تبیان، دستیار زندگی
هر اجتماع نیازمند وجود قوانین و مقررات مدون و مشخصی می باشد که براساس آن حدود و ثغور مسئولیت ها و اختیارات اشخاص حاضر در آن جامعه باید تعیین گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرام‌نامه فعالیت کاربری در شبکه اجتماعی تبیان

شبکه های اجتماعی مجازی

مقدمه:

هر اجتماعی نیازمند به وجود قوانین و مقررات مدون و مشخصی است که بر اساس آن حدود و ثغور مسئولیت‌ها و اختیارات اشخاص حاضر در آن جامعه تعیین می‌گردد. این قوانین باعث می‌شود تا در هنگام بروز هرگونه اختلاف با رجوع به آن حوزه تخلفات احتمالی و مسئولیت افراد مشخص گردد. جوامع مجازی اعم از سایت‌ها؛ وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. قواعد و قوانین زیر نیز مربوط به شرایط حضور و بهره‌برداری از شبکه اجتماعی تبیان می‌باشد که موافقت با آن به معنی اطلاع کامل از متن و شرایط فعالیت در این شبکه اجتماعی می‌باشد.

این قوانین در قالب مرام‌نامه زیر ارائه گردیده است:

مرام‌نامه

متن این مرام‌نامه متعلق به شبکه اجتماعی سایت تبیان و کلیه حقوق انتشار آن محفوظ است و سایت تبیان به عنوان یک سایت مستقل ایرانی از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌نماید.

شرایط عضویت:

1 – استفاده از شبکه اجتماعی تبیان مختص کاربران سایت تبیان(اعم از اعضای تایید اولیه و نهایی) می‌باشد.

2 –  ورود به شبکه اجتماعی تبیان به معنای قبول کلیه شرایط و موازین فعالیت در این شبکه است.

نگاهداشت اطلاعات شخصی و خصوصی:

3 -  اعضاء شبکه اجتماعی تبیان نباید اطلاعات شخصی و خصوصی خود را که فکر می‌کنند حساس و محرمانه است؛ در شبکه اجتماعی تبیان در معرض دید عموم قرار دهند. شبکه اجتماعی تبیان مسئولیت سوء استفاده از این اطلاعات توسط دیگران را نمی‌پذیرد.

4 -  مسوولیت نمایش اطلاعات شخصی اعضای شبکه اجتماعی که توسط  خود عضو در معرض دید سایر کاربران قرار می‌گیرد به عهده خود کاربر می‌باشد و شبکه اجتماعی تبیان مسئولیت خسارت‌های وارده در اثر اعتماد و اتکاء اعضا به دیگر کاربران اینترنتی و فاش شدن  اطلاعات توسط خود کاربر را نمی‌پذیرد.

5 – از وارد کردن عکس‌های خانوادگی بدون پوشش مناسب خودداری گردد. شبکه اجتماعی تبیان در صورت مشاهده و گزارش چنین عکس‌هایی رأسا اقدام به حذف عکس خواهد کرد. رعایت کردن حدود شرعی و عرفی حجاب در جامعه در عکس‌های ارسالی کاربران الزامی است.

6 – شبکه اجتماعی تبیان مجاز است اعضایی را که از اطلاعات شخصی سایر اعضا سوء استفاده می‌کنند؛  لغو عضویت نماید.

7 -  در مواردی که یکی از کاربران یا اعضاء از عضو دیگری اطلاعات تماس وی را بخواهد، توجه به امنیت و اعتمادپذیری آن فرد با خود کاربر است و در این موارد مسئولیتی به عهده شبکه اجتماعی تبیان نخواهد بود.

آدمک

قوانین فعالیت‌های مختلف کاربری در شبکه اجتماعی تبیان:

8 -  شبکه اجتماعی تبیان مجاز است کلیه مطالبی را که اعضا در اشکال مختلف (نظر؛ ثبت مطالب؛ انجمن؛ وبلاگ؛ لینک؛ یادداشت؛ تصویر و ...) در شبکه به اشتراک می‌گذارند؛ کنترل نماید ولی خود را ملزم به این مسئله نمی‌داند. مسئولیت کلی اشتراک مطالب به عهده عضو قرار دهنده اطلاعات است و اشخاص نباید مطالب نامناسب را در شبکه اجتماعی تبیان منتشر نمایند.

کاربران شبکه اجتماعی تبیان موظفند:

9 - از ثبت مطالب غیر اخلاقی خودداری کرده و لینک سایت‌های غیر اخلاقی و مبتذل را درج ننمایند.

10 -  از به کار بردن کلمات زشت و رکیک (فحش و ناسزا) خودداری کنند.

11 -  از تبلیغ شخصیت‌های مبتذل اعم از خوانندگان لس‌آنجلسی و بازیگران بدنام هالیوودی و بالیوودی بپرهیزند.

12 -  به شخصیت و عقاید سایر اعضا و کاربران شبکه اجتماعی(خواه حقیقی یا حقوقی)، بی‌احترامی، توهین و استهزا نوزند.

13 -  مطالبی که با جهت‌گیری و  عناد با جمهوری اسلامی ایران و ملیت ایرانی است درج ننمایند.

14 -  از قرار دادن تصاویر و طرح و کاریکاتورهای ترسناک؛ رعب‌انگیز؛ دل‌خراش؛ غیراخلاقی؛ پوشش کم و نامناسب(محرّک و مبتذل)؛ مستهجن؛ و تصاویر موهن سیاسی و مذهبی خودداری نمایند.

15 -  از توهین به نظام مقدس جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه و شخص حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) خودداری کرده و همچنین  مجاز به توهین یا افترا به هیچ یک از مقامات تصریح شده در قانون جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشند.

16 – شبکه اجتماعی تبیان از نقد سازنده و علمی و اصولی به قصد اصلاح و سازندگی حمایت می‌نماید.

17-  بیان عقاید، افکار و سلایق در چهارچوب موازین اسلامی و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران؛ با حفظ احترام به اصول فکری و اخلاقی دیگران و پرهیز از توهین و فحاشی، مجاز می‌باشد.

18-  از تمسخر گویش‌ها و لهجه‌های اقوام و شهرهای مختلف ایران پرهیز نمایند و بیان لطیفه‌ها و جوک‌هایی که به این امر منجر می‌شود؛ خودداری شود.

19-  در مطالب سیاسی برای جلوگیری از افتادن در دام شایعه، استفاده از منابع موثق و قابل رجوع اهمیت اساسی دارد.

20-  در قرار دادن لینک یا آدرس به دانلود برنامه یا بازی دقت نمایند که مشکل اخلاقی نداشته باشد.

21- از تجسس اطلاعات شخصی دیگران به انحاء مختلف خودداری نمایند.

22-  اعضاء مجاز به انتشار اطلاعات محرمانه مملکتی، اطلاعات محرمانه اشخاص دیگر، مطالب نفرت‌آمیز،  غیر اخلاقی؛ غیر مجاز و غیرقانونی در شبکه اجتماعی تبیان نیستند.

23-  استفاده از هویت افراد دیگر در شبکه برای فریب سایر اعضا مجاز نیست. کاربران ملزم به رعایت حقوق فردی و اجتماعی سایر کاربران هستند.

24-  پیشنهاد و یا تشویق به هر نوع فعالیت غیر قانونی ممنوع می‌باشد.

25 -  انتشار مطالبی که برخلاف امنیت ملی می‌باشد در سایت تبیان ممنوع است.

26 -  کاربران مجاز به تبلیغ برای روش‌های ناسالم کسب درآمد از طریق اینترنت در سایت تبیان نیستند.

27 -  در صورت تخلف از قوانین شبکه اجتماعی، خود به خود عضویت اعضاء متخلف در این شبکه حذف یا تعلیق می‌گردد.

28 -   شبکه اجتماعی تبیان موظف به رعایت مواد 32 و 33 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال  1388 می‌باشد.

29 - تفحص و بازبینی در محیط چت خصوصی ، نیاز به تذکر و پی گیری ندارد چون فرض بر حفظ حریم خصوصی افراد است اینگونه تفحص ها ، تنها در صورت شکایت یکی از طرفین گفتگو نیاز به اعتنا دارد.

30 - انتشار محتوای خصوصی افراد، توسط یکی از طرفین چت خصوصی ، بدون رضایت طرف دیگر ممنوع است. این بند از مرامنامه شامل همه کاربران حقیقی و حقوقی می گردد.

31 - حساب‌های کاربری افرادی که با اطلاعات نامعتبر و یا غلط در جهت فریب سایر کاربران و یا سیستم در شبکه فعالیت دارند غیر قابل قبول بوده و عضویت آنها تعلیق خواهد شد.

32 -  این مرام‌نامه در 32 بند تنظیم شده است و در کارگروه تخصصی کاربر موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان تصویب گردیده است.


باشگاه کاربران تبیان