ادر حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: شکر النعمة اجتناب المحارم ; شکر نعمت، پرهیز از گناه است. در حدیث دیگری کسی از این امام بزرگوار پرسیدند: آیا شکر پروردگار حدی دارد که اگر انسان به آن حد برسد شاکر محسوب شود؟
بحث ها و گفتگو هایی که منجر به خرده گیری ، اشکال تراشی ، نقد ها و پیشنهاداتی می گردد که در اکثر موارد برخاسته از اندک علم و دانش و آگاهی فرد در این زمینه است، حال آنکه خداوند حکیم در آیه 66 سوره آل عمران به صراحت از بحث و گفتگو در مورد آنچه بدان علم نداری
شمر 16 بار پیاده برای زیارت حج به مکه رفته... تهجد و شب زنده داری شمر و یارانش ... نماز شب خواندن های ابن ملجم و طلحه و زبیر ... پینه بستن پیشانی خوارج از فرط نماز شب و عبادت ...
چشم بر هم زدنی محرم آمد... و چشم بر هم زدنی دهه ی اول این ماه تمام شد... خوش به حال آن هایی که در این دهه توانستند از این سفره ای که پهن شده توشه ای برای خود برچینند.
در مورد اصحاب امام حسین (علیه السلام) نباید فکر کنیم اینها تحصیل کرده و درس خوانده و فارغ التحصیلان مراکز علمی روزگار خویش بودند بلکه اینها افرادی هستند مثل وهب بن عبدالله (پژوهشی پیرامون شهدای کربلا، : داماد هفده روزه که نصرانی بوده
ما انسان ها، مسافرانی هستیم در این دنیا؛ از باغ بالا آمده برای مدتی در این سرای فانی، تا کمالاتی را کسب کنیم، و هنگام برگشتن توشه ای برای سرای باقی با خود ببریم.
شجاعت در لغت به معنی قوت قلب داشتن به هنگام سختی است. شجاعت از بزرگترین كمالات نفسانی است، این حالت حد تعادل قوه قضبیه می باشد و حد افراط آن را تهور و بی باكی گویند و حد تفریط آن همان جبن و ترسویی است و آن روی گردانیدن و ترس از چیزهایی است كه نباید از آنه
بین صحبت هایش فهمیدم از طریق گروهی که خود را دیندار می دانند اما در واقع دین را نشناخته اند و با رفتارهایشان تیشه به ریشه دین می زنند، با مسائل دینی آگاه شده است ...
در مواردی، شرم و حیا؛ پسندیده و رفتاری عاقلانه است؛ مانند حیای از خدا و فرشتگان، حیا از خویشتن، حیا از دست درازی پیش مردم، حیا از عیب و خلاف کاری در طول عمر و حیا در روابط نامحرمان.
برخی افراد به هنگام دعا و درخواست از خداوند آنقدر اصرار و پافشاری می نمایند و آنقدر برآورده شدن خواسته هایشان را نیک و خوب می دانند که گویی از خیر و شر امور آگاهند و مصلحت کارها را میدانند. این در حالی است که بسیاری از اوقات خواسته های بندگان هرچند به ظاه
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید انواع و اقسام وسایل صوتی و تصویری در اندازه های کوچک و قابل حمل و جا دادن حجم زیادی از اطلاعات صوتی و تصویری در کارت های حافظه کوچک ، موسیقی و فیل جزء لاینفک زندگی بشر امروز شده است.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «پروردگارا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی و تنبلی و ناتوانی و بهانه آوری و زیان و دل مردگی و ملال محفوظمان بدار.»
اسلام با داشتن خانه وسیع به هیچ عنوان مخالف نیست، بلکه آن را یکی از فاکتورهای سعادت انسان می داند؛ چنانچه در روایات آمده است که از سعادت آدمی داشتن خانه وسیع است.
لجاجت به معنای پافشاری در انجام کاری است که مخالف میل طرف مقابل باشد و نوعی مرض است که اگر کسی گرفتار آن شود، هیچ استدلال منطقی را نمی پذیرد و در نتیجه دچار انحطاط و عذاب می شود. مقصود اصلی از لجاجت و بهانه جویی این نیست که انسان برای کشف حقیقت پافشاری کن
هر چه زمان از حادثه دلخراش منا می گذرد داغ دلمان تازه تر می شود ، مخصوصا این روزها که بازگشت پیکر مطهر حاجیان شهیدمان به وطن باز می گردد ، حال و هوای دل ها عجیب گرفته است .
بررسى دقیق آموزه هاى اسلامى در باره شادى ، نشان مى دهد كه این آیین ، بهترین الگوى شادكامى را تقدیم جامعه بشر نموده است .
کتاب الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث ، به قلم محمد محمدی ری شهری از سوی انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده است.
چند روزی است که از حادثه دلخراش منا و شهادت عده ای از هموطنان عزیزمان می گذرد ، حادثه ای که قلب همه ما را جریحه دار کرده است، تصاویر منتشر شده از این واقعه روح و روان آدمی را به هم می ریزد .
غدیر را می توان علت خلقت دانست چرا که اگر خداوند عالم جهان و موجوداتش را آفرید اگر من انسان و افلاک را خلق کرد و اگر .... «یا احمد لولاک لما خلقت الأفلاک و لولا علی لما خلقتک و لو لا فاطمة لما خلقتکما» تمام هستی اگر آفریده شد تنها دلیل آن وجود مبارک صاحبان ولایت و صاحبان غدیر است ... (جنة العاصمة : 148، مستدرک سفینة البحار : 3 / 334 عن مجمع النورین: 14 ، عن العوالم )
حضرت صادق علیه السلام فرمودند: من مات فی طریق مکه ذاهبا او جائیا امن من الفزع الاکبر یوم القیامه ، من مات محرما بعثه الله ملبیا . کسی که در راه زیارت خانه خدا در مکه، در حال رفتن یا برگشتن از دنیا برود، از ناله بزرگ روز قیامت در امان خواهد بود، و اگر در ح