تبیان، دستیار زندگی
بدن انسان بدون استخوان به صورت توده ای از گوشت در می آید. استخوان بندی انسان با آن که استحکام بسیار بالایی دارد، از وزن کمی برخوردار می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخوان بندی

هدف از این نوشتار آشنا نمودن شما با استخوان بندی انسان می باشد. لطفاًَ به این نکته توجه نمایید که این متن برای اینکه برای اکثر افراد قابل استفاده باشد به صورت عمومی، ساده و بدون آوردن اصطلاحات تخصصی نوشته شده است. در صورتی که به این موضوع علاقه دارید، می توانید این علاقه را با استفاده از بخش نظرات در انتهای این مطلب به گوش ما برسانید و ما نیز در این صورت مطالب تخصصی تری را در این زمینه برای شما روی سایت قرار خواهیم داد.

بدن انسان بدون استخوان به صورت توده ای از گوشت در می آید. استخوان بندی انسان با آن که استحکام بسیار بالایی دارد، از وزن کمی برخوردار می باشد. در یک فرد بالغ، استخوان های بدن تنها 6/1 وزن بدن فرد را تشکیل می دهد. استخوان بندی وظایف مختلفی دارد. استخوان های سخت و غضروف های نرم به همراه تاندون هایی با مقاومت بالا به بدن شکل داده و آن را به فرم خاص خود نگه می دارند. برخی از بخش های اسکلت، اعضای ظریف داخلی را محافظت می کنند. همچنین اسکلت به عضلات برای تکان دادن بدن کمک می کنند.

اسکلت اصولاً به دو بخش تقسیم می شود که هر بخش وظیفه خاصی دارد:

بخش محوری اسکلت شامل جمجمه، ستون فقرات، دنده ها و جناغ سینه می شود و هسته اصلی محافظ بدن بوده و از  مغز، چشمان، قلب و ریه ها محافظت می نماید.

بخش دیگر متصل به بخش محوری شامل استخوان دست ها، پاها، شانه ها و ران بوده و به بخش اول متصل می باشد.

استخوان بندی

دست ها

یکی از ساده ترین کارهایی که می توان با دست انجام داد تکان دادن ماوس کامپیوتر می باشد. دست ها جزء انعطاف پذیرترین بخش های بدن می باشند.

این انعطاف به دلیل وجود 27 عدد استخوان در مچ، کف و انگشتان دست می باشد که در عکس ایکس ری فوق مشخص می باشند.

دست با کمک این تعداد استخوان و حدود 30 عدد عضله می تواند حرکات بسیار متنوعی انجام دهد.


استخوان بندی

قفسه سینه

دوازده جفت دنده به صورت خمیده از ستون فقرات تا جلوی سینه کشیده اند. ده دنده بالایی توسط غضروف به جناغ سینه متصل می باشند.

دنده ها به همراه جناغ و ستون فقرات قفسه ای جهت محافظت از اعضای درون سینه و بالای شکم درست می کنند.

در شکل سمت راست ریه ها با رنگ سورمه ای، قلب با رنگ زرد و قفس سینه با رنگ صورتی نشان داده شده اند.


استخوان بندی

تحرک

اگر استخوان ها همه به هم متصل بودن، دیگر بدن نمی توانست حرکت کند. خوشبختانه در محل اتصال استخوان ها به هم معمولاً مفاصل متحرکی وجود دارد که باعث می شوند، بدن امکان حرکت کردن را داشته باشد.

برای حرکت کردن همانگونه که در شکل مشاهده می کنید استخوان ها و مفاصل زیادی دخالت دارند مانند پاها، ران، دست، پشت، بازو و زانو ها.


استخوان بندی

دیدن اسکلت

تا چندی پیش، تنها راه دیدن استخوان های بدن، اشعه ایکس ری بود ولی امروزه روش های دیگری مانند عکس سمت راست که یک اسکن رادیونو کلاید است کشف شده اند.

در این روش نوعی ماده رادیو اکتیو که به سرعت توسط استخوان ها جذب می شود به فرد داده می شود و سپس یک اسکنر تشعشعات استخوان های او را به تصویر می کشد.

هر چند این روش دقت ایکس ری را ندارد ولی اطلاعات مفیدی به دکترها می دهد. این روش فعالیت سلول های استخوان و نواحی آسیب دیده آن را نشان می دهد.


استخوان بندی

جمجمه کودک

جمجمه از استخوان های زیادی تشکیل می شود که به هم متصل شده و یک جسم سخت را می سازند.

ولی هنگامی که کودک به دنیا می آید، بین استخوان های جمجمه او حفره هایی وجود دارد. این حفره ها باعث می شوند جمجمه کمی انعطاف پذیر بوده و همچنین با رشد مغز بزرگ شود. تا 18 ماهگی این حفره ها جای خود را به استخوان می دهند.


استخوان بندی

غضروف

صفحات ما بین مهره های ستون مهره ها نمونه ای از غضروف های بدن می باشند. غضروف ها سه نوعند. غضروف های فیبر مانند بین مهره ها، باعث انعطاف پذیری ستون مهره ها شده و در هنگام دویدن نیز ضربه ها را جذب می نماید.

غضروف های شفاف انتهای استخوان ها را در مفاصل می پوشانند بخش نرم بینی نیز از این نوع غضروف ساخته شده است. غضروف های ارتجاعی نیز وزن کمی داشته و در جاهایی مانند لاله گوش وجود دارند.

در شکل سمت راست نقطه 6 صفحه غضروفی را نشان می دهد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نوربخش