تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران دریافتند اضافه کاری‌های ممتد خطر ابتلا به حملات و بیماری های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اضافه کاری به قیمت زندگی!


پژوهشگران دریافتند اضافه کاری‌های ممتد خطر ابتلا به حملات و بیماری های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. مطالعه ای تازه حاکی از آن است که خطر بیماری های قلبی در کسانی که برای مدت طولانی، روزانه 10 یا 11 ساعت سر کار هستند، حدود 60 درصد افزایش می یابد.


اضافه کاری در شب

این یافته حاصل مطالعه ای بر روی شش هزار کارمند دولتی در بریتانیا است که در "نشریه قلب اروپا" چاپ شده است.


پس از در نظر گرفتن عواملی مانند تاثیر کشیدن سیگار بر سلامت قلب، پزشکان دریافتند خطر بیماری های قلبی در کسانی که روزانه سه تا چهار ساعت اضافه کاری می کنند، 60 درصد بیشتر است.


در این بین باید فقدان خواب کافی را به دیگر مشکلات این کارمندان اضافه کرد، زیرا به دلیل مشغله کاری زیاد، آن‌ها معمولا کم‌تر از 6 ساعت در روز می‌خوابند.


همچنین مشخص شد استرس ناشی از کار زیاد و و طولانی مدت نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی دارد. تحقیقات قبلی هم نشان می‌داد افرادی که دارای مقادیر بالایی از هورمون استرس به نام کورتیزول هستند با احتمال بیش‌تری ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، محققان تاکید دارند که چنین نتیجه‌گیری در مورد اضافه کاری‌های گهگاهی و غیرممتد مصداق ندارد.

متخصصان می گویند این یافته ها نشان می دهد باید بین کار و زندگی شخصی توازن ایجاد کرد.

شاید زیاد کار کردن بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی فرد را در کوتاه مدت حل کند، اما در آینده با آسیب رسیدن به سلامت او، شاید دیگر جایی برای جبران گذشته وجود نداشته باشد


محققان می گویند که افزایش خطر بیماری های قلبی در این حالت، چند دلیل می تواند داشته باشد:

1- کسانی که وقت بیشتری را سر کار می گذرانند، وقت کمتری را صرف ورزش، استراحت و آرامش روحی خود می کنند.


2- احتمال آن که این افراد تحت فشار روحی، مضطرب یا افسرده باشند، نسبت به بقیه بیشتر است.

محققان معتقدند کار زیاد و طولانی‌مدت اثرات بدی روی زندگی انسا‌ن‌ها دارد. به همین دلیل پزشکان در هنگام معاینه بیمار باید در مورد وضعیت شغلی آن‌ها نیز سوال کنند، در حالی که پزشکان بیش‌تر به عواملی مانند شاخص توده بدنی (BMI) ، سن، فشار خون، کلسترول خون و قند خون توجه می‌کنند.

کم خوابی ناشی از کار زیاد


نتایج این پژوهش بیانگر آن است که اضافه کاری‌های ممتد ممکن است به کم خوابی، استرس، افسردگی و بسیاری دیگر از نابهنجاری ها منتهی شود که همه آنها بسترساز بروز بیماری ها و اختلالات قلبی عروقی هستند.

هر چند محققان وجود ارتباط بین روزانه سه تا چهار ساعت اضافه کاری را با مشکلات قلبی نشان دادند، اما علل افزایش این خطر روشن نبود و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.


نتایج این تحقیقات می‌تواند زنگ خطری برای افرادی باشد که ساعت‌های طولانی مشغول به کار هستند. شاید زیاد کار کردن بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی فرد را در کوتاه مدت حل کند، اما در آینده با آسیب رسیدن به سلامت او، شاید دیگر جایی برای جبران گذشته وجود نداشته باشد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

خبرآنلاین

ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.