تبیان، دستیار زندگی
بازوبند کاپیتانی برایم مهم نیست! لوئیس فیگو ستاره حال حاضر اینترمیلان و مرد پول پرست سال های دور بارسلونا و رئال مادرید مهمان وب سایت اختصاصی فیفاست تا از گذشته، حال و آینده خود بگوید. بازیساز قهار پرتغال و اینترمیلان در زمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیگو: ایران خطرناک ترین تیم گروه است.

بازوبند کاپیتانی برایم مهم نیست!


لوئیس فیگو ستاره حال حاضر اینترمیلان و مرد پول پرست سال های دور بارسلونا و رئال مادرید مهمان وب سایت اختصاصی فیفاست تا از گذشته، حال و آینده خود بگوید.

بازیساز قهار پرتغال و اینترمیلان در زمین تمرین اینتر، آپیانو جنتیله، در این مصاحبه دوستانه شرکت کرد و به نوعی میزبان این مصاحبه خواندنی شد.

فیگو در آستانه پایان اولین فصل حضورش با لباس اینترمیلان است، او سال های درخشانی را با لباس های بارسلونا و رئال مادرید پشت سر گذاشت و در رساندن اینتر به رتبه قابل قبولی در سری A ایتالیا هرگر بی تاثیر نیست. او به همراه اینترمیلان در لیگ قهرمانان اروپا نیز خوش درخشیده است.

پرتغالی 33 ساله اینترمیلان که سال ها پیش بازیکن سال فیفا بوده است، حالا مهمان سایت خودش شده و به سوالات خبرنگار این سایت پاسخ می دهد.

حالت چطور است؟ آیا تو و خانواده ات با زندگی در ایتالیا سازگار شده اید؟

همه چیز خوب پیش می رود. خانواده من وقتی که من خوشحالم، خوشحالند، من خیلی خوشبختم که چنین خانواده و دوستانی دارم. سازگاری با ایتالیا، کار سختی نیست. فرهنگ آنها بسیار دوست داشتنی و قابل احترام است.

چه چیز ایتالیا را بیشتر از همه دوست داری؟

اینترمیلان را، من عاشق باشگاهم هست. مردم در اینجا خیلی به من لطف دارند و همیشه شرمنده ابراز احساسات آنها هستم. من فرهنگ و البته غذای عالی ایتالیایی ها را نیز خیلی دوست دارم. فرهنگ مردم ایتالیا چندان هم با فرهنگ پرتغالی ها در تضاد نیست و اتفاقاً خیلی به هم شبیه هستیم و خیلی ساده می شود با آن سازگار شد.

آیا بین فوتبال اسپاینا و ایتالیا تفاوت های زیادی وجود دارد؟

بله قطعاً همینطور است. در ایتالیا علالی دفاع می کنند و در اسپانیا عالی حمله می کنند و به نظر من فوتبال ناب یعنی اتحاد اسپانیا و ایتالیا! یعنی برزیل یا همان پرتغال! تاکتیک در فوتبال ایتالیا خیلی بهتر نمود پیدا می کند ولی تکنیک با نام اسپانیا معنی پیدا خواهد کرد.

از اینکه به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در اولین حضور خود با پیراهن اینترمیلان رسیده ای، چه احساسی داری؟

ما سختی های زیادی را متحمل شده ایم. بنابراین برای من رسیدن به این مرحله باورنکردنی نیست و آن را حق مسلم اینترمیلان می دانم، اینتر قطعاً آژاکس را از پیش رو برخواهد داشت. من احساس افتخار می کنم و از انتخاب خود بسیار خوشحالم.

آیا هدف تو قهرمانی در اسکودتو نیست و البته احتمال آن را چقدر می دانی؟

نمی شود خیلی راحت در مورد یوونتوس صحبت کرد. البته ما تا آخرین لحظه امیدواریم و این درس بزرگ زندگی است که فوتبال به من داده است. امید هرگز در زندگی من کمرنگ نمی شود اما به هر حال سال آینده سال اینترمیلان است. هیچ چیزی غیرممکن نیست مگر اینکه ما با دستان خود غیر ممکن بودن را بسازیم!

تو همیشه بهترین بوده ای و هیچ مربی ای جرات نمی کرد تو را در بارسلونا یا رئال مادرید، روی نیمکت بنشاند اما در لباس اینترمیلان نیمکت نشین شدی!

البته این مساله به چند بازی نخست باز می گردد که به هر حال مشکلی برای من به وجود نیاورد. این یک سری تصمیمات تاکتیکی است و من همیشه تسلیم تصمیم مربی خود بوده ام. یک مربی اصلاً دلش نمی خواهد ریسک کند و من به او حق می دهم. از طرفی من در ابتدای راه پیوستن به اینترمیلان، از آمادگی کامل برخوردار نبودم و مربی تیم حق داشت که به طور کامل به من اطمینان نکند.

تو یکی از انتخابات اصلی تیم ملی پرتغال هستی و اگر پائولتا و کاشتینیا را در نظر نگیریم، می توانی کاپیتان اول تیم باشی، نظرت در این مورد چیست؟

ما ارتباط بسیار خوب و قوی با هم داریم و برای یکدیگر احترام فوق العاده ای قائلیم. کاپیتان بودن برای من که انواع و اقسام افتخارات را تجربه کرده ام، چیز عجیبی نیست. هدف اصلی من انجام وظیفه به نحو احسن در لباس پرتغال است. و بازوبند کاپیتانی برای من چندان مهم نیست و شاید به احترام پائولتا هرگز آن را قبول نکن.

نظرت در مورد تیم پرتغال و گروه D چیست؟

اگر راستش را بخواهید، هیچ چیزی از فوتبال ایران نمی دانم و تا حالا مقابل ایران نمی دانم و تا حالا مقابل آنها بازی نکرده ام وخطرناک ترین تیم گروه محسوب می شود اما توسط چند آنالیزور به زودی چند فیلم از بازی ایرانی ها را زیر نظر خواهم گرفت. تک تک بازیکنان این کار را خواهند کرد. بعید می دانم مقابل ایران مشکل خاصی داشته باشیم اما تک تک بازیهای جام جهانی بسیار ارزشمند هستند و ما باید با همه قوا مقابل آنها ظاهر شویم. مکزیک هم رقیب جدی و مهمی است. آنها به صعود در مرحله بعدی می اندیشند و البته حق دارند اما ما باید با قاطعیت کامل از گروه خود صعود کنیم. آنها بازیکنان باهوش، خوش تکنیک و تاکتیک پذیری دارند و این خیلی خطرناک است. چند تن از بازیکنان آنگولا در پرتغال بازی می کنند اما به هر حال شناخت کاملی از آنها نداریم و آنها نیز تیم خوبی ساخته اند.

آیا الگویی در جهان فوتبال داری؟

بله، قطعاً نیز همینطور است. از جوانی عاشق بازی مارادونا بوده ام و به نظر من مارادونا دیگر در فوتبال جهان تکرار نخواهد شد و ما مارادونای دوم نخواهیم داشت. هیچ برزیلی نمی تواند قطعه ای از سمفونی مارادونا را در فوتبال اجرا کند.

چرا عده ای از مردم پرتغال از تو نفرت دارند؟

(با خنده) نفرت که ندارند اما باید بگویم بازی نکردن من در پرتغال و پیوستن به فوتبال اسپانیا از دید آنها یک خیانت به حساب می آید که البته نظر بسیار غیرمنطقی است و من حق دارم در فوتبال حرفه ای خود آزادانه تصمیم بگیرم، من به تیم ملی متعهد هستم، نه به تک تک باشگاهای پرتغالی.