تبیان، دستیار زندگی
طبق گفته‌ی یك كارشناس آلمانی كه ادعا می‌كند بر روی چهار پرتره‌ی شكسپیر بررسی‌هایی انجام داده، این نمایشنامه‌نویس برتر جهانی از درد ناشی از یك نوع نادر سرطان، درگذشته كه چشم چپش را از شكل انداخته است. به نقل از منابع خبر این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویلیام شكسپیر از یك سرطان نادر رنج می‌برده است


طبق گفته‌ی یك كارشناس آلمانی كه ادعا می‌كند بر روی چهار پرتره‌ی شكسپیر بررسی‌هایی انجام داده، این نمایشنامه‌نویس برتر جهانی از درد ناشی از یك نوع نادر سرطان، درگذشته كه چشم چپش را از شكل انداخته است.

به نقل از منابع خبر اینترنتی، هامر اشمیت هومل - كارشناس آلمانی - كه نتیجه‌ی تحقیق 10 ساله‌اش را اواخر ماه جاری در تحقیقی با عنوان چهره‌ی واقعی ویلیام شكسپیر منتشر می‌كند، از فن‌آوری كالبدسنجی هم‌چون تكنیك تشخیص تفاوت‌های تصویر فوتوگرامتری، مونتاژهای كامپیوتری و اسكن‌های لیزری برای بررسی نه تصویر كه به شكسپیر نسبت داده شده، استفاده كرده است.

در چهار عدد از این پرتره‌ها 17 حالت شخصیتی مشابه دیده شده؛ پرتره‌های چاندوس و فلاور، نیم‌تنه‌ی «داونانت» و ماسك مرگ «دارمستات» همه یك مرد را نشان می‌دهند: ویلیام شكسپیر.

این كارشناس آلمانی گفت: ‌این تصاویر، چهره‌ی شكسپیر را با جزییات كامل طوری نشان می‌دهند كه به یك چهره‌ی واقعی بسیار نزدیكند. این امر بیان‌گر آن است كه شكسپیر جلوی این هنرمندان نشسته و آن‌ها اثر هنری‌شان را خلق كرده‌اند.

این پرتره‌ها رشد پلك چپ بالایی و یك برآمدگی را در گوشه‌ی بینی‌اش نشان می‌دهند كه این امر بیان‌گر سه مرحله‌ی متفاوت از یك بیماری است.

هامر اشمیت هومل گفت: ‌در دوران شكسپیر هنرمندان سعی می‌كردند، جزییات مدل خود را به صورت حقیقی و كامل ثبت كنند، به همین علت، تمام نشانه‌های این بیماری را در چهره‌ی شكسپیر می‌توانیم ببینیم.

به این ترتیب یك تیم از پزشك‌ها به بررسی این نقاشی‌ها پرداختند و نتیجه گرفتند، شكسپیر كه در سال 1616 در سن 52 سالگی درگذشته است، از یك نوع نادر سرطان رنج می‌برده است.

والتر لرچه - چشم‌پزشك - در این‌باره گفت: این نمایشنامه‌نویس از یك سرطان كه به سندروم میكولیچ معروف است، رنج می‌برده است. دراین بیماری بیمار به ریزش اشك دچار می‌شود. برآمدگی گوشه‌ی بینی‌اش در سمت چپ چهره‌اش بیان‌گر یك تومور كوچك است.

خوست متز - متخصص پوست - گفت: همان‌طور كه نقطه‌ی زرد بر روی لب پایین پرتره‌ی اثر فلاور نشان می‌دهد، وی به یك ورم مخاط دهانی دچار است.

هامر اشمیت هومل گفت: ‌مطمئنا شكسپیر از درد زیادی رنج می‌برده است. بویژه از شكل افتادن چشم چپش بدون شك بسیار رنج‌آور است. برآمدگی گوشه‌ی بینی‌اش نیز درد بزرگ دیگری است.

كشفیات وی مباحث زیادی در انگلیس به وجود آورده است. گالری پرتره‌ی ملی كه مطالعه‌ی چهار ساله‌ای را برای به نمایش گذاردن پرتره‌های به‌جامانده از این نمایشنامه‌نویس، آغاز كرده بود تا در نمایشگاهی با عنوان «در جست‌وجوی شكسپیر» آن‌ها را نمایش دهد، گفت: ما امروز هیچ پرتره‌ی حقیقی از این شاعر در دست نداریم.

اكثر متخصصان، ازجمله متخصصان گالری پرتره‌ی ملی، معتقدند كه تنها تابلوی نقاشی چاندوس ممكن است پرتره‌ی شكسپیر باشد.

نیم‌تنه‌ی داونانت كه به مدت 150 سال در باشگاه گاریك لندن مورد بررسی قرار گرفته است، گمان می‌رود، اثری از روبیلیاك، مجسمه‌ساز فرانسوی قرن 18 باشد.

اما هامر اشمیت هومل، رد پای این نیم‌تنه را از طریق خاطرات ویلیام كلینت - مسوول كالج موزه‌ی هاترین رویال لندن - به دوران شكسپیر برده است.

تحقیقات وی نشان می‌دهد، كلینت این نیم‌تنه را در سال1834 از نزدیكی یك سالن تئاتر كه پیش از آن به سرویلیام داونانت - پسر خوانده‌ی شكسپیر - تعلق داشته، كشف كرده است.

داونانت مالك پرتره‌های زیادی از شكسپیر ازجمله تابلوی نقاشی چاندوس بوده است. اما بحث‌برانگیزترین تابلو‌های پرتره‌، اثر فلاور است كه گالری ملی پرتره آن را اثری تقلبی خوانده است. هارمر اشمیت نیز این اثر را كپی از پرتره‌ای خوانده است كه 10 سال پیش مورد بررسی قرار گرفته است.

ماسك مرگ دارمستات نیز از مدت‌ها پیش به عنوان یك اثر تقلبی متعلق به قرن 19 شمرده می‌شد.

اما طبق تحقیقات هامر اشمیت هومل، ورم‌های حك‌شده بر روی یك ماسك نشان می‌دهد، این اثر مدتی كوتاه بعد از مرگ شكسپیر ساخته شده است.

لینک ها :

تراژدی و حماسه

3 اردیبهشت (23 آوریل) سالروز تولد ویلیام شكسپیر