تبیان، دستیار زندگی
کلوپ ازدواج در نظر دارد در سری مقالات (پرواز در اوج) شما را با چند خصوصیت اخلاقی لازم برای ازدواج موفق اشنا سازد با امید موفقیت روز افزون شما عزیزان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب همسر عاقل

پرواز در اوج(1)


در سری مقالات (پرواز در اوج) قصد داریم شما را با چند خصوصیت اخلاقی لازم برای ازدواج موفق آشنا نماییم . با امید موفقیت روز افزون شما عزیزان.

ازدواج

هر جوانی وظیفه دارد این بلوغ را در خود ایجاد نماید تا بتواند ازدواج موفقی داشته باشد. بلوغ عقلانی با تحصیلات علمی فرق دارد! چه بسا کسانی هستند که از نظر علمی رشد کرده اند ولی عقلانیت آنها رشد نکرده است. چه بسا دانشجویی در فراگیری علم از بهره هوشی بالایی هم برخوردار باشد و هزاران ابیات شعر را در حافظه داشته باشد، در المپیادهای مختلف رتبه های بالایی کسب کرده باشد، در جشنواره خوارزمی رتبه ممتاز کسب کرده باشد با این اوصاف علی رغم علم بالایش از عقل کافی برخوردار نباشد.

عاقل کسی است که سنجیده رفتار کند یعنی بداند هر سخن جا و هر نکته مکانی دارد. پسر یا دختری که نمی داند با بزرگتران چگونه صحبت کند و ادبیات سخنان او با افراد مختلف یکسان باشد و نحوه سخن گفتن با یک خانم پنجاه ساله و یا با یک خانم سی ساله را نداند، این فرد آمادگی لازم را برای ازدواج پیدا نکرده است. جوانی که نداند در یک محل عمومی چگونه باید سخن بگوید و سخن گفتن او در یک محفل خصوصی و با یک جمع عمومی یکسان باشد به بلوغ عقلانی نرسیده است.

بنابراین یکی از  اصلی ترین عوامل ازدواج موفق عقلانیت است. اگر ما  بگوییم اصلی ترین عامل در ازدواج موفق ایمان است ولی اسلام عقل رادر راستای ایمان جزء اصلی ترین عامل در ازدواج موفق می داند. یعنی اگر خواستگاری هر به منزل شما آمد با اینکه از ایمان برخوردار است، اگر او را عاقل تشخیص ندادید به او پاسخ مثبت ندهید.

مقصود از عاقل نبودن دیوانه بودن آن فرد نیست، بلکه به معنای اصطلاحی اگر در رفتارهایش و سخن گفتنش استنباط عاقل بودن نکردید با او ازدواج نکنید، زیرا اغلب اختلافهایی که پس از ازدواج ها پیش می آید و برخی منجر به طلاق می شود از همین عامل سر چشمه می گیرد. عقلانیت با خواندن کتاب و مطالعه به دست نمی آید که به جوانی بگوییم چند سال درس بخوان و مثلا یک دور کتاب های شهید مطهری را بخوان تا عاقل شوی.

اگر ازدواجی بر پایه منطق و سنجیدگی نباشد، اولین رخداد نامناسب آن نارضایتی زن و مرد است و هر گاه نارضایتی ارتباطی بین زن و مرد پیدا شد، آن موقع فضای خانواده ناامن می شود، فضای خانواده همراه با اضطراب و موجب احساس بدبینی در همسران می شود

عقل یعنی اینکه  سنجیده رفتار کنی. باید در روابط اجتماعی دیگران تامل کنیم و آنچه از دید عموم بزرگان ناشایست جلوه می کند و زننده است را ما انجام ندهیم. در رفتار خود توجه کنیم و عیوب خود را بشناسیم و در رفع آن بکوشیم.  مهم‌ترین قدم، ‌رسیدن به خودآگاهی و طی کردن مراحل خودشناسی است. فرد  عاقل باید قبل از هر انتخابی، نقاط‌ ضعف و قوت خود را به طور کامل بشناسد، هدف و ارزش‌های زندگی‌اش را مشخص کند و با شناسایی ملاک‌های یک انتخاب موفق دست به انتخابی شایسته بزند. ما معتقدیم فردی می‌تواند انتخاب شود که مراحل رشد عقلی را گذرانده باشد نه اینکه هنوز در دوره نوجوانی خود سیر کند. البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که هیچ انسانی کامل نیست و باید فردی را انتخاب کنیم که تا حد ممکن به ایده‌آل‌های ما نزدیک باشد اما هیچ صددرصدی وجود ندارد. در کنار این موضوع داشتن شرایط روانی مناسب، تطابق فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی، داشتن شخصیتی سالم و باثبات و درک متقابل تفاوت‌های میان زن و مرد از جمله پیش‌شرط‌های یک انتخاب مناسب است که می‌تواند به یک شناخت مناسب برسد، رنگ عشق به خود بگیرد و یک ازدواج موفق را رقم بزند. در عین حال ما باید مطمئن شویم که طرف مقابل ما در کنار یک همسر خوب بودن، می‌تواند یک مادر یا پدر خوب هم باشد.

ازدواج

پس: سعی کنید روز به روز عقل خود را افزایش دهید و عاقلانه تر از روز قبل عمل کنید در این زمینه به چند نکته (به عنوان مثال)توجه کنید:

*در کارها با افراد آگاه و با تجربه مشورت کنیم در این صورت تصمیم منطقی و عقلانی خواهیم گرفت.

*از سرزنش دیگران  و ضررهای احتمالی و پشیمانی نترس و با شجاعت تصمیم عاقلانه بگیر

*پافشاری بر افکار و اجازه شنیدن نظریات دیگران را به خود ندادن می تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد.

*وقتی نتوانی در کوچکترین و ابتدایی ترین امور، تصمیم گیری صحیح، بدون تزلزل و وابستگی داشته باشی، چطور می خواهی در تصمیم های کلان زندگیت مثل ازدواج موفق باشی.!

همچنان که گفتیم، اگر ازدواجی بر پایه منطق و سنجیدگی نباشد، اولین رخداد نامناسب آن نارضایتی زن و مرد است و هر گاه نارضایتی ارتباطی بین زن و مرد پیدا شد، آن موقع فضای خانواده ناامن می شود، فضای خانواده همراه با اضطراب و موجب احساس بدبینی در همسران می شود.

فرآوری : ریحانه سادات موسوی

بخش کلوپ ازدواج تبیان


منابع:

کتب مطلع مهر ،سخنان بزرگان

مطالب مرتبط:

چه زمانی ازدواج کنیم؟

اختلاف سنی در ازدواج

 چگونه "من" ، "ما" می شود ؟

 معیار فراموش شده ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.