تبیان، دستیار زندگی
علویان نخستین همایش فارسی دانان چینی جشنواره بین المللی فیلم سبز معرفی گنبد تاریخی علویان تهران – گنبد تاریخی علویان که به اواخر دوره سلجوقی باز می گردد، از دید بسیاری از گردشگران پنهان مانده است. گنبد علویان که در داخل محوط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی گنبد تاریخی علویان

نخستین همایش فارسی دانان چینی

جشنواره بین المللی فیلم سبز

معرفی گنبد تاریخی علویان

تهران – گنبد تاریخی علویان که به اواخر دوره سلجوقی باز می گردد، از دید بسیاری از گردشگران پنهان مانده است. گنبد علویان که در داخل محوطه یک مدرسه راهنمایی تحصیلی و در خیابان عین القضات همدان واقع شده ، شامل بنایی چهار ضلعی است که محل آرامگاه دو نفر از اعضای خاندان علویان است. این بنا از نظر منظره بیرونی شباهت زیادی به گنبد " سرخ مراغه " دارد و در دوران مغول نیز تزئین و مرمت شده است.

این گنبد به شکل یک لوزی منظم با آجر برجسته بنا شده است چند آیه از قرآن مجید در بالای دیواره های خارجی و ستونهای جانبی آن به چشم می خورد . همچنین وجود کتیبه زیبای آجری ( به خط کوفی ) نیز جلوه ای خاص به این بنا بخشیده است .

نخستین همایش فارسی دانان چینی

پکن – نخستین همایش فارسی دانان چینی با حضور استادان، دانشجویان، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی در پکن برگزار شد .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این همایش ، پژوهشگران و استادان درباره ادبیات معاصر ایران و تحولات ادبی پس از انقلاب اسلامی سخنرانی کردند . در حاشیه این همایش ، دو نمایشگاه عکس از آثار یک عکاس چینی با نام میراث فرهنگ و تمدن ایران و تهران برپا شد.

جشنواره بین المللی فیلم سبز

تهران – نخستین جشنواره بین المللی فیلم سبز استان گیلان ، در شهرستان رودسر برگزار می شود .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر گفت : این جشنواره به منظور آشنایی مردم باحفاظت از محیط زیست ، باشعار " انسان محور توسعه پایدار" از دوم تا هفتم اسفند در این شهرستان برگزار می شود .

وی افزود: در این جشنواره آثار ارائه شده در بخشهای مختلف مستند، نقاشی متحرک، نگاه شاعران، نماهنگ ، نمایش عروسکی و فیلم سینمایی به تماشا گذارده می شود.