تبیان، دستیار زندگی
طبیعی است که کودکان سرکش و سربه هوای ما همیشه رفتاری باب میل ما نخواهد داشت و همین مساله می تواند موجبات عصبانیت و واکنش والدین را برانگیزد. گاهی اوقات به علت شیطنت زیاد کودکان و بی توجهی به تذکرات مداوم والدین، ممکن است که کودکان مورد تنبیهات شدید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دست آوردن دل کودکان

چگونه از کودک خود عذر خواهی کنیم؟


طبیعی است که کودکان سرکش و سربه هوای ما همیشه رفتاری باب میل ما نخواهد داشت و همین مساله می تواند موجبات عصبانیت و واکنش والدین را برانگیزد. گاهی اوقات به علت شیطنت زیاد کودکان و بی توجهی به تذکرات مداوم والدین، ممکن است که کودکان مورد تنبیهات شدید جسمی و کلامی قرار گیرند. گاهی اوقات هم مشغله و خستگی زیاد والدین در بیرون از منزل...

کودک

همه ما آرزو داریم فرزندانی مودب و منظم داشته باشیم. فرزندانی که به موقع تکالیفشان را انجام دهند، در مهمانی ها رفتاری مناسب داشته باشند، در برابر صحبتهای شما به عنوان والدین تسلیم باشند و سرپیچی نکنند و به طور کلی رفتاری مناسب داشته باشند. اما طبیعی است که کودکان سرکش و سربه هوای ما همیشه رفتاری باب میل ما نخواهد داشت و همین مساله می تواند موجبات عصبانیت و واکنش والدین را برانگیزد. گاهی اوقات به علت شیطنت زیاد کودکان و بی توجهی به تذکرات مداوم والدین، ممکن است که کودکان مورد تنبیهات شدید جسمی و کلامی قرار گیرند. گاهی اوقات هم مشغله و خستگی زیاد والدین در بیرون از منزل باعث می شود که حوصله چندانی برای شیطنت ها و بازی گوشی های کودکان خود نداشته باشند و با کوچکترین حرکتی آنها را مورد تنبیه قرار دهند. اینجاست که اکثر والدین بعد از این تنبیهات ناعادلانه دچار عذاب وجدان و احساس گناه شده و از کرده خود پشیمان می شوند و این سوال برایشان پیش می آید که چگونه ناراحتی پیش آمده و این تنبیه ناعادلانه را جبران کنند؟ اگر قرار بر جبران است چگونه؟ آیا باید از کودکشان عذر خواهی کنند؟ با این اقدام کودکشان پر رو ، پرتوقع و بی نظم تر نمی شود؟ و یا اینکه اصلا بهتر نیست این موضوع به روی آنها آورده نشود؟ و هزاران سوال شبیه به این .....

پیشنهاد ما در اینجا این است که اگر رفتارتان غیر منطقی بوده و بین تنبیه شما و رفتار اشتباه کودکتان تناسبی وجود نداشته، لازم است که از فرزندتان عذر خواهی کنید. توجه کنید که یک عذر خواهی واقعی خنثی کننده و جبران کننده اشتباهات است. یک عذر خواهی معنادار باعث ارایه بینش روشن تر به فرزندان شما شده و مانع از تعارضات و اشتباهات بعدی می گردد. هنگامی که شما از کودکتان به خاطر رفتار نادرستتان عذر خواهی می کنید به او نشان می دهید که مسئولیت رفتار خود را پذیرفته اید. همچنین به او می آموزید که هر چند او کوچک و ضعیف است اما توانایی عفو و بخشش را دارد.

گاهی اوقات هم مشغله و خستگی زیاد والدین در بیرون از منزل باعث می شود که حوصله چندانی برای شیطنت ها و بازی گوشی های کودکان خود نداشته باشند و با کوچکترین حرکتی آنها را مورد تنبیه قرار دهند

**برای رسیدن به این مرحله لازم است که:

اشتباهتان را بپذیرید

قبول این مسئولیت و یا شناخت فواید عذر خواهی هنوز مهجور مانده است. عذر خواهی باید واقعی باشد لذا به خاطر داشته باشید که کودکان بسیار باهوش و حساس بوده و واقعی و غیر واقعی بودن عذر خواهی شما را متوجه می شوند.

آرامش تان را حفظ کنید

اگر آن قدر عصبانی هستید که نمی توانید به درستی فکر کرده و تصمیم بگیرید، سعی کنید به کودکتان بفهمانید که فعلا نیاز دارید تنها باشید و کمی فکر کنید(فکر کردن در مورد اینکه چرا و چگونه این اتفاق رخ داد).

به طور مستقیم و ساده عذر خواهی کنید

ابراز پشیمانی و ندامت به خاطر آسیبی(جسمی یا روحی) که به فرزندتان زدید توصیه می شود. به خاطر رفتاراشتباهتان از کودکتان عذر خواهی کنید نه خودتان. برای مثال اگر بگویید" من متاسفم چون کنترلم را از دست داده و تو را بی ارزش و بی اهمیت خطاب کردم"  خیلی بهتر و موثر تر از آن است که بگویید" عزیزم واقعا عذر می خواهم من مادر بی فکری هستم"

سعی نکنید با سرزنش فرزندتان، رفتار نادرست خودتان را تبرئه کنید.

از خودتان سوال کنید

کودک

در برخورد با چنین موقعیتهایی(دعوا و درگیری باکودکتان) از خودتان بپرسید که چگونه می توانستید در مواجهه با این موقعیت بهتر رفتار کنید یعنی چگونه می توانستید برخورد کنید تا هم فرزندتان متنبه شود و هم رفتار شما معقولانه تر می بود؟ اگر این مساله را با فرزندتان هم مورد بحث قرار دهید مسلما بهتر و راحت تر قادر به مدیریت این مساله خواهید بود. مطمئن باشید که این طرز برخورد، می تواند راهی برای عذر خواهی از کودتان باشد. برای مثال به کودکتان بگویید" من اشتباه کردم، ممکن است اشتباه مرا فراموش کنی؟" احساس پشیمانی تان  را به او نشان دهید در حالی که به او می فهمانید قدرت بخشش و عفو را دارد.

کودکان بسیار باهوش و حساس بوده و واقعی و غیر واقعی بودن عذر خواهی شما را متوجه می شوند.

جایز الخطا بودن خود را بپذیرید

به خاطر داشته باشید که بی عیب نقص نبوده و می توانید اشتباه کنید. در حال حاضر پذیرفتن اشتباهات و در جا نزدن ، مهمترین اقدامی است که باید انجام دهید. تمام کارهای خوبی را که به عنوان والد برای فرزندتان انجام داده اید به خاطر بیاورید و بدانید که توانایی در ارایه یک عذر خواهی مناسب، یکی از مهمترین این اقدامات است.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

خود‌ساخته پرورشش دهید

انتظارات تان را متناسب کنید

می خواهم روی پای خودم بایستم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.