تبیان، دستیار زندگی
زنان بلندپرواز که دارای مشاغل دشوار هستند، دو برابر زنان دیگر دچار حمله قلبی می‌شوند. این زنان که معمولا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان شاغل باید میانه رو باشند


زنان بلندپرواز که دارای مشاغل دشوار هستند، دو برابر زنان دیگر دچار حمله قلبی می‌شوند. این زنان که معمولا شرایط دشوار و پر استرسی را پشت سر می‌گذارند، دو برابر بیش‌تر در معرض خطر سکته، فشار خون بالا و حمله قلبی قرار دارند.


زن شاغل

در مطالعه ای جدید محققان متوجه شدند زنانی که شغل آن‌ها فشار کاری بسیار بالایی دارد و فرصت زیادی ندارند تا بتوانند از مهارت‌های و توانایی‌های خود استفاده کنند، 40 درصد بیش‌تر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی جراحی قلب قرار دارند.

این مطالعه بر روی 17 هزار و 400 زن شاغل که همگی بین 50 تا 60 سال سن داشتند انجام شد.

نتایج این مطالعات که در کنفرانس سالانه سازمان قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شده است هم‌چنین نشان می‌دهد احتمال جراحی‌های قلبی نیز در این زنان نزدیک به 43 درصد بیش‌تر است.

این در حالی است که قبلا پزشکان تصور می‌کردند ابتلا به سکته در اثر فشارهای کاری مختص مردان است. اما آخرین یافته‌ها در این مورد که در مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون انجام شده است نشان می‌دهد که زنان نیز به همین اندازه در معرض خطر قرار دارند. به خصوص این که آن‌ها مسوولیت کار داخل خانه و بچه ها را نیز بر عهده دارند.

استرس شغلی، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی است. این استرس می‌تواند منجر به افزایش وزن، فشار خون و کلسترول خون بالا شود که در درازمدت اثرات بسیار بدی روی سلامت انسان‌ها دارد


رفع خستگی زودهنگام
دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت توصیه‌هایی را برای رفع خستگی زودهنگام در زنان شاغل اعلام کرد:


زنان شاغل علاوه بر انجام کار در خارج از منزل، باید وظایف مادری را ایفا کنند و علت عمده خستگی زنان، کم خونی، کم کاری تیروئید، عفونت دستگاه ادراری، مصرف کافئین زیاد، رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب، بیماری‌های قلبی و استرس است.


زنان در صورت ابتلا به کم خونی، با تشخیص پزشک، می‌توانند در کنار توصیه‌های دارویی، با مصرف غذاهایی همچون اسفناج، کلم بروکلی و گوشت مشکل خستگی را در کمتر از 30 روز رفع کنند.

کم خوابی زنان شاغل


اگر افراد به طور معمول کم کار هستند و یا دچار افسردگی شده‌اند، ممکن است تیروئید کم کار داشته باشند که در این صورت، می‌توانند با مراجعه به پزشک ، به رفع مشکل خود کمک کنند.


بی‌نظمی و کمبود خواب نیز از دیگر عوامل بروز خستگی است.


مصرف کافئین زیاد و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند موجب بروز خستگی زودرس در زنان شود. همچنین استفاده از قهوه، شکلات و نوشابه، به دلیل کاهش دریافت کالری می‌تواند در بروز خستگی مؤثر باشد.


توصیه می شود زنان با خوردن غذاهای سبک در شب و تنظیم ساعات خواب، به شادابی خود در محیط خانه و اجتماع کمک کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین

سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.