت(چربی زیر پوست ران و كپل) می شود. بر اثر گرمای سونا بر سرعت متابولیسم افزوده می شود و با كمك سونا سبك تر و لاغرتر می شویم.

غیر از این، سونا باعث بالارفتن مقاومت در مقابل عفونت های ویروسی می شود و با كمك سونا سبكتر و لاغرتر می شویم و دوباره سازی سلولها را تسریع می كند.

پیش از وارد شدن به سونا باید یك دوش عمیق بگیرید و سر را كاملاً خشك بكنید. در بدو ورود به داخل سونا، حتی المقدور در موقعیت خوابیده و با یك حوله بلند در زیر خود قرار بگیرید. از سكوهای پایین شروع كنید، زیرا درجه حرارت كمتر است. در شروع، زمان كوتاهی را در سونا بمانید و زمانی كه بدن به آن عادت كرد تا 30 دقیقه در موقعیت بمانید.

سونا باعث بالارفتن مقاومت در مقابل عفونت های ویروسی می شود و با كمك سونا سبكتر و لاغرتر می شویم و دوباره سازی سلولها را تسریع می كند.

بعد از هر اقامت در سونا، تا حدود 1 لیتر مایعات از دست می دهید، پس لازم است مایعات زیادی قبل و بعد تعریق بنوشید. از نوشیدن قهوه، الكل و نوشیدنی های گازدار خودداری كنید. با شكم پر به سونا نروید. با شكم خالی نیز رفتن به سونا پیشنهاد نمی شود. 2 ساعت پیش از رفتن به سونا غذای سبك بخورید. قبل از خروج از سونا كمی نشسته، سپس بلند شوید. با این كار از سرگیجه احتمالی جلوگیری می كنید. اگر در سونا احساس ضعف یا سرگیجه كردید، از آن خارج شوید، به پشت بخوابید و پاهای خود را بالا بگیرید. بعد از خروج از سونا حتماً با آب سرد دوش بگیرید و یا داخل یك حوضچه آب سرد شوید. زیاده روی نكنید فقط تا زمانی در سونا بمانید كه برای شما لذت بخش است.

سونا

تفاوت میان سونای خشك و تر

سونای خشك، مشهورترین و پرطرفدارترین سونا در جهان است. نام آن از زبان فنلاندی گرفته شده و از چوب ساخته می شود. معمولاً وقتی صحبت از سونا می شود، منظور سونای خشك است، ولی سونای تر( ترك) و همچنین سونای روسی نیز معروف اند. در سونای خشك، درجه حرارت بین 80 تا 130 درجه سانتی گراد است. ولی در سونای تر بندرت از 50 درجه تجاوز می كند. سونای تر حداكثر درجه رطوبت را دارد.

به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا سونای تر بعد از سونای خشك پیشنهاد می شود.

مزایای سونا متفاوت است. معروف است كه تصویر ریه های انسان و به همین دلیل لازم است این پوست از مواد مضر پاك شود. سونا برای بهبود تنفس پوست نیز ایده آل است . تهویه بهتر پوست و سونا گرفتن مداوم، شانس سالم ماندن آن بیشتر می شود. سونا دردهای رماتیسمی را تسكین می دهد و لازم است دست كم یك بار در هفته به سونا رفت.

تذكر

پیش از رفتن به سونا با پزشك خود مشورت كنید. به افرادی كه از بیماری های قلبی عروقی، ریوی و یا واریس رنج می برند، رفتن به سونا پیشنهاد نمی شود.

برای بعضی ها سونا مانند شوك است. باید محتاط بود و به سفارش متخصصان گوش داد و اصول تجربه شده را رعایت كرد.

چرب كردن پوست با روغنهای مختلف قبل از رفتن یا در حین حضور در سونا پیشنهاد می شود. معمولاً این كار را بعضی افراد برای تحریك تعریق خود انجام می دهند، كه باعث خفه كردن پوست می شود.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان


منابع : 1- سایت علمی دانشجویان ایران

2- دنیای ورزش