تبیان، دستیار زندگی
از لحاظ علمی، بلوغ به مرحله‌ای از زندگی اطلاق می‌شود كه در خلال آن، اندام‌های جنسی توانایی وظیفه تولید مثل را پیدا می‌كنند. آغاز این مرحله در دختران، به وسیله عادت ماهانه كاملاً روشن و مشخص می‌شود. در پسران این مرحله كمتر آشكار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای عواطف ناپایدار


از لحاظ علمی، بلوغ به مرحله‌ای از زندگی اطلاق می‌شود كه در خلال آن، اندام‌های جنسی توانایی وظیفه تولید مثل را پیدا می‌كنند. آغاز این مرحله در دختران، به وسیله عادت ماهانه كاملاً روشن و مشخص می‌شود. در پسران این مرحله كمتر آشكار است. بلوغ، دوره‌ای بی نظیر و مشخص است و به وسیله تغییرات رشدی مطمئنی توصیف می‌شود كه در هیچ دوره دیگری از زندگی اتفاق نمی‌افتد.

بلوغ

به طور كلی در این دوران آمیخته شدن رفتار با احساس، به ویژه احساسی كه كنترل عقل در آن اندك و فروغ خرد در آن ضعیف باشد خود باعث بوجود آمدن مشكلاتی است و ما به این نكته واقفیم كه، دوران بلوغ ایام ناپدیدار شدن عواطف و شكفته شدن احساسات است و نوجوانان تازه بالغ از جهت اخلاقی و روانی وضعی به خصوص بخود دارند و اگر والدین و مربیان از آن آگاه نباشند، ممكن است موضعی خطرآفرین در این رابطه اخذ كنند.

آنچه خانواده‌ها تا به حال با آن مواجه بوده‌اند، این بود كه فرزندی داشتند سر به راه، مطیع و در مواردی بسیار تسلیم كه گوش به امر و نهی والدین داشت. و آنچه اینك در این دوران با آن مواجهند این است كه او خود را فردی بزرگ و حتی معادل پدر و مادر می‌شناسد و حاضر نیست طبق روال گذشته زندگی كند.

در این دوران بیداری‌هایی برای آنان پدید می‌آید كه مهمترین آن‌ها بیداری مذهبی، بیداری وجدان بیداری فطرت است. بر این نكتة تأكید می‌ورزیم كه دنیای نوجوانی دنیای پاكی و صفاست، به شرطی كه عوامل آلوده زمینه ساز آلودگی آنان نشدند.

دوران بلوغ ایام ناپدیدار شدن عواطف و شكفته شدن احساسات است و نوجوانان تازه بالغ از جهت اخلاقی و روانی وضعی به خصوص بخود دارند و اگر والدین و مربیان از آن آگاه نباشند، ممكن است موضعی خطرآفرین در این رابطه اخذ كنند.

بنا به ضرب‌المثل ایرانی به چشم پاكان همه چیز پاك می‌آید و این خود حاكی از سادگی و زودباوری آن‌هاست كه در مواردی می‌تواند خطرآفرین باشد. چه بسیار از اینان كه خیلی زود به دعوت فریبكاران پاسخ مثبت می‌دهند، بدون اینكه از فریب‌شان سردرآورند.

بلوغ دختران

روانشناسان دوران بلوغ یا همان دوران نوجوانی را دوران ناپایداری اخلاق، دوران افراط در احساسات مخصوصاً برای دختران، می‌شناسند. جاه‌طلبی‌ها از مختصات رشد نوجوانی است و او اعمالی را از این بابت انجام می‌دهد كه گویی سرآمد است. آرایش‌ها، توجه به سر و وضع و لباس، آراستگی‌های ظاهری،همه جلوه از این امر دارند.

روانشناسان دوران بلوغ یا همان دوران نوجوانی را دوران ناپایداری اخلاق، دوران افراط در احساسات  می‌شناسند. جاه‌طلبی‌ها از مختصات رشد نوجوانی است و او اعمالی را از این بابت انجام می‌دهد كه گویی سرآمد است

به طور كلی اخلاق دختران و پسران در این دوران متغیراست. مجموعه‌ای از حالات و زمینه‌های استقلال، عدم اطمینان، بحران هویّت، تلاش در اثبات شخصیت، گاهی احساس گناه، خصایصی در او پدید می‌آورند كه از آن به اخلاق نوجوانی تعبیر می‌شود .مهم است که خانواده و افرادی که با نوجوان سروکاردارند بدانند که وضعیت روحی و تغییرات جسمی دوران نوجوانی چگونه است و بتوانند خود را برای مقابله ی درست با این رفتارها تجهیز کنند.

زهرا یوسفی مصری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

با فرزندتان بلوغ را تجربه کنید

حال و هوای روزهای بلوغ

رنگین کمان بلوغ

بلوغ دختران ،زمانی پر از تنهایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.