تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: برنج  1 پیمانه سرخالی (150 گرم) تخم مرغ   1 عدد کوچک دوغ پاستوریزه  5-4 لیتر سبزی آش خرد شده (تره، سیر تازه همراه با برگ سیر، گشنیز)   500 گرم گوشت چرخ کرده  150 گرم پیاز رنده شده   1 عدد متوسط نخود پخته شده  1 لی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آش دوغ


مواد لازم:

برنج1 پیمانه سرخالی (150 گرم)
تخم مرغ1 عدد کوچک
دوغ پاستوریزه5-4 لیتر
سبزی آش خرد شده (تره، سیر تازه همراه با برگ سیر، گشنیز)500 گرم
گوشت چرخ کرده150 گرم
پیاز رنده شده1 عدد متوسط
نخود پخته شده1 لیوان سرخالی
آرد برنج1 قاشق غذاخوری
کره ی پاستوریزه50 گرم
روغن مخصوص سرخ کردن4-3 قاشق غذاخوری
نعنا خشک3-2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم

روش تهیه:

ابتدا برنج شسته شده و تخم مرغ  را در ظرف مناسبی بریزید و با چنگال هم بزنید ،تا تخم مرغ کاملاً با برنج مخلوط شود، در این هنگام  دوغ  را نیزاضافه کرده، وروی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا دوغ به جوش آید. درصورتی که مرتب هم نزنید، دوغ در هنگام جوش آمدن حالت بریده بریده پیدا می کند.

سپس  گوشت،  پیاز، مقداری نعنا خشک، نمک و فلفل را مخلوط کرده و از آن کوفته ریزه درست کرده و داخل دوغ جوشیده بریزید. پس از 2-1 جوش، سبزی و نخود  را اضافه کنید تا مواد پخته شده و برنج کاملاً لعاب بیاندازد. برای لعاب بیش تر آش، آرد برنج را با 1 لیوان آب سرد حل کنید، وداخل آش بریزید تا آش کاملاً بجوشد. در نهایت نمک، فلفل و کره را داخل آش بریزید.

*برای تهیه نعناع  داغ درظرف جداگانه ای روغن را گرم کنید، و نعناع را به آن اضافه کنید. سپس نعنا داغ را داخل آش بریزید و مقداری از نعنا داغ را پس از اینکه آش را در ظرف سرو ریختید، تزیین نمایید.

* باید توجه داشته باشید که دوغ و یا ماست زیاد چرب نباشد، زیرا آش کیفیت خوبی نخواهد داشت. در تهیه ی این آش می توانید از لوبیا سفید نیز استفاده کنید.

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه شماره 46

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.