تبیان، دستیار زندگی
فروردین ماه - در آخرین روزهای سال 83 احمد مسجد جامعی (وزیر ارشاد وقت) محمد مهدی حیدریان (معاون امور سینمایی وقت) علیرضا رضاداد (مدیرعامل بنیاد فارابی) و مهدی یزدانیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویی به مناسبت دریافت هزارمین ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سال سینمای ایران در 12 برداشت


فروردین ماه

- در آخرین روزهای سال 83 احمد مسجد جامعی (وزیر ارشاد وقت) محمد مهدی حیدریان (معاون امور سینمایی وقت) علیرضا رضاداد (مدیرعامل بنیاد فارابی) و مهدی یزدانیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویی به مناسبت دریافت هزارمین جایزه بین المللی سینمای ایران از خانه سینما دیدار کردند. این خبر به دلیل تعطیلی مطبوعات سینمایی در زمان خودش خیلی مطرح نشد.

- بعد از خبر فوق دیدار مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران با کرین شاه نظر اوف رئیس مجتمع بزرگ فیلمسازان ظرفیت های سینمایی دو کشور شد، از پی آمد این دیدار در ماه های بعد خبری نشد اما آنچه مسلم است اندیشه فیلمسازان ایرانی با تجهیزات روسی می توانست پدیده هایی در سینمای جهان به وجود بیاورد.

- موزه سینما در آغاز فعالیت های خودش در سال جدید تصمیم به جذب اسپانسر (حامی مالی) گرفت این موزه به شرکت ها خصوصی و نهادهای دولتی فرصت داد تا طرح های حمایتی خود را ارائه کنند تا از میان آنها بهترین پیشنهادها برگزیده شود.

- در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد اسلامی تصویب شد.

- از دیگر اخبار مهم در این ماه تصویب تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد اسلامی در جلسه علنی شورای اسلامی بود این خبر هر چند خیلی سینمایی نبود اما شاید تا تحقیق و تفحص مشخص شود چه سهم اندکی از بودجه کشور صرف سینما و اصولاً فرهنگ می شود.

- انتصاب مجتبی اقدامی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و سرپرست مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی و راه یافتن فیلم «پروانه ها بدرقه می کنند» محمد ابراهیم معیری به بخش نگاهی دیگر جشنواره کارلو ویواری جمهوری چک از دیگر اخبار فروردین ماه بود.

اردیبهشت ماه

- فیلم های «جزیره آهنی» ساخته محمد رسول اف و «یک شب» نیکی کریمی به جشنواره کن راه یافتند در حالی که آخرین ساخته محسن مخملباف با عنوان «عشق های دوشنبه» نتوانست نظر مدیران جشنواره را برای حضور در کن جلب کند.

- بحث فیلم معناگرا با راه اندازی کانون فیلم معناگرا جدی تر می شود. اولین نشست این کانون با حضور عبدالله اسفندیاری، خسرو دهقان و عزیزالله حاجی مشهدی در سینما فرهنگ برگزار شد.

- انتصاب جواد طوسی به عنوان مشاور حقوقی مدیرعامل خانه سینما در حالی انجام شد که ایشان پیش از این نیز مشاورت حقوقی خود را از کسی دریغ نمی کرد.

- از دیگر اخبار مهم این ماه درگیری های دوبلورها با موسسه رسانه های تصویری است. مدیرانجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم علت عمل نکردن موسسه رسانه های تصویری به تعهداتش را دلیل قطع همکاری با این موسسه اعلام کرد.

- حضور هشت فیلم ایرانی در جشنواره بین المللی مونیخ بار دیگر توجهات را به سینمای ایران معطوف کرد. در میان نام کارگردانان عباس کیارستمی، بهمن قبادی، محمد اصلانی، مهرداد اسکویی دیده می شود. حضور 13 فیلم کوتاه داستانی و مستند انجمن سینمای جوانان در جشنواره فیلم بلگراد از دیگر حضورهای بین المللی سینمای ایران است.

- در آخرین روزهای ماه خبر از دستگیری مستندسازی ایرانی در عراق منتشر شد. فرشید فرجی که به همراه کورش کار برای فیلمبرداری آخرین صحنه های فیلم «کورش کبیر» به عراق سفر کرده بودند توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شدند.

خردادماه

- اولین خبر این ماه مربوط به تعطیلی خانه فیلم مخملباف است. پس از ناامیدی مخملباف از ساخت فیلم در ایران روابط عمومی این خانه اعلام کرد: «خانه فیلم مخلمباف تعطیل شد.»

- نیکی کریمی بازیگرو کارگردان سینمای ایران به عنوان یکی از اعضای هیات داوری جشنواره لوکارنو به این جشنواره دعوت می شود این در حالی است که فیلم «یک شب» اولین ساخته او همچنان خبرساز است.

- در این ماه عملی کردن طرح شناور فروش بلیت با مکانیزه کردن سینماها دنبال شد از سوی دیگر اولین آزمون بررسی صلاحیت تدریس در آموزشگاه های سینمای کشور برگزار شد.

- مرکز سینمایی ناجی هنر به منظور آموزش کارکنان و کارشناسان انتظامی فیلم و آشنایی آنها با فیلم های برتر پلیسی جهان اقدام به راه اندازی کانون فیلم کرد.

- شکایت نماینده سازمان میراث فرهنگی از سازندگان فیلم «پدر» به اتهام تخریب تپه های باستانی در شمال شوشتر از دیگر اخبار این ماه بود که گویا ختم به خیر شد.

- حضور شون پن در ایران سرو صدای زیادی را به دنبال داشت. شون پن بازیگر معترض آمریکا و بچه بد هالیوود طی سفر یک هفته ای خود به ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به عنوان خبرنگار به نماز جمعه تهران و بعضی دفاتر انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سر زد او در راه بازگشت تندیس خانه سینما و لوح یادبود موزه سینما را با خود به یادگار برد.

- رئیس جمهوری وقت جناب آقای خاتمی با حضور در تالار فردوسی به تماشای ایران عروسکی، رستم و سهراب نشست. این نمایش به کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی لوریس چکناواریان به اجرا درآمد. این اولین بار است که رئیس جمهوری اسلامی ایران به تماشای یک تئاتر می رود، شاید رسیدن به آخرین روزهای ریاست جمهوری این فرصت را در اختیار آقای خاتمی قرار داده بود.

- انتصاب اکبر نبوی به معاونت پژوهش و آموزش انجمن انقلاب و دفاع مقدس و عنوان شدن نام هشت کارگردانی که در حال ساخت فیلم های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بودند از دیگر اخبار مهم خرداد ماه بود.

- آخرین خبر این ماه مربوط به بزرگداشت عزت الله انتظامی می شود که قرار بود در 31 خردادماه همزمان با سالروز تولد وی در موزه سینما برگزار شود که به خاطر انتخابات به تعویق افتاد. ولی مردم بدون توجه به این تاخیر در روز یاد شده به موزه سینما رفتند و با حضور خود از این بازیگر 81 ساله تجلیل کردند.

تیرماه

- جایزه بهترین بازیگری جشنواره فیلم مسکو به حمید فرخ نژاد می رسد، به این بهانه قرار می شود از او در خانه سینما تجلیل به عمل بیاید اما...

- نام فیلم «خانه دوست کجاست» در فهرست ده فیلم برگزیده انستیتو فیلم بریتالیا برای کودکان زیر چهارده سال جهان قرار می گیرد. گویا صداقت به تصویر کشیده شده از دشواری های کودکی مهمترین عامل این انتخاب بوده است. علاوه بر این خبر از اعطای افتخاری یوزپلنگ جشنواره کارنو به عباس کیارستمی دو اتفاق مهم برای سینمای ایران و عباس کیارستمی بود.

- خبر پیدا شدن راش های فیلم «پیک» اثر سهراب شهید ثالث در فیلمخانه ملی ایران اتفاقی تاریخی است. پیش از این فقط نام این فیلم را می شد در فرهنگ های سینمایی پیدا کرد.

- بزرگداشت محمدرضا سرهنگی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در پایان این مراسم ناصر تقوایی، خسرو سینای، احمد طالبی نژاد و محمدرضا اصلانی طی نشستی مسائل و مشکلات سینمای مستند را بررسی کردند.

- جشنواره « فیلم سبز» و فیلم های ورزشی و تلویزیونی تهران چهارمین دوره خود را در این ماه برگزار کردند.

- در این ماه سه عزیز دیگر را مرگ از ما جدا می کند. فریدون ناصری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفوتیک تهران در سن 75 سالگی ما را ترک کرد. مجتبی میرزاده آهنگساز فیلم هایی چون «اعدامی» ، «دارا»، «خانه عنکبوت» و «مسافران مهتاب» در اثر عارضه قلبی در منزل مسکونی اش نوای مرگ را نواخت و کاظم شهبازی فیلمبردار و تصویردار سینما و تلویزیون در سن 47 سالگی در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

- دو فیلمساز ایرانی پس از 53 روزاسارت آزاد شدند. فرشید فرجی و کورش کار دو فیلمساز ایرانی که برای ساخت فیلم «کورش کبیر» به عراق رفته و در آنجا به اتهامی نامعلوم دستگیر شده بودند با پی گیری هایی که خانواده آنها در داخل و خارج از کشور انجام دادند سرانجام پس از 53 روز آزاد شدند.

- بهمن قبادی به عنوان یکی از داوران جشنواره «گورتاس» کشور پرتقال به دوازهمین دوره این جشنواره دعوت می شود تا آثار رسیده به جشنواره را در کنار داوران ژاپنی، انگلیسی و پرتقالی آن داوری کند.

- مراسم بزرگداشت علی نصیریان در 27تیرماه در موزه سینما تقدیر از احمد مسجد جامعی توسط شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دو برزگداشت مهم این ماه را به خود اختصاص داد.

مردادماه

- نخستین خبرهای ماه به انجام عمل موفقیت آمیز سیف الله داد اختصاص داشت. وی از سال قبل با بیماری سختی دست به گریبان بود و بعد از این عمل جراحی حالش رو به بهبود نهاد.

- اولین دیدار رئیس جمهور منتخب با هنرمندان و دست اندرکاران سینما سوم مرداد ماه صورت گرفت. مراسم تودیع محمد حاتمی نیز از سوی اهالی فرهنگ و هنر در نهم مردادماه در سالن وزارت کشور با عنوان «سلام خاتمی» برگزار شد.

- خانه پیشکسوتان هنر از شهلا ریاحی و پوران درخشنده با عنوان دو بانوی سینمای ایران تجلیل کرد.

- فیلم «ما همه خوبیم» ساخته بیژن میرباقری به جشنواره لوکارنو راه یافت. این فیلم جایزه یوزپلنگ نقره ای را برای فیلمساز به ارمغان آورد. این یوزپلنگ در کنار جایزه نقدی 30هزار فرانکی جشنواره بهترین جایزه ای بود که میرباقری می توانست با اولین فیلم بلند خود کسب کند.

- علی محمد قاسمی نیز با فیلم «یادداشت بر زمین» تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم و نیز بود. این فیلم در بخش رقابیت هفته بین المللی منتقدین به نمایش درآمد. فیلم های «بیدمجنون» مجید مجیدی، «گیلانه» رخشان بنی اعتماد و «جزیره آهنی» محمد رسول اف هم نمایندگان کشورمان در جشنواره «تورنتو» کشور کانادا بودند. «کافه ترانزیت» نیز پس از شرکت در جشنواره مونترال به این جشنواره پیوست.

- این ماه نیز سینما و سینماگران ایران همچنان در سطح بین المللی افتخارآفرین بودند. جشنواره پوسان، مهمترین جشنواره قاره آسیا از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی با عنوان استادان سینمای ایران تجلیل شد. همچنین سهراب شهید ثالث در کنار دو فیلمساز دیگر به عنوان سینماگران برجسته آسیا شناخته شدند. گفتنی است در سال 82 عنوان سینماگر سال آسیا به محسن مخملباف تعلق گرفته بود.

- در آخرین جلسه شورای ارزشیابی هنرمندان کشور فرهنگ شریف، همایون خرم، فریدون شهبازیان در موسیقی و نصرت الله مسلمیان در نقاشی درجه یک هنری دریافت کردند.

- از دیگر دستاوردهای این ماه رایگان شدن سینماها برای سالمندان بالای 65 سال بود. این بزرگواران از این پس می توانند با کارت منزلت از سینماهای تهران به صورت رایگان استفاده کنند.

- کاخ نیاوران 26 مرداد ماه میزبان هنرمندانی بود که برای تجلیل از مهری مهرنیا گرد هم آمدند. او امسال 74 ساله شد و از این سالیان عمر خود 56 سال را به فعالیت های هنری سپری کرده است.

- و در این ماه متاسفانه مرحوم اکبر دودکار بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون در سن 80 سالگی در سکوت خبری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.

شهریورماه

- حضور فیلم «تنهایی باد» به کارگردانی وحید موسائیان در جشنواره فیلم «فیپا» فرانسه، اولین خبر مهم ساعات اولیه شهریور را رقم زد، پس از دیگری عناوین خبری را تشکیل دادند.

- اما مهمترین رویداد مربوط به خبر انتصاب محمدرضا جعفری جلوه به سمت معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد بود. مراسم تقدیر از محمدمهدی حیدریان معاون سینمای پیشین نیز روز چهارشنبه 16 شهریور در سینما فرهنگ برگزار شد.

- باز هم حرکت دیگر در راستای ترویج فیلم دیدن و ایجاد تحرک در اقتصاد سینما. این بار ده سالن سینمای ممتاز و درجه یک تهران در سه سانس اولیه خود بلیت را به صورت نیم بها به تماشاگران ارائه می کنند. این در راستای مکانیزه شدن فروش بلیت در این سینماها محقق گردید.

- بیتا توکل بازیگر خردسال سینما و تلویزیون که 10 سال بیشتر نداشت در یک سانحه رانندگی جان خود رااز دست داد. این سانحه در حالی اتفاق افتاد که وی به همراه پدر و مادرش از سفر مشهد به تهران باز می گشت. او در «چتری برای دو نفر» احمد امینی و «پل سیزدهم» فرهاد غریب بازی داشت و همچنین مشغول بازی در مجموعه «در چشم باد» مسعود جعفری جوزانی بود. خبر دیگر این که مرحوم رضا خرسندی از دست اندرکاران سینمای ایران نیز در همین ماه دارفانی را وداع گفت.

- فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» آخرین ساخت میرکریمی هشت تندیس از جشن خانه سینما را به خود اختصاص داد در حالی که «حکم» در هیچ رشته ای کاندید هم نشد.

مهرماه

- مهرماه با معرفی داوران جشنواره فیلم «رویش» که یک جشنواره فیلم کوتاه دینی بود آغاز شد این جشنواره توسط مجید مجیدی، مجتبی راعی، مهری فرجی و سیدمحمد بهشتی داوری شد.

- آغاز به کار کارگاه آزاد سینمای به سرپرستی مسعود کیمیایی یکی از نکات حائز اهمیت این ماه بود.

- محمدرضا جعفری جلوه با معاون اسبق امور سینمایی، محمدحسن پزشک، به گفت و گو نشست. در این دیدار در خصوص فعالیت های انجام شده در زمان تصدی پزشکی در معاونت امور سینمایی و همچنین برنامه های در دست اقدام محمدرضا جعفری جلوه تبادل نظر شد. در همین روز وزیر ارشاد اسلامی طی حکمی غلامرضا دلشادی را به سمت معاونت امور مجلس و پشتیبانی امور استان ها منصوب نمود و محمدعلی شعاعی معاون فرهنگی این وزارتخانه در سمت خود ایفا شد.

- در5 مهرماه نیز علیرضا مختارپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد شد در ادامه وزیر ارشاد در این روز عنوان کرد که محسن مخملباف می تواند در کشورش فیلم بسازد.

- ششم و هفتم مهرماه روزهای مهم سینماگران ایرانی به دیگر کشورها بود عباس کیارستمی برای مرور آثارش به جشنواره ریکیا و یک ایسلند رفت و زرین کلک برای داوری و مرور آثارش به جشنواره بین المللی پویانمایی چین سفر کرد.

- فیلم سینمایی «جزیره آهنی» محمد رسول اف در چند سینمای شهر پاریس به نمایش درآمد و «زن زیادی» توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از جشنواره بین المللی لس آنجلس به دست آورد.

- بهروز افخمی نیز یکی از جوایز اصلی جشنواره سئول را با فیلم «گاوخونی» به دست آورد.

- انتصاب علیرضا سجادپور به معاونت فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تبرئه شدن علی معلم مدیر مسئول ماهنامه دنیای تصویر از دیگر اتفاقات این ماه بود.

- از طرف شورای عالی فرهنگی تصویب شد فیلم های خارجی مورد کنترل دقیق قرار بگیرند تا از نمایش فیلم هایی که سکولاریسم، لیبرالیسم، نهلیسم و فمنیسم را تبلیغ می کنند جلوگیری به عمل آید.

- در روزهای پایانی این ماه محمود اربابی به عنوان مدیرکل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای منصوب شد و «بید مجنون» مجید مجیدی به عنوان پرتماشاگرترین درام تاریخ سینمای ایران برگزیده شد.

آبان ماه

- مجید رضابالا به سمت مشاور حوزه فرهنگی معاونت سینمای منصوب شد.

- مجید مسچی به عنوان مدیرعامل موسسه سینما شهر انتخاب شد.

- ضیافت افطاری از طرف صفار هرندی برای هنرمندان برگزار شد.

- کیارستمی و اسکورسیزی در کارگاه فیلمسازی جشنواره بین المللی مراکش به تدریس علاقه مندان سینما پرداختند.

- انتصاب محمدمهدی حیدریان معاون اسبق امور سینمایی به عنوان معاون هنری فرهنگستان هنر.

- در پی حادثه کشته شدن مصطفی عقاد کارگردان مسلمان صاحب نام جهان در حادثه تروریستی شهر امان پایتخت اردن محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی پیام تسلیتی فرستاد.

- احمد مسجدجامعی وزیر اسبق ارشاد اسلامی به انتقادهای صفارهرندی پاسخ داد.

- فریدون گله کارگردان قدیمی سینما درگذشت

- علیرضا کریمی به سمت مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی منصوب گردید.

- اولین حضور مدیر جشنواره برلین در ایران.

- انتخاب 30دی ماه برای برپایی بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر.

- حوزه هنری بخشی از بدهی هایش به سینما را پرداخت کرد.

- اعضای شورای بازبینی و صدور پروانه نمایش فیلم مشخص شدند.

- وزارت ارشاد مسئول اجرایی کردن سیاست های تعلیقی کشور شد.

آذرماه

- سینمای ایران 6جایزه اصلی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان هند را به خود اختصاص داد.

- هفته فیلم ایران در شهر «حیدرآباد» آندرا پرادش هنر با حضور جمعی از مسئولان سینمایی هند و عده ای از فیلمسازان و تولیدکنندگان ایران گشایش یافت.

- معاونت سینمایی با اعضای مرکزی کانون کارگردانان به گفت و گو نشست.

- صفار هرندی وزیر ارشاد برای اولین بار از خانه هنرمندان ایران بازدید به عمل آورد.

- منوچهر نوذری هنرمند قدیمی، سینما، تئاتر، سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی کلیه دارفانی را وداع گفت.

- پیام تسلیت معاونت سینمایی در پی سانحه سقوط هواپیمای حاصل دست اندرکاران رسانه ها و مستندسازان.

- رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که تهران با کمبود 150هزار صندلی سینما روبرو است.

- رضا سعیدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت.

- ضرغامی در حرکتی نمادین به عنوان خبرنگار شبکه خبر در رزمایش چابهار مشغول به ارسال خبر شد.

- خانه سینما به عضویت فیاپف درآمد.

- صندوق حمایت از سینمای کودک در دستور کار سیفژ قرار گرفت.

- مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران در گذشت.

- بازدید وزیرارشاداز دو سالانه کاریکاتور تهران.

- جایزه ویژه جشنواره دمشق به فیلم «بیدمجنون» مجید مجیدی.

- فیلم سینمای «بیدار شو آرزو» کیانوش عیاری جایزه جشنواره آسیای رم را دریافت کرد.

- مینو فرشچی به عنوان بازرس خانه سینما انتخاب شد.

- رضا میرکریمی به سمت مشاور امور سینما و تلویزیون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منصوب شد.

- ادای احترام سینمای ایران به جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای خبرنگاران.

- مجید رضا بالا معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شد.

- احیای مجدد گروه سینمایی کودک.

دی ماه

- دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان با جعفری جلوه (معاون امورسینمای)

- انتخاب شورای مرکزی انجمن مدیران تدارکات سینما

- برگزاری جلسه مجمع عمومی اتحادیه تهیه کنندگان سینما و انتخاب اعضا و بازرسین

- محمد والی، کاریکاتوریست و تصویر ساز درگذشت

- برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه سوادآموزی

- درگذشت غلامرضا طباطبایی (بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و مدرس سینما)

- برگزاری جشنواره زنان فیلمساز

- - موزه سینما به پاسی یک عمر تلاش تاثیرگذار علی حاتمی در سینمای ایران، اولین سالنامه خود را با یاد و خاطرات او منتشر کرد.

- دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی با حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی

- انتقاد رئیس مجلس از بودجه بخش فرهنگی کشور

- آغاز به کار بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در آخرین روز دی ماه

بهمن ماه

- آغاز به کار جشنواره فیلم فجر در مشهد

- نهمین بازار بین المللی فیلم و برنامه های تلویزیونی ایران در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با جشنواره فیلم فجر آغاز به کار کرد.

- قالیباف عضو افتخاری خانه سینما در نشستی با دست اندرکاران سینما اعلام کر: «در بودجه سال آینده شهرداری 50 میلیارد تومان به ساخت سالن های سینما اختصاص خواهد داد.»

- تقدیر جعفری جلوه از تصمیم وزارت کار در حمایت از تولید فیلم های مرتبط با فرهنگ کار، کارآفرینی و مهارت آموزی.

- اهدای تندیس بلورین نخستین دوره جوایز بنیاد «هانری لانگوا» به عباس کیارستمی.

- در جریان برپایی مراسم اختنامیه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر فیلم های «به نام پدر» حاتمی کیا، «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی بیشترین تعداد سیمرغ را از آن خود کردند. "چهارشنبه سوری" علاوه بر دریافت سیمرغ فیلم منتخب تماشاگران به عنوان بهترین فیلم منتقدان و نویسندگان سینما نیز انتخاب شد.

- «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی در نهمین جشنواره بین المللی فیلم داکا موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شد.

- نمایش گسترده فیلم های پویانمایی ایرانی در یازده سالن سینماهای فرانسه.

اسفندماه

- جعفر پناهی خرس نقره ای جشنواره برلین را برای کارگردانی فیلم «آفساید» دریافت کرد.

- فستیوال فیلم های کوتاه و مستند فیلمسازان مطرح ایران طی سه روز از سوی انجمن اسلامی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد.

- زمینه توسعه همکاری های دو جانبه ایران و امارات متحده عربی در تهیه، تولید و مبادله فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی در دیدار رایزن فرهنگی کشور با مدیر شبکه های تلویزیونی ابوظبی، الامارات و کانال ورزشی ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

- اعضای آگاهی خانه سینما کار تماشای فیلم ها و داوری آثار حاضر در دهمین دوره جشن خانه سینما را از دوم اسفندماه آغاز کردند.

- خانه سینما از موضع گیری سینماگران کشور به خاطر عدم حضور در جشنواره فیلم دانمارک تقدیر کرد. این اقدام در پی اعتراض گسترده اهالی فرهنگ و هنر به اهانت برخی از مطبوعات غربی از جمله دانمارک به ساخت مقدس پیامبر گرامی انجام شد.

- سید محمد حاتمی، رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها، به دعوت موسسه فرهنگی- هنری حک فیلم و حاتمی کیا در موزه سینما به تماشای فیلم سینمای «به نام پدر» نشست.

- در هتک حرمت به حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسگری توسط اشغالگران در عراق سینماهای کشور یک هفته سیاه پوش شدند.

- شورای صیانت از سینمای ایران از اقدام هوشمندانه سید احمد میرعلایی (تهیه کننده مرثیه برف) و محمد شیروانی تقدیر کرد. این قدردانی به جهت پاسخ منفی میرعلایی به دعوت جشنواره باستر برای حضور این فیلم در کپنهاک دانمارک و مخالفت شیروانی با برگزاری بخش مرور آثار او در این جشنواره صورت گرفت.

- اساسنامه انجمن فیلمسازان قرآنی به امضای اعضای هیات موسس (مجید مجیدی، کمال تبریزی، مجتبی راعی، شهریار بحرانی) رسید.

- شورای پخش اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع فیلم ایران طی نمایری که به دفاتر تولید و توزیع فیلم های سینمایی ارسال کرد، از تهیه کنندگان خواست برای دریافت طلب دفاتر از حوزه هنری در دفتر رئیس حوزه هنری حاضرشوند.

- بزرگداشت 7 فیلم برگزیده جشنواره فجر سفر به هیدالو، شهرآشوب، وقتی همه خواب بودند، عصر جمعه، شاهزاده ایرانی، زمستان است، چند می گیری گریه کنی در موزه سینما.

- واحد فیلم و عکس حوزه هنری آبادان ره آورد سومین جشنواره فیلم صد ثانیه ای کرج را با نمایش آثار منتخب جشنواره در تالار مهر آبادان برپا کرد.

- شرکت فرانسوی سلولوئید در یمن که حق پخش جهانی «آفساید» را در اختیار دارد، این فیلم را به 14 کشور فروخت.

- برگزاری جشنواره فیلم های کوتاه تولید شده در کارگاه آزاد سینمایی.

- فیلم «دوست من آقای گاو» ساخته ماجد نیسی به عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره امارات برگزیده شد.

- در دومین همایش نکو داشت پیشکسوتان هنر گریم در سینمای ایران 15 اسفند به عنوان روز «گریم» نامگذاری شد.