تبیان، دستیار زندگی
در تبیین دو ویژگی فیزیکی و غیرفیزیکی محیط های آموزشی، شاخص هایی به صورت فرم های استاندارد شده تشکیل یافته و با اعمال مدیریت های خاص هر محیط آموزشی، هزینه ی سرانه ی هر فراگیرنده و نسبت تعداد فراگیرندگان به معلم، تعیین شده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

قسمت اول

سرآغاز

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

در تبیین دو ویژگی فیزیکی و غیر فیزیکی محیط های آموزشی، شاخص هایی به صورت فرم های استاندارد شده تشکیل یافته و با اعمال مدیریت های خاص هر محیط آموزشی، هزینه ی سرانه ی هر فراگیرنده و نسبت تعداد فراگیرندگان به معلم، تعیین شده است. ریزش و افت تحصیلی همراه با موازین فوق و میزان سرانه ی سطح مورد نیاز هر فراگیرنده، خصیصه های مادی محیط آموزشی را فراهم و عنوان می سازد.

دیدگاه غیر مادی که بر رویکرد فرایندنگر و یادگیری فرایند محور مبتنی است، حرکت پیش رونده ی نظام را تضمین می کند. این دیدگاه ضمن این که منطقی قابل توجیه با معیارها و موازین جامعه ی اطلاعاتی دارد، می تواند از ساز و کار های الهام گرفته از فناوری اطلاعات کمک بگیرد و امکانات تربیتی را برای فراگیرندگانی که آماده ی ورود به عصر اطلاعات هستند، فراهم سازد. چنین طرز تلقی، زیر بنای ایده ی دانشگاه های مجازی پویا را می سازد. در این رویکرد، می توان به مدد بستر مناسب اینترنت و اینترانت و با استفاده از امکانات چند رسانه ای ها و قابلیت های وب، کلاس های مجازی را در قالب آموزش از راه دور طراحی و راه اندازی کرد.

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

مزایای آموزش از راه دور

1. آموزش و یادگیری را برای طیف وسیعی از مخاطبان و علاقه مندان به یادگیری فراهم می سازد و نیازهای یادگیری فراگیرندگانی را بر آورده می سازد که امکان حضور در محل را ندارند.

2. میان فراگیرندگان متعلق به فرهنگ ها و عقاید و تجربیات متفاوت، با سخن رانانی که داخل کشور نیستند، ارتباط مستقیم و سازنده ای در زمینه ی یادگیری برقرار می سازد.

3. میان تمامی فراگیرندگان، صرف نظر از این که کجا باشند، ارتباط هم عرض و هم سطح به وجود می آورد.

4. طراحی کلاس ها یا فضاهای یادگیری مجازی(به لحاظ نمود ذهنی- فیزیکی منطبق با خواسته های مطلوب) ممکن می شود.

5. نقشه ی یادگیری (برنامه ی درسی) به وسیله ی افراد ارائه دهنده ی آگاه و بر اساس نیازهای شناختی فراگیرندگان تدوین می شود.

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

6. کلاس های مجازی انعطاف پذیر می شوند و این امر موجب بر انگیخته شدن شوق فراگیرندگان در یادگیری فعال می شود.

7. باتوجه به امکان پیوند هر یک از مطالب و فرامتن های گسترده به صفحات دیگر اینترنت، به صورت تعاملی امکان سیر و مکاشفه برای هر فراگیرنده میسر می شود. امکانات استفاده از پست الکترونیکی و گفت و گوی هم زمان، توانمندی منبع و قصد پیام را در سیستم ارتباطی بالا می برد و پی گیری پیشرفت فراگیرنده را بی واسطه و بی درنگ برای هر دو سوی فرایند ارتباط فراهم می سازد.

8. با توجه به امکانات موجود در یادگیری الکترونیکی از قبیل انواع موتورهای کاوشگر در طراحی برنامه ی درسی و فعالیت های پرسش و پاسخ و امکان بازیابی اطلاعات، فعال تر از نظام های سنتی یادگیری، قابلیت های بیشتری را ایجاد می کند.

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

9. به دلیل یکسانی طراحی و کاربرد این نوع کلاس های درس، امکان یکنواختی شیوه ی آموزشی و یادگیری فراهم می شود.

10. قابلیت اتصال به سامانه های اطلاعاتی دیگر، امکان پیوند میان کلاس درس با محیط باز جامعه را در اقصا نقاط جهان به وجود می آورد.

11. فراگیرندگان در جریان یادگیری مولد خود، بسیار پر جرئت تر و چالش پذیرتر عمل می کنند.

12. به دلیل استقلال داشتن هر کلاس درس از جنبه های مادی و فیزیکی، جلسات حضوری (مانند ساختمان کلاس، حضور فیزیکی در مدرسه و غیره) هزینه های سرانه ی یادگیری کاهش می یابد و رابطه ی آموزش و یادگیری به صورت تعاملی، پویا و پرتحرک در می آید.

پویایی یادگیری مجازی و ویژگی های آن

13. فرایند آموزش و یادگیری به دل خواه فراگیرنده و تمایل خود او بر اساس نیازهای پیش آمده اش به وجود می آید و می تواند مستقیماً در زندگی او حضور یابد و دیوار میان مدرسه و خانه را از میان بردارد. بنابراین، شاید بدین علت می توان عنوان کلاس کارامد را برای این گونه کلاس ها انتخاب کرد.

با توجه به فایده ها و فرصت های فوق، بهتر است به این نکته توجه کرد که آموزش از راه دور را می توان به روش های گوناگون و در بسترهای رسانه ای متفاوتی ارائه داد.

ادامه دارد ...

رشد تکنولوژی آموزشی

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری: شکوفه باصری

تنظیم: مریم فروزان کیا