تبیان، دستیار زندگی
شامگاه گذشته دانشگاه آزاد خوراسگان كه با فاصله‌ای زیاد، خارج از محدوده‌ی اصلی شهر اصفهان واقع شده، میزبان هزاران علاقه‌مندی بود كه برای شنیدن صدای استاد آواز ایران پس از سال‌ها گردهم آمدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردى است در این دل كه هویدا نتوان كرد"

كنسرت بزرگ محمدرضا شجریان در اصفهان ورق خورد

كنسرت بزرگ محمدرضا شجریان

با نوای "مرغ سحر" آخرین اجرای محمدرضا شجریان و گروهش در اصفهان به پایان رسید.

شامگاه گذشته دانشگاه آزاد خوراسگان كه با فاصله‌ای زیاد، خارج از محدوده‌ی اصلی شهر اصفهان واقع شده، میزبان هزاران علاقه‌مندی بود كه برای شنیدن صدای استاد آواز ایران پس از سال‌ها گردهم آمدند.

آخرین‌بار، كاخ چهل‌ستون، 14 سال پیش میزبانی صدای خوش شجریان را كرده بود، اما این‌بار كنسرت در سوله‌ای كه بی‌شباهت به هر سالن سربسته اجرای موسیقی بود، پس از شش اجرای شبانه به پایان رسید.

جمعیت تماشاگران در آخرین شب كنسرت به گونه‌ای بود كه حتی تا آخرین لحظات باقی‌مانده تا اجرای برنامه هم بلیط‌های رزرو شده‌ای كه لغو شده بودند با همان قیمت‌های قبلی به‌فروش می رسیدند و بازار سیاه هم به روال تمام كنسرت‌های شجریان كار خود را ادامه می‌داد.

برنامه با تأخیر نیم‌ساعته، ساعت 20:30 با فریاد و تشویق تماشاگرانی كه در سالنی مسطح بر صندلی‌های پلاستیكی نشسته بودند، آغاز شد.

ساز و آواز و قطعه‌ی "آن‌كه آورد مرا، باز برد تا وطنم" مولوی با تك‌نوازی تنبور و نی همراه شد و با هم‌نوایی تنبور، تار و دف، شجریان نغمه "سرو چمان" را سر داد و خواند:

سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند               همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند

دل به امید وصل تو همدم جان نمی‌شود            جان به هوای کوی تو خدمت تن نمی‌کند

با همه عطر دامنت آیدم از صبا عجب                 کز گذر تو خاک را مشک ختن نمی‌کند

در میانه‌ی قطعه، همایون شجریان هم‌خوان پدر شد و از این پس، دو به‌دو و با هم، ترانه سردادند.

به گزارش ایسنا، پس از اجرای، قطعه‌ی سرو چمان، درهای سالن باردیگر باز شدند و مشتاقانی كه هنوز پشت درها انتظار می‌كشیدند وارد شدند ازدحامشان با ساز و آواز در مایه‌های شور و دشتی درهم آمیخت.

طبیب درد بی‌درمان كدام است؟   رفیق راه بی‌پایان كدام است؟

اگر عقل است، پس دیوانگی چیست؟   وگر جان است، پس جانان كدام است؟

با زخمه‌ی كمانچه و صدای پسر، بار دیگر سالن مملو از جمعیت را به سكوت وا داشت و باز تار و تنبور درهم آمیختند تا قطعه‌ی

دردى است در این دل كه هویدا نتوان كرد   سرى است در این سینه كه پیدا نتوان كرد

تا دیده‌ی ما را ندهد حسن تو نورى   در باغ جمال تو تماشا نتوان كرد

تا دیده نپوشیم زروى همه اغیار  اندیشه‌ی آن چهره زیبا نتوان كرد

از مهر تو یك ذره چو خالى نتوان یافت   قطع نظر از دیر مسیحا نتوان كرد

...

و

چون از دل عاشق خبرى نیست كسى را    انكار دل عاشق شیدا نتوان كرد

با صدای شجریان سر داده شود؛ با اجرای تصنیف "سخن عشق" و طبق اعلام برنامه، بخش نخست كنسرت به پایان رسید.

سالن اجرا سوله‌ای بود كه به لحاظ آكوسیستكی برای اجرای هیچ برنامه‌ هنری طراحی شده بود، ازسوی دیگر به دلیل نبود اتاق فرمان، سیستم صوتی گروه درست روبه‌روی سن اصلی و در میان تماشاگران ده ردیف ابتدایی طراحی شده بود، به‌طوریكه هربار یكی از مسوولان صدا برای چك كردن كیفیت و بررسی وضعیت تماشاگرانی كه در ردیف‌های آخر و با فاصله بسیار زیاد از سن قرار داشتند‌، باید به انتهای سالن می‌رفت و باز می‌گشت.

نور سالن هم به دلیل نبود خطوط نور و پروژكتورهایی كه برای این شش شب به‌صورت موقت نصب شده بودند، نوری سخت بود.

با نواختن شدن زنگ‌های ساعت 22، باردیگر مخاطبان كنسرت و پس از 30 دقیقه تنفس، به محل اجرا بازگشتند تا هفت قطعه‌ی بعدی گروه را بشنوند.

كنسرت بزرگ محمدرضا شجریان

قطعه دیدار، ساخته‌ی سعید فرج‌پوری آغازگر بخش دوم برنامه بود و بعد از آن بداهه‌خوانی بر قطعه دیدار و پنج ضربی در جهاز ادامه‌دهنده برنامه بود و با اجرای قطعات دیگری در دستگاه شور آواز افشاری برنامه بخش دوم هم با قطعه، باده‌ی عشق و با صدای پدر و پسر به پایان رسید.

هرچند كه با تشویق چند دقیقه‌یی تماشاگران و فریادهای آن‌ها برای ادامه كنسرت و اجرای مرغ سحر بار دیگر گروه بر سكوهای خود جای گرفت، اما قطعه ساقیا از ساخته‌های سعید فرج‌پوری را اجرا كرد.

ازدحام سالن به گونه‌ای بود كه با آغاز قطعه ساقیا بسیاری از تماشاگران در فضای خالی جلوی سالن ازدحام كرده بودند و به‌رغم تذكرهای قبل از اجرا مبنی بر استفاده نكردن از دوربین و موبایل برای عكاسی و فیلمبرداری در دست بیشتر تماشاگران دیده می‌شد.

ساقیا به پایان رسید گروه تا بار دیگر از سكوهای خود برخاستند و صدای تشویق و فریادهای همچنان تمنای مرغ سحر را داشت بعد از چند دقیقه گروه باردیگر برای پاسخ به این اشتیاق برجای خود نشست و این بار در میان بهت و حیرت همه و برخلاف اجراهای قبلی برای مرغ سحر را سر داد و در میانه اجرای این قطعه مردم نیز به هم‌آوایی با گروه پرداختند و بخش‌های زیادی از این قعه با صدای همزمان تماشاگران و گروه سر داده شد.

سوله دانشگاه آزاد خوراسگان ظرفیتی در حدود 2000 صندلی دارد، در حالیكه پیش از این شنیده می‌شد كه برای این ظرفیت پیش از چهار هزار بلیط هر شب اجرا به‌فروش رسید، است.

كاظمی یكی از عوامل اجرایی گروه شب گذشته در گفت‌وگویی با خبرنگار موسیقی ایسنا در این‌باهرتوضیح داد: پیش از آغاز برنامه، گروهی را برای ارزیابی ظرفیت سالن به اصفهان فرستادیم و هم‌زمان بر حسب حجم اعلام شده، فروش بلیط‌ها را آغاز كردیم درحالی‌كه بعدا با بازدید مجدد این سالن نزدیك اجرای گروه متوجه شدیم كه شش متر از پیش‌آمدگی سن را در بررسی ظرفیت سالن ارزیابی نكرده‌اند، از این رو مجبور شدیم تا صندلی‌های را فشرده‌تر بچنیم و با برداشتن صندلی‌های جلویی راه‌روها را باریك‌تر كرده تا مشكلی ایجاد نشود.

وی درباره‌ی میزان فروش بلیط، گفت: دقیقا 2400 بلیط برای 2400 صندلی كه در سالن پیش‌بینی كرده بودیم طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، گروه اجرایی شجریان 29 و 30 آذر كنسرتی دیگر در دبی را برگزار می‌كند و به دلیل بهره‌مندی علاقه مندان تهرانی به حضور در این كنسرت قرار است تا 50 درصد از بلیط‌ها در داخل كشور از طریق مراكز فروش شركت برگزاركننده‌ی كنسرت‌های شجریان به‌صورت اینترنتی از 15 آبان فروخته شوند.

منبع : ایسنا