تبیان، دستیار زندگی
آموزش و پرورش، روزهای 5شنبه را برای دوره ابتدایی تعطیل کرده است. این درحالی است که برای تعطیلی 5شنبه ها باید همه مدارس یک نوبته باشند. اما یک نوبته شدن مدارس به سختی اتفاق می افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدارس دو نوبته، یک نوبته شوند


 آموزش و پرورش، روزهای 5شنبه را برای دوره ابتدایی تعطیل کرده است. این درحالی است که برای تعطیلی 5شنبه ها باید همه مدارس یک نوبته باشند. اما یک نوبته شدن مدارس به سختی اتفاق می افتد.


مدرسه

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود که مدارس ابتدایی یک نوبته می شوند، اما اکنون او می گوید تلاش می کند این اتفاق بیفتد و قطعیتی دراین باره نیست. این برگشت از قول قبلی، می تواند یک پیامد همراه داشته باشد؛ تعطیلی 5شنبه ها هم مانند تعییر ساختار به 6-3-3، یک سال به تعویق بیفتد.

حاجی بابایی دراین باره به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: "سعی ما بر این است که در حوزه ابتدایی در حد توان کشور تلاش کنیم تا به سمت یک نوبته کردن مدارس پیش برویم. هم اکنون حدود 10 تا 15 درصد مدارس ابتدایی کشور دو نوبته هستند که تلاش می کنیم تا سال تحصیلی آینده تعداد آنها را کاهش دهیم."

البته در تهران و شهرهای بزرگ، مدارس دو نوبته صبح و عصر، بسیاری زیاد دیده می شود. آموزش و پرورش اعلام کرده بود، برای تعطیل شدن 5 شنبه های ابتدایی، باید نوبت صبح 30 دقیقه زودتر شروع شود و نوبت عصر، 30 دقیقه دیرتر به پایان برسد تا تعطیل شدن 5شنبه ها جبران شود.

طبق آمارهای آموزش و پرورش، هم اکنون حدود 20 هزار مدرسه کشور بصورت دو نوبته اداره می شوند. کارشناسان آموزشی معتقدند تعطیل شدن 5شنبه ها و افزایش ساعت های آموزشی روزهای دیگر، درصورتی کارساز است که دانش آموزان در مدرسه فرصت استراحت و بازسازی فکری بین کلاس ها داشته باشند، ضمن اینکه تغذیه مناسبی هم برای آنها وجود داشته باشد.

به هرحال، آموزش و پرورش، بدون توجه و یا توضیح درباره خستگی کودکان دبستانی، می خواهد سال آینده تحصیلی، 5شنبه های همه مدارس را تعطیل کند. پس از نوروز 90، دبستان ها، به طور اختیاری 5شنبه ها را تعطیل کردند.

طبق آمارهای آموزش و پرورش، هم اکنون حدود 20 هزار مدرسه کشور بصورت دو نوبته اداره می شوند. کارشناسان آموزشی معتقدند تعطیل شدن 5شنبه ها و افزایش ساعت های آموزشی روزهای دیگر، درصورتی کارساز است که دانش آموزان در مدرسه فرصت استراحت و بازسازی فکری بین کلاس ها داشته باشند،

آموزش و پرورش زیر و رو می شود!

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تغییر ساختار نظام آموزش عمومی گفته است: "هیچ تغییری در آموزش و پرورش صرفا ساختاری نیست و هر چه انجام می شود، ساختار و محتوا توامان است. تغییرات در آموزش و پرورش با هدف رفع کردن مشکلات و ایجاد تحول بنیادین به معنای واقعی آن است که تلاش می کنیم برنامه های خود را بر اساس تحول بنیادین جلو ببریم."

قرار بود تغییر نظام آموزشی به 6-3-3، در سال تحصیلی 90-91 انجام شود، اما خبر رسید این اتفاق امسال نمی افتد. هرچند که کارشناسان و مجلس معتقدند تغییر ساختار، مشکل آموزش و پرورش نیست. حاجی بابایی دراین باره می گوید: "بخشی از مشکلات به ساختار بر می‌گردد چرا که ساختار آموزش و پرورش در بخش‌هایی معیوب است و رسیدگی به این مبحث، اساسی است و در کنار ساختار، محتوا نیز باید تغییر کند."

او همچنین درباره تغییراتی که در ساختار وزارت آموزش و پرورش بوجود آمده (انحلال انجمن اولیا و مربیان و نهضت سوادآموزی) گفت: "ایجاد اصلاحات در وزارت آموزش و پرورش ضروری است و تمام بخش های آموزشی باید اصلاح شود."

بخش اجتماعی تبیان


منبع:خبرآنلاین