تبیان، دستیار زندگی
امین حیایی ، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، ستاره اسكندری و ابوالفضل پور‌عرب از جمله بازیگرانی هستند كه تا چند ماه دیگر با سریال وضعیت سفید ساخته حمید نعمت‌الله در قاب تلویزیون ظاهر می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویری جدید از خاطرات جنگ

تصویربرداری وضعیت سفید پایان یافت


امین حیایی ، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، ستاره اسكندری و ابوالفضل پور‌عرب از جمله بازیگرانی هستند كه تا چند ماه دیگر با سریال وضعیت سفید ساخته حمید نعمت‌الله در قاب تلویزیون ظاهر می‌شوند.


تصویری جدید از خاطرات جنگ

هم‌اكنون تصویربرداری این سریال به پایان رسیده و كار در مرحله تدوین نهایی و انجام جلوه‌های ویژه رایانه‌ای قرار دارد. تصویربرداری این سریال آبان ماه سال 88 در باغی در نزدیكی تهران كلید خورد و چند روز پیش در شهرك دفاع مقدس به ایستگاه آخر رسید.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌كننده این سریال در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم از احتمال پخش سریال پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.سریال وضعیت سفید در 40 قسمت 45 دقیقه‌ای برای گروه فیلم و سریال شبكه 3 سیما تولید شده است.

اولین سریال كارگردان موفق سینما

حمید نعمت‌الله در این سریال با نگاهی متفاوت به اتفاقات دوران دفاع مقدس می‌پردازد. اما این بار دوربین او از جبهه‌های جنگ فاصله گرفته و بر ارتباطات میان چند خانواده شهری متمركز شده است.

این سریال داستانی را روایت می‌كند كه هنگام شروع موشك‌باران تهران در زمستان 1366 اعضای خانواده‌‌ای پرجمعیت كه تقریبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن، ساكن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند. روستایی وجود دارد كه مدرسه اصلی آن تبدیل به محل اسكان بخشی از اهالی جنگ‌زده شده است. استقرار این خانواده در باغ و همجواری آنها با مردم روستا كه در اوج همدلی به سر می‌برند، حوادث گوناگونی را برای خانواده رقم می‌زند كه باعث درك آنها از مشكلات یكدیگر و ریشه‌های بی‌اهمیت اختلافاتشان می‌شود. آنها طی این ماجراها درمی‌‌یابند كه استعداد كمك و یاری به یكدیگر را دارند و....

نگارش این فیلمنامه به زمان بعد از ساخت فیلم بوتیك برمی‌گردد. نعمت‌الله همان زمان نوشتن فیلمنامه وضعیت سفید را با هادی مقدم‌دوست شروع كرد، اما به دلایلی تولید سریال به تاخیر افتاد. در این فاصله نعمت‌الله فیلم‌هایی مانند «بی‌پولی» و تله‌فیلم‌های «ای دوست مرا به خاطر آور»، «بیا‌از‌گذشته حرف بزنیم» و «فریدون مهربان است» را كارگردانی كرد. نعمت‌الله از كارگردان‌های موفق و كاربلد حوزه سینماست كه حالا تصمیم گرفته قالب سریال تلویزیونی را بیازماید و مخاطبان فراگیر جعبه جادو را با خودش همراه سازد.

این سریال داستانی را روایت می‌كند كه هنگام شروع موشك‌باران تهران در زمستان 1366 اعضای خانواده‌‌ای پرجمعیت كه تقریبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن، ساكن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند.

این فیلمساز در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر با فیلم تحسین شده «بوتیك» همه را غافلگیر كرد؛ فیلمی كه اگر به جای بخش فیلم‌های اول در بخش مسابقه جشنواره حضور می‌یافت،‌ حتما چند سیمرغ را از آن خود می‌كرد.

او پس از موفقیت چشمگیر بوتیك طرفدارانش را 6سال منتظر گذاشت و سرانجام با فیلم «بی‌پولی» به عرصه فیلمسازی بازگشت؛ فیلمی كه به عنوان بهترین فیلم مردمی جشنواره بیست و هفتم انتخاب شد و سیمرغ ارزشمند بازیگری را برای لیلا حاتمی به ارمغان آورد.

خاطرات خوش و ناخوش دوران جنگ

نعمت‌الله چندی پیش در گفت‌وگویش با روزنامه جام‌جم در این باره توضیح داد كه سریالش به صورت غیرمستقیم به تاثیرات جنگ می‌پردازد.

تصویری جدید از خاطرات جنگ

او در این باره گفت: به اعتقاد من، جنگ واقعی در میان خود انسان‌هاست، به همین دلیل در وضعیت سفید جبهه و خط مقدم به شكلی كه در سایر مجموعه‌ها دیده می‌شود، در این سریال دیده نمی‌شود یا بهتر است بگویم كمتر به آن پرداخته شده است؛ اما آدم‌های این سریال برای مخاطبان آشنا هستند. همه آنها خاطرات خوش و ناخوش دوران جنگ را در ذهن دارند.این كارگردان یكی از دشواری‌های كار را بازسازی فضای شهری 20 سال پیش عنوان كرد و گفت: انجام یك كار تاریخی معاصر كه حدود 20 سال از عمر آن گذشته، بسیار سخت‌تر از ساخت یك اثر متعلق به دوران قاجار یا میرزا كوچك‌خان جنگلی است؛ چرا كه اغلب فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی متعلق به دوران قاجار یا قبل‌تر از آن است كه دكور و لباس لازم در شهرك سینمایی موجود است و فقط بنابر سلیقه كارگردان، نیاز به بازسازی دارد. پیدا كردن لوكیشن هم آسان‌تر است؛ اما ساخت مجموعه‌هایی مثل «وضعیت‌سفید» دشوار است؛ چراكه متعلق به سال‌های نزدیك است و مخاطب از نزدیك با آن مواجه بوده است.

افسانه بایگان (محترم)، ابوالفضل پورعرب (بیژن)،‌ افسانه چهره‌آزاد (سیما)، امیرحسین رستمی (فراز)، لیندا كیانی (منیره)، پوراندخت مهیمن (افتخار)، امین حیایی (پسر‌همسایه) و سیدجواد هاشمی (احمد) از جمله بازیگران این سریال پرشخصیت هستند.

دیگر عواملی كه در سریال وضعیت سفید با نعمت‌الله همكاری داشته‌اند عبارتند از:

هادی مقدم‌دوست (نویسنده)، علیرضا رنجبران (تصویربردار)، عبدالرضا نیك‌پور (دستیار اول كارگردان)، میترا احمدی (مدیر تولید و برنامه‌ریز)، فرشید احمدی (صدابردار)، محمدرضا شجاعی (طراح صحنه و لباس)، اعظم بیات (چهره‌پرداز)، امیر امیری (مدیر روابط عمومی) و امیرحسین شجاعی (عكاس).

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم / احسان رحیم‌زاده