تبیان، دستیار زندگی
ن کرایف ملیت: هلند متولد: 25 آوریل 1947 در آمستردام پست: مهاجم تعداد بازیهای ملی: 48 بازی از سال 1965 تا 1977 میلادی تعداد گل در بازیهای ملی: 37 گل نام و چهره یوهان کرایف در جهان فوتبال به اندازه کافی شناخته شده است کارشناسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غولهای فوتبال در قرن بیستم (13)

یوهان کرایف


ملیت: هلند

متولد: 25 آوریل 1947 در آمستردام

پست: مهاجم

تعداد بازیهای ملی: 48 بازی از سال 1965 تا 1977 میلادی

تعداد گل در بازیهای ملی: 37 گل

نام و چهره یوهان کرایف در جهان فوتبال به اندازه کافی شناخته شده است کارشناسان و مفسران ورزشی کرایف را همواره در ردیف ده مرد برتر تاریخ فوتبال دنیا آورده اند و بسیاری او را عامل اصلی اوج گیری تیم آژاکس و تیم ملی هنلد طی سالهای دهه 70 میلادی در سطح جهانی می دانند.

یک دهه پرهیاهو که با انقلابی در نوع و شیوه بازیها آغاز شد و چهره شاخص این تغییر رویه و شیوه کسی نبود جز یوهان کرایف.

آژاکس آمستردام باشگاهی بود که نام کرایف را برای همیشه در تاریخ فوتبال قرن بیستم ثبت کرد.

یوهان به خاطر علاقه یی که در کودکی به نحوه بازی فاس ویلکس مهاجم آژاکس داشت جذب این باشگاه شد و با سرعت باور نکردنی پله های ترقی را طی کرد. او مانند ویلکس بازیکنی بلند قد، لاغر و از نظر تکنیکی در سطح بالایی بود. ولی خیلی زود همگان متوجه شدند که قدرت و تکنیک و فکر و هوش یوهان فراتر از بازیکنان هم بازی اوست.

اگر چه پست اصلی کرایف مهاجم نوک حمله بود اما با توجه به قدرت رهبری و توانایی های فنی بی نظیرش در اغلب زمان قانونی بازی به میانه میدان آمده تا آهنگ خط میانی تیمش را تنظیم کند و برخی وقات با ارسال پاسهای طلایی دیگر بازیکنان تیم را در موقعیت طلایی گل قرار دهد.

از عواملی که سبب شد کرایف بازیکنی پرآوازه شود علاوه بر تکنیک سرشار او قدرت تمرکز و حفظ توپ و تواناییش در حمل توپ و شکافتن خط دفاعی حریفان و قدرت رهبری درون زمین بود.

سرعت عمل و هوش فراوان اجازه بروز هر عکس العملی را از دفاع حریف می گرفت و با وجود اینکه طی سالهای خدمت در نوک پیکان حمله تیم ملی هلند و باشگاه آژاکس برای تمام حریفان، نامی آشنا بود. با نبوغ ذاتیش به هر وسیله خود را از کمند مدافعان رها ساخته تا صحنه یی زیبا خلق کند. نقش تعیین کننده کرایف به عنوان رهبر و هدایت کننده تیم آژاکس در رسانیدن این تیم به قله فوتبال اروپا و کسب سه مقام قهرمانی پی در پی جام قهرمانان اروپا در سالهای 1973- 1971 برهمگان روشن است.

در بازی نهایی 1972 در روتردام هلند یوهان هر دو گل آژاکس را به اینترمیلان زد تا حکم قهرمانی تیمش صادر شود دو سال بعد با ارایه بازیهای زیبا همین سرنوشت را برای رقیبان دیگر رقم زد. آژاکس با پیروزی بریونتوس بار دیگر جام را به هلند برد. نمایش خیره کننده کرایف همراه با تیم آژاکس و تیم ملی هلند وی را نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن فوتبال اروپا در سالهای 1971، 1973، 1974 کرد و کرایف سلطان بی رقیب فوتبال هلند در هر سه سال فاتح توپ طلایی اروپا شد. افتخاری که تا آن زمان هیچ بازیکنی موفق به کسب آن نشده بود.

اوج هنرنمایی یوهان کرایف که وی را به عنوان اسطوره فوتبالیستهای هلندی تبدیل کرد، مسابقات جام جهانی 1974 در کشور آلمان غربی و در دهمین دوره جام جهانی بود. در پایان این دوره یوهان کرایف به عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شد بازی درخشان یوهان کرایف در راهیابی هلند به دیدار نهایی نقش بسزایی داشت و در بسیاری از مسابقه های مقدماتی، عامل اصلی پیروزی تیمش بود او زننده گل اول هلند به برزیل و سازنده بیشتر گلهای تیم ملی کشورش در دور مقدماتی بود. حتی همبازیش نیسکنس که نامش به عنوان زننده تنها گل دیدار نهایی با آلمان غربی ثبت شد. این موقعیت را به روی خطای پنالتی که مدافعان حریف به روی کرایف انجام دادند، به دست آورد.

کرایف در عرصه باشگاهی نیز بسیار موفق بود از سال 1964 تا 1973 در آژاکس آمستردام هنرنمایی کرد و همراه با آژاکس در سالهای 1966،1967، 1968، 1970، 1972، 1973 قهرمان هلند شد.

در سال 1973 او به باشگاه بارسلون اسپانیا پیوست و در همان سال حضورش در بارسلون به تنهایی ستون اصلی تیم ملی هلند بود و تا سال 1978 در این تیم توپ زد که ارمغان تلاش او دوبار قهرمانی باشگاههای اسپانیا به سالهای 1974و 1978 برای بارسلون بود.

به هنگام جام جهانی 1978 آرژانتین مسائلی پیش آمد و بروز اختلافات سبب شد که او اردوی تیم را ترک کند. در حالی که در اوج آمادگی به سر می برد و کارشناسان معتقد بودند در صورت حضور او هلند برای نخستین بار قهرمان جام می شد. این در حالی بود که یوهان کرایف عامل اصلی صعود تیم ملی کشورش به جام جهانی بود. پس از این تجربه او ترجیح داد فوتبال را در قاره آمریکا ادامه دهد و به تیم آرتک و پس از آن به لوس آنجلس پیوست و طی سالهای 1981- 1980 در واشنگتن دیپلمات بازی کرد.

کرایف در سال 81 تصمیم گرفت به هلند باز گردد و بار دیگر دو سال در خدمت آژاکس بود و به سال 1984 به فانیورد رقیب دیرین آژاکس پیوست و در آخرین سالی که برای تیمهای باشگاهی به میدان رفت فاینورد را صاحب مقام قهرمانی و جام حذفی کشور کرد.

پس از آنکه یوهان کرایف با دنیای بازیگری خداحافظی کرد مدیریت باشگاه آژاکس را به عهده گرفت و تیم صاحب نام هلندی را به مقام قهرمانی جام برندگان جام اروپا رهنمون ساخت. کرایف در آخرین تجربه خود در دنیای فوتبال به تیم محبوب اسپانیایی که در آن توپ زده بود پیوست و توانست بارسلون را طی چند سال به مقام قهرمانی اسپانیا برساند و تیم رقیب آن رئال مادرید را پشت سربگذارد.

 معرفی ستارگان قرن بیستم( آلفردو دی استفانو) 

 معرفی ستارگان قرن بیستم( سر استانلی ماتیوس)