تبیان، دستیار زندگی
جوامع بشر در طی قرون و اعصار به وسیله دو سرمایه بزرگ به زندگی خویش ادامه داده و ادامه حیات نموده اند. سرمایه اول ذخایری است كه به قضاء حكیمانه الهی در جوانان بشر آفریده شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان در بزرگراه جاذبه ها


جوامع بشر در طی قرون و اعصار به وسیله دو سرمایه بزرگ به زندگی خویش ادامه داده و ادامه حیات نموده اند. سرمایه اول ذخایری است كه به قضاء حكیمانه الهی در جوانان بشر آفریده شده است مانند عقل ، هوش، غرایز و دیگر قوای طبیعی و سرمایه دوم ذخایری است كه بشر با سعی و كوشش بدست آورده است مانند علوم، فنون ، تجارب و دیگر اطلاعات اكتسابی.

 جوان  و جاذبه ی غرب

صفت تقلید در بشر از مواهب بزرگ خداوند حكیم و از اركان اساسی زندگی اجتماعی است. این ویژگی  از دوران كودكی آغاز می گردد و در تمام ایام جوانی و میانسالی و پیری هم چنان مورد استفاده و بهره برداری انسان است. آدمی از راه تقلید با سال های گذشته مرتبط می شود . معلومات و تجارب آنان را اقتباس دمی كند، خود را به شرایط زندگی مجهز می سازد و به این وسیله كمبود غرایز خویش را جبران می نماید. غریزه تقلید به طور آگاه یا نا آگاه، اخلاق ، آداب و رسوم و زبان و فرهنگ را از نسل سابق به نسل فعلی منتقل می كند و خصایص ملل و اقوام را از خطر نابودی و زوال مصون می دارد. چه بسیار افرادی كه در آغاز زندگی بر اثر تربیت های صحیح خانوادگی، وارث صفات پسندیده گذشتگان خود شدند و به خوبی و شایستگی پرورش یافتند.  ولی در سنین جوانی یا میانسالی با اشخاص آلوده و گناهكار طرح دوستی ریختند ، از كارهای نادرستشان تقلید كردند و ترجیحاً روش های ناپسند آنان را جایگزین مكارم اخلاق و میراث های خانوادگی خود ساختند . حضرت علی (ع) می فرمایند: من لم یوكد قدیمه بحدیثه شان سلفه و خان خلفه (1).

كسیكه گذشته خوب خود را با رفتار های خویش محكم و استوار نسازد، پیشینیان خود را زشت و غمگین نموده و به فرزندان آنان و آیندگان خویش نیز خیانت كرده است. 

تقلید از دنیای غرب باید آگاهانه و با اندازه گیری صحیح در چهار چوب عقل و مصلحت باشد. چون تقلید بی قید و شرط از تمام روش های غربیان به معنی قبول بسیاری از رذایل اخلاقی و پلیدهای اجتماعی است

غریزه تقلید مانند سایر غرایز كور و بی شعور است، خوب و بد را نمی فهمد، به صلاح و فساد توجهی ندارد. در زمینه تقلید دو مطلب اساسی وجود دارد كه باید همواره مورد توجه باشند:

1- آنكه تقلید كننده بداند هدفش از عمل مورد تقلید چیست و برای چه منظوری از پی آن كار می رود. 2- آنكه بداند راه رسیدن به هدف كدام است و چگونه می تواند به منظور خویش نائل گردد.

اشخاص كوتاه فكر و ابله و همچنین اطفال خردسال كه هنوز نیروی تفكرشان شكفته نشده است تحت تاثیر افراد قوی تر از خود قرار می گیرند و برای آنكه خود را شبیه آن ها بسازند كوركورانه از اعمال آن ها تقلید می كنند و كاهی افراد كم ارزش یا جامعه عقب افتاده، خود را همانند افراد یا جوامع بزرگ می سازند و مانند كودكان و ابلهان، ناسنجیده و بی رویه از كارهای آنان تقلید می نمایند و تصور می كنند با این عمل از حقارت و پستی رهایی می یابند. غافل از اینكه این تقلید های كوركورانه و غیر عاقلانه تنها ذلت آن ها را بر طرف نمی كند، بلكه بر ذلتشان می افزاید و بلكه حماقت و نارسایی فكر را نیز بر سایر نقاط ضعفشان اضافه می كند.

 جوان  و جاذبه ی غرب

بنابراین طی چند سال اخیر دنیای غرب بر اثر پیروزی هایی كه در رشته های مختلف بدست آورده مركز تحقیقات علمی جهان شده و افكار ملل شرق را به غفلت و بزرگی خود معطوف ساخته است. گرچه تمام مردم مشرق زمین به خصوص جوانان تحت تاثیر جهان نیرومند غربی قرار گرفته و كم و بیش از آن پیروی می كنند ولی در میان شرقیان گروهی مسحور و خود باخته غرب گردیده و دچار غرب زدگی شده اند. بدون تردید این طرز تفكر افراطی و زیاده روی در تقلید از غرب، عوارض زیان باری در بر دارد. پس جوانان شرق ، در دنیای كنونی باید علوم طبیعی و فنون صنعتی دانشمندان غرب را بیاموزند. از تجارب آنان در رشته های مختلف پیروی نمایند، با پیشرفت های علمی جهان پیشروی كنند ولی تقلید از دنیای غرب باید آگاهانه و با اندازه گیری صحیح در چهار چوب عقل و مصلحت باشد. چون تقلید بی قید و شرط از تمام روش های غربیان به معنی قبول بسیاری از رذایل اخلاقی و پلیدهای اجتماعی است.  

زهرا یوسفی مصری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

1- غررالحكم، ص 699

مقالات مرتبط :

چرا جوان زودتر منحرف می شود؟

دوستی دختر و پسر در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.