تبیان، دستیار زندگی
فارس گزارش می‌دهد: خداحافظی با دفن سنتی زباله‌ها در كهریزك پس از 45 سال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در تولید زباله صرف جویی کنیم


فارس گزارش می‌دهد:  خداحافظی با دفن سنتی زباله‌ها در كهریزك پس از 45 سال


زباله

45 سال از دفن سنتی زباله‌های پایتخت‌نشینان در كهریزك می‌گذرد. مسئولان تصمیم گرفته‌اند این حیاط خلوت 600 هكتاری را به پارك بزرگی تبدیل و همه زباله‌ها را از طریق خطوط پردازش بازیافت كنند. آنان وعده داده‌اند تا پایان فروردین دیگر زباله‌ای در كهریزك دفن نخواهد شد.

بیش از 45 سال زباله‌های كلان‌شهر تهران در منطقه كهریزك دفن ‌می‌شد. كوه‌های زباله‌ در این محدوده ‌به چشم‌ می‌‌خورد و از چندی پیش بوی متعفن، شیرابه زباله‌ها و گاز متان مشكلات زیادی را برای مردم كهریزك ایجاد كرده بود.

* "كهریزك سطل زباله تهرانی‌ها نیست "

شهروندان منطقه كهریزك بارها در این خصوص اعتراض و اعلام كردند: "كهریزك سطل زباله تهرانی‌ها نیست " و شهرداری باید هرچه سریعتر این مشكل را برطرف كند.  روزانه 7 هزار و 500 تن زباله در كلان‎شهر تهران تولید و تمام این زباله‌ها به جنوب شهر تهران منتقل می‌شود.

فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند دراین‏باره به خبرنگار فارس می‌گوید: اكنون هیچ زباله‌ای به صورت مستقیم دفن نمی‌شود و فقط زباله‌هایی كه از كف جوی‌های آب جمع‌آوری می‌شود و حالت خاكروبه و لجن دارند، دفن می‌شود.

*دفن زباله از سال 1338 در كهریزك

در گذشته نیز خطوط پردازش در كهریزك وجود داشت؛ دستگاه‌ها قدیمی بود و مقدار كمی از زباله‌ها بازیافت می‌شد. در حال حاضر با به‏روز كردن این دستگاه‌ها سرعت كار بالا رفته است.

فیاض دراین‌باره می‌گوید: از سال 1338 كه پروژه دفن زباله در كهریزك كلنگ خورد؛ تاكنون زباله‌ها را به این محدوده منتقل كرده‌اند.

زباله‌ها در تهران به 2 نوع خشك و تر تبدیل شده است. زباله‌ تر، زباله‌ای است كه نمی‌توان از آنها استفاده مجدد كرد و باید آنها را تبدیل به كمپوست یا سوخت نیروگاه‌های كوچك برق شهری نمود یا اینكه دفن‌شان كرد. اما زباله‌های خشك به زباله‌هایی چون انواع آهن‌آلات، شیشه، قوطی‌های فلزی، كاغذ و مقوا، قوطی‌ها و وسایل پلاستیكی و غیره گفته می‌شود كه می‌توان با فرآوری، آنها را دوباره به چرخه مصرف برگرداند.

وی در ادامه می‌گوید: 200 هكتار از زمین‌های كهریزك اختصاص به زباله‌های سالیان قبل دارد. در بخشی از این زمین‌ها كوهی از زباله وجود دارد كه شهرداری روی آن را با خاك پوشانده و درخت‏كاری انجام می‌دهند.

تهرانی‌ها ركوردار تولید زباله هستند

کلان‎شهر تهران با بیش از 13 میلیون نفر جمعیت ركوردار تولید زباله است. شهروندان تهرانی سالانه مقدار زیادی زباله تولید می‌كنند در صورتی كه بتوان این زباله‌ها را بازیافت كرد میلیون‌ها دلار صرفه‎جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

سال‌هاست كه مسئولان شهری قول داده‌اند كه از زباله برق تولید خواهند كرد ولی تاكنون این امر رخ نداده است. فیاض در این‌باره می‌گوید: قرار است با مطالعات صورت گرفته و با كمك سرمایه‌گذار بخش خصوصی این كار به زودی انجام شود.

بعضی از طرح‌ها فقط ارزش زیست‌محیطی و بهداشتی دارد ولی نیروگاه بیوگازسوز می‌تواند ارزش اقتصادی هم داشته باشد.

زباله

در حقیقت این پروژه از هر دو جنبه قابل بررسی است. وقتی زباله‌ای دفن می‌شود بعد از مدتی بیوگاز تولید می‌كند. بعضی از این گازها بوی بسیار بدی دارند. گاز متان كه درصد قابل توجهی از بیوگاز حاصل از زباله‌ها را تشكیل می‌دهد 24‌برابر گاز دی اكسید كربن پدیده گلخانه‌ای را تشدید می‌كند. همچنین بیوگازی كه از زباله‌ها به‌وجود می‌آید اگر جمع شود می‌تواند انفجار ایجاد كند و این خطرناك است. در كنار اینها تولید برق نیز ارزش اقتصادی دارد.

زباله‌ها در تهران به 2 نوع خشك و تر تبدیل شده است. زباله‌ تر، زباله‌ای است كه نمی‌توان از آنها استفاده مجدد كرد و باید آنها را تبدیل به كمپوست یا سوخت نیروگاه‌های كوچك برق شهری نمود یا اینكه دفن‌شان كرد. اما زباله‌های خشك به زباله‌هایی چون انواع آهن‌آلات، شیشه، قوطی‌های فلزی، كاغذ و مقوا، قوطی‌ها و وسایل پلاستیكی و غیره گفته می‌شود كه می‌توان با فرآوری، آنها را دوباره به چرخه مصرف برگرداند.  در حال حاضر نیز برنامه‌هایی برای آموزش بازیافت به مردم تهیه و برگزار شده است اما هنوز هم بازیافت به صورت كامل از مبدأ انجام نمی‌شود.

آموزش تاثیر مستقیم در كاهش تولید زباله دارد

ممكن است كه شهرداری‌های مختلف دنیا، روش‌های مختلفی برای مدیریت بازیافت و زباله در پیش گیرند اما اكثر شهرداری‌های موفق و پیشرفته بر بالابردن سطح آگاهی شهروندان از طریق آموزش تأكید دارند و آن را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

45 سال از دفن سنتی زباله‌های پایتخت‌نشینان در كهریزك می‌گذرد. مسئولان تصمیم گرفته‌اند این حیاط خلوت 600 هكتاری را به پارك بزرگی تبدیل و همه زباله‌ها را از طریق خطوط پردازش بازیافت كنند. آنان وعده داده‌اند تا پایان فروردین دیگر زباله‌ای در كهریزك دفن نخواهد شد.

برخی از كشورها از طریق دنیای مجازی، سعی كرده‎اند تا آموزش‌های اولیه مربوط به زباله و بازیافت را به كودكان بدهند. این شهرداری با اختصاص دادن وب سایتی به این امر و استفاده از شكل‌های كارتونی سعی در جلب توجه كودكان به بازیافت دارد.

در كلان‏شهر تهران نیز آموزش‌هایی صورت گرفته ولی كافی نبوده و باید در این امر فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود.

5 درصد زباله‌های شهر تهران ارزشمند است؛ 45 درصد زباله‌ها ریجكت و 50 درصد تبدیل به كمپوست می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص ریجكت زباله می‌گوید: زباله‌ها در داخل كیسه‌هایی قرار دارند كه وقتی وارد مخازن می‌شود كیسه‌های آنها پاره و از رده خارج می‌شوند و محتوای داخل این كیسه‌ها را كه شامل پوست پرتقال، چای، برنج و غیره است، جداسازی كرده و تبدیل به كمپوست می‌كنیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع:فارس

لینک های مرتبط :

• محیط زیست را با نگاهی نو ببینید

 • آیا راه مفری برای رهایی هست؟ 

• در آرزوی آسمان لاجوردی