تبیان، دستیار زندگی
زمانی که در مورد یک ملک دو سند مالکیت رسمی صادر شود ( چه نسبت به اصل ملک یا تداخل در حدود یکدیگر یا حقوق ارتفاقی واحد) تعارض شکل گرفته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریشه ی شکل گیری اسناد معارض

سند

زمانی که در مورد یک ملک دو سند مالکیت رسمی صادر شود ( چه نسبت به اصل ملک یا تداخل در حدود یکدیگر یا حقوق ارتفاقی واحد) تعارض شکل گرفته است.

این تعارض از زمانی شکل می گیرد که سر دفتر پس از تنظیم سند معامله ی ملک و ثبت ان ، خلاصه ی معامله رابر خلاف وظیفه ی خود به اداره ی ثبت ارسال نکرده باشد در این حالت نام خریدار در دفتر املاک به ثبت نمی رسد وسند معارض به وجود می اید.

از عبارات فوق متوجه می شویم که این تعارض 2 عنصر اصلی دارد:

1. ارسال خلاصه معامله به اداره ی ثبت

2.وجود دو دفتر املاک و اسنادرسمی

با توجه به این مساله که پس از به وجود امدن اسناد معارض شخصی که سند معارض را در ید دارد از نظر قانونی معامله ی صحیحی را انجام داده و مشکل از جای دیگری است ، این سوال به وجود می اید که ایا نحوه ی ثبت املاک نیاز به تغییراتی دارد یا خیر.

از دو عامل یاد شده ( دفاتر و خلاصه معامله)  در نگاه اول وجود دو دفتر ، دوباره کاری و عامل تعارض به نظر می رسد ، اما با اندکی تامل در می یابیم که وجود یک مرجع برای رجوع در هنگام ابهام و اختلافات الزامی است.

عامل دوم که همان صدور خلاصه معامله از سوی سردفتر به اداره ی ثبت می باشد قابل تامل بیشتری است ، چرا موضوعی که با یک استعلام ساده می تواند از کلاهبرداری های کلان و بر باد رفتن سرمایه افراد تا حدی جلو گیری کند ، باعث به وجود امدن مسائلی از این دست شود.

به نظر می رسد بهتر ان است که معامله تا زمان ثبت نام خریدار در دفتر املاک و تایید اداره ی ثبت به حالت تعلیق در اید و به نوعی ثبت در دفتر املاک از شروط معامله محسوب شود تا از این طریق احتمال صدور اسناد معارض کاهش یابد.

بخش حقوق تبیان


منبع:حقوقدانان