تبیان، دستیار زندگی
ایرج افشار متولد ۱۶ مهر ۱۳۰۴ تهران، پژوهشگر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس ایرانی و فرزند دکتر محمود افشار بود.دکتر محمود افشار بنیادگذار موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسهٔ دارالفنون بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرج افشار

ایرج افشار

ایرج افشار  متولد 16 مهر 1304 تهران، پژوهشگر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس ایرانی و فرزند دکتر محمود افشار بود.دکتر محمود افشار بنیادگذار موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسه دارالفنون بود.

ایرج افشار تحصیلات ابتدایی را در دبستان «زرتشتیان» و «شاپور تجریش» به انجام رساند.سپس وارد دبیرستان فیروز بهرام شد و در سال1324گواهینامه دبیرستانی را در رشته ادبی اخذ نمود.

ایرج افشار

از سال 1324تا 1328در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته قضایی تحصیل کرد و رساله خود را با عنوان «اقلیت‌ها در ایران» ارائه کرد. در سال 1329 به عنوان دبیر در دبیرستان‌های تهران شروع به تدریس کرد. در سال 1330 به تشویق محمدتقی دانش پژوه به کتابداری در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران پرداخت. در سال 1331 مجله «فرهنگ ایران زمین» را بنیان گذارد. همکاران وی در تأسیس این مجله عبارت‌اند از محمدتقی دانش‌پژوه، منوچهر ستوده، مصطفی مقربی، عباس زریاب خویی.

از سال 1333 تا سال 1335سردبیر مجله سخن بود که صاحب امتیاز آن دکتر پرویز ناتل خانلری بود. از سال 1337 تا سال 1357مدیر و سردبیر مجله «راهنمای کتاب» بود که صاحب امتیاز آن دکتر احسان یارشاطر بودند. همچنین از سال 1337به تدریس در دانشسرای عالی وابسته به دانشگاه تهران پرداخت.

در سال 1341 به ریاست کتابخانه ملی ایران رسید. در سال 1342به ریاست مرکز تحقیقات ایران‌شناسی دانشگاه تهران رسید.

ایرج افشار

وی زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌دانست.

در سال 1342 فهرست نگاری مجموعه کتاب‌های چاپی فارسی دانشگاه هاروارد آمریکا را به انجام رساند. از سال 1344 تا 1358 رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بود. از سال 1348 تا سال 1357 دانشیار و سپس استاد رشته تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود. در سال1374فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی فارسی در «کتابخانه ملی اتریش» در وین را بعهده گرفت و انجام داد.

او تحقیقات ارزشمندی درباره ایران‌شناسی و کتاب‌شناسی انجام داد که این تحقیقات در نشریات معتبر ایرانی و خارجی منتشر شده‌است. از او به عنوان پدر کتابشناسی ایران یاد می شود.افشار از ذخایر ادبی و علمی کشور شمرده می‌شود و در فن کتاب‌شناسی و کتابداری بی‌مانند بود.

قرار بود دانشگاه اسکاتلند در ماه سپتامبر2011به استاد افشار، در رشته تاریخ مدرک دکتری افتخاری تقدیم کند اما پیش از آن وی در اثر بیماری در روز 18 اسفند 1389 در بیمارستان جم تهران در سن 85سالگی درگذشت.

فرآوری:رحیمه زرگر

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:ویکی پدیا فارسی،آی کتاب،جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

معلم شهید 

برادر و خواهر قهرمان

بانی اولین مدرسه ی ایرانی

میرزای جنگلی

اوخط امام خمینی را خوب شناخته بود

علامه، آفتابى بر آسمان تاریخ اجتهاد

علی مزینانی که بود؟

ملاصدرای شیرازی عارفی فرزانه

شیخ کلینی دانشمند فقیه شیعه

پسری که با دعای امام زمان متولد شد

شیخ بهایی کودکی از بعلبک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.