تبیان، دستیار زندگی
آنتی اکسیدان ها با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. چای سبز و میوه های قرمزی مثل زغال اخته یا مورد صحرایی سرشار از این مواد مفیدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لطفاً سکته نکنید! (قسمت دوم)


آنتی اکسیدان ها با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. چای سبز و میوه های قرمزی مثل زغال اخته یا مورد صحرایی سرشار از این مواد مفیدند.

قلب

در قسمت نخست این مطلب به عواملی که احتمال سکته‌ی قلبی را بالا می‌برد اشاره کردیم. گفتیم برای پیشگیری از حملات قلبی رژیم‌های سخت لاغری نگیرید، چربی‌های ترانس را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید، ویتامین D و فیبر مصرف کنید، اجازه ندهید وزنتان زیاد شود و ورزش را در برنامه‌ی زندگی‌تان بگنجانید.

بخش دوم این مقاله شما را با چند توصیه‌ی دیگر برای پیشگیری از سکته‌ی قلبی به پایان می‌رسانیم. با ما همراه باشید.

امگا3 دریافت کنید

امگا3ها از تجمع پلاک‌های کوچک خونی پیشگیری می‌کنند و خواص ضدالتهابی دارند. برای همین این چربی‌های مفید از تشکیل لخته‌های خونی که باعث سکته‌ی قلبی می‌شوند جلوگیری می‌کنند. برای دریافت امگا3ها مصرف ماهی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. هر هفته دو تا سه مرتبه ماهی بخورید و در کنار آن تغذیه‌ی سالمی داشته باشید. توجه داشته باشید که امگا3ها به صورت مکمل و همچنین در روغن کلزا و روغن گردو نیز وجود دارد. توجه داشته باشید برای مصرف مکمل نظر پزشکتان را جویا شوید.

به طور مرتب آزمایش دهید

برای شناسایی عواملی که باعث بروز سکته‌ی قلبی می‌شوند لازم است که به طور مرتب میزان کلسترول، فشار خون و وزنتان را کنترل کنید. همچنین ضروری است که میزان قند خونتان (گلیسمی) را اندازه بگیرید تا مشخص شود دیابت دارید یا نه. اگر هیچ کدام از علائم سکته را در خود نمی‌بینید کافی است که هر 2 تا 5 سال به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر وزنتان زیاد است و یا علائم دیگری سکته را دارید حتماً هر سال به پزشک مراجعه کنید. در این صورت باید هر چند وقت یک‌بار آزمایش خون بدهید تا میزان کلسترول (HDL و LDL) و همچنین گلیسمی خونتان بررسی شود.

توجه داشته باشید که مشکلات قلبی عروقی تا حدودی ژنتیکی است. برای همین لازم است حواستان باشد اگر سابقه‌ی خانوادگی دارید بیشتر دقت کنید. ببینید آیا در والدین یا خواهرها و بردارهایتان عوامل سکته وجود دارد و یا اینکه در سنین جوانی دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی شده‌اند. در این صورت بیشتر حواستان به سلامتی‌تان باشد.

آنتی اکسیدان و سلامت قلب

آنتی اکسیدان ها را دریابید

اگر می‌خواهید سکته نکنید باید آنتی اکسیدان دریافت کنید. رادیکال‌های آزاد در بدن ما وجود دارند و کارشان ایجاد التهاب در بافت‌ها و مشکلات قلبی عروقی است. برای همین در طولانی مدت باعث بروز سکته‌ی قلبی می‌شوند. خوشبختانه موادی وجود دارد که اجازه‌ی جولان به رادیکال‌های آزاد را نمی‌دهد: این مواد محافظ همان آنتی اکسیدان ها هستند.

آنتی اکسیدان ها با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. چای سبز و میوه های قرمزی مثل زغال اخته یا مورد صحرایی سرشار از این مواد مفیدند. اگر می‌خواهید سکته نکنید حتماً آنتی اکسیدان های بدنتان را بالا ببرید. حرص نخورید. استرس‌هایتان را کاهش دهید و ورزش را برنامه‌ی زندگی‌تان بگنجانید.

لطفاً سیگار نکشید

لعنت به این استوانه‌ی کوچک دودزا. مصرف دخانیات در طولانی مدت باعث بروز سکته‌ی قلبی می‌شود. مونواکسید کربن موجود در سیگار وارد جریان خون شده و در سرخ‌رگ‌ها جمع می‌شود، این دقیقاً خطر بروز سکته‌ی قلبی را بالا می‌برد. بر اساس نتایج پژوهش گسترده‌ای که در سال 2004 در 52 کشور انجام شد مصرف دخانیات بعد از کلسترول بالا، دومین عامل بروز حملات قلبی است. واقعیت این است که مصرف دخانیات سرخ‌رگ‌ها را مسدود می‌کند و شما را سکته می‌دهد. با سلامتی خود بازی نکنید. پاکت‌های سیگارتان را حواله‌ی سطل زباله کنید. حتی اگر سال‌هاست که سیگار می‌کشید و تصور می‌کنید ترک آن سخت است به اراده‌تان تکیه کرده و ترکش کنید.

خانم‌ها شما هم در امان نیستید

معمولاً این باور وجود دارد که سکته‌ی قلبی و مشکلات قلبی عروقی مختص آقایان است. این باور اشتباه است. درست است که هورمون‌های زنانه (استروژن) یک خاصیت محافظتی دارد و با پیشگیری از تجمع چربی‌ها در سرخ‌رگ‌ها، سیستم قلبی عروقی را در امان نگه می‌دارد اما با این حال میزان این هورمون‌ها در دوره‌ی یائسگی کاهش می‌یابد.

امگا3ها از تجمع پلاک‌های کوچک خونی پیشگیری می‌کنند و خواص ضدالتهابی

دارند. برای همین این چربی‌های مفید از تشکیل لخته‌های خونی که باعث سکته‌ی قلبی می‌شوند جلوگیری می‌کنند

واقعیت این است که خانم‌ها از پنجاه سالگی دیگر در امان نیستند. متأسفانه از سن 65 سالگی بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر زنان محسوب می‌شود.

پس مراقب خودتان باشید. اگر در خودتان علائمی می‌بینید که بی ارتباط با حمله‌ی قلبی نیست مثل درد در ناحیه‌ی سینه حتماً به پزشک مراجعه کنید.

لطفاً این‌قدر حرص نخورید

احتمالاً الآن پیش خودتان می‌گویید ما نفس مان از جای گرم بلند می‌شود که چنین توصیه‌ای می‌کنیم. اما باید بدانید که ما هم از استرس‌های روزمره در امان نیستیم. تنها کاری که باید کرد این است که استرس‌ها را کاهش داد. باید بدانید زمانی که از استرس مزمن رنج می‌برید و مدام حرص می‌خورید بدنتان هورمون کورتیزول و انسولین بیشتری تولید می‌کند. نتیجه این می‌شود که اشتهایتان افزایش می‌یابد و در این صورت به سمت مصرف مواد غذایی پرکالری مثل قندها و چربی‌ها می‌روید. خوردن این قبیل مواد غذایی به خودی خود باعث چاقی و مشکلات قلبی عروقی می‌شود. از این گذشته زمانی که برای مقابله با استرس غذا می‌خورید بخشی از مغزتان فعال می‌شود که احساس لذت به شما می‌دهد. کم کم شما به این احساس لذت و آرامش نسبی عادت می‌کنید و برای دست یافتن به آن بیشتر و بیشتر می‌خورید. متأسفانه دریافت کالری‌های زیاد همان و ابتلا به بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی همان.

سعی کنید با ورزش، یوگا، دعا و یا هر کاری دیگری که فکر می‌کنید موثر است استرس را از خود دور کنید. امیدواریم در سایه‌ی آرامش و لذت از زندگی قلبتان در سلامت کامل باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشنهادهای طبیعی برای سلامت قلب

این 5 ماده‌ی غذایی به قلبتان آسیب می‌رساند

7 ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از سکته

11 غذا برای نجات قلب شما

بیماران قلبی، کره نخورند

4 توصیه تغذیه ای به بیماران قلبی

غذاهای آماده و کاهش سن سکته قلبی

میوه‌ها و سبزی‌های دوستدار قلب

مواد غذایی مفید برای قلب

چهار راه پیشگیری از حمله قلبی

میوه درمانی برای سلامت قلب

مواظب رگ‌هایتان باشید!

تاثیر مواد حاوی کلسترول بر قلب

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

کلیپ های مرتبط:

انواع سكته مغزی

تشخیص سكته مغزی

درمان سكته مغزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.