تبیان، دستیار زندگی
معنی لغوی كابالا كهنه و قدیمی است، اما بطور خاص كابالا نامی است که به نوعی عرفان و تصوف خود ساخته قوم یهود اطلاق می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین كابالا چیست؟


معنی لغوی كابالا كهنه و قدیمی است، اما بطور خاص كابالا نامی است که به نوعی عرفان و تصوف خود ساخته قوم یهود اطلاق می‌شود.


کابالا

این عرفان به گفته خاخام‌های یهود حاوی دانش پنهان قوم بنی اسرائیل است که از سوی خدا و ندبه پیامبرانش رسیده و سال‌های مدیدی توسط پیامبران و علمای یهود ازآن نگهداری شده است و برای درك آن لازم است كه فرد به درجه روحانی و معنوی خاصی دست پیدا كند.

با این فرضیه خاخام‌های یهودی تلاش می‌كنند، نو ظهور بودن این آیین را توجیه كنند به عبارت دیگر آنها معتقدند، این آیین قرن‌ها در دل علما و روحانیون یهودی محفوظ بوده و این شرایط خاص زمانی بوده كه اجازه نداده است، تاكنون این آیین معرفی شود و حتی كار را به جایی رسانده‌اند كه مدعی هستند، پیامبران بزرگی همچون حضرت عیسی مسیح نیز از پیروان و مبلغان این آیین بوده و تنها بدلیل شرایط زمانی حاضر به افشای كامل اسرار آن نشده‌اند.

آنها با این ترفند تلاش كرده‌اند تا پیروان دین مسیح را نیزبه سوی خودجلب كنند و از این رو كابالا به شكلی تلفیقی از یهودیت و مسیحت شده است.

كابالیست‌ها با توجه به در اختیار داشتن امكانات سینمایی و تبلیغی صهیونیست‌ها سعی دارند تا پیروان این تفكر را در طول تاریخ گسترش دهند، بطوری كه در برخی آثار تلاش كرده‌اند، افلاطون، داوینچی، نیوتن و حتی اسكندر مقدونی را یك كابالیست جلوه دهند.

كتاب مقدس پیروان كابالا "زوهر" نام دارد "زوهر" به معنی "درخشندگی" است و توسط شخصی بنام "شیمون بن یوشع" در قرن دوم میلادی به زبان "آرامی" نوشته شده است.

این کتاب مشتمل بر 18 صحیفه است كه حاوی برداشت‌های خاص و مبهمی از تورات و علوم دینی باستانی و عتیق و همچنین بحث‌هایی از پیدایش جهان بصورت روایت اسطوره‌ای و روانشناسی رمز الود است.

نكته مهم این كه از این کتاب درختی استخراج شده بنام سفیروت یعنی "شمارگان" . اصول و مبنای اعتقادی كابالا در واقع همین درخت تمثیلی است . به هر یك ازشاخه‌های این درخت "سفیره" گفته می‌شود. این سفیره‌ها عبارتند از:

1. کتر: به معنی تاج اعلای خداوند و نور ازلی و ابدی بوده و در اسم یهوه تجلی می‌یابد (من هستم آن‌ که هستم ).

2. حکماه: به معنی دانش و خرد جاودان و اندیشه ازلی خداوند است که در وحی مستقیم به موسی تجلی می‌یابد.

3. بیناه: به معنی عقل و برهان است.

حسد: به معنی عشق و مهربانی خداوند و رحمت او نسبت به بندگانش است..4

. گوورا: به معنی داوری و تنبیه سخت در روز جزا و اقتدار و قدرت و نیروی ازلی و ابدی خداست.5

تیفئرت: به معنی عدل بوده و از شقفت یا زیبایی خدا سرچشمه می‌گیرد..6

نیصاح: به معنی نهایت صبر خداوند و نیز قریحه مقتدرانه او است..7

. هود: یعنی عظمت خداوند.8

. یسود: دربردارنده نیروهای آفریننده خداوند است .9

ملخوت: یعنی ملکوت خداوند که معمولاً در زوهر به نام کنیسه اسرائیل توصیف می‌شود..10

نكته بسیارمهم این است كه كابالیست‌ها این درخت را كاملا در وجود آدمی منبعث می‌بینند و آن را درغالب نه شاخه كه از وجود مطلق انسان سرچشمه می‌گیرد، متجلی می‌بینند.

خاخام

معادل انسانی درخت كابالا

بنیانگذار و یا به قولی احیاگر این فرقه فردی به نام "فیلیپ برگ" است. درحال حاضر او یك یهودی هشتاد و چند ساله بوده و نام اصلیش نیز "فیوال گروبرگ" است. وی سازمانی با عنوان "مرکز اموزش کابالا" برای جذب چهره‌های هالیوودی درلوس آنجلس بنا كرد. همسرش "کارن" در کار آموزش و دو پسرش ، "مایکل" و "یهودا"، در امور مالی مرکز به او کمک می‌کنند. از این فرد و خانواده‌اش تصاویرزیادی منتشرنشده و غالبا سعی می‌كنند كمتر در محافل و مجامع ظاهرشوند.

نكته قابل توجه درفرقه كابالا این است كه برخلاف دین یهود كه هیچ‌گونه امكان ورود به آن وجود ندارد و كاملا نژادی محسوب می‌شود، در آیین کابالا محدودیتی از بابت ورود وجود نداشته و ازاینرو رهبران این فرقه با جذب چهره‌های سرشناس هنری ؛ ورزشی و سینمایی تلاش می‌كنند تا هر روز بر پیروان خود كه عموما از میان قشرجوان هستند، بیافزایند.

درحال حاضر افرادی مثل "سناتور جان کری" (سناتور دمکرات امریکا)، "دیوید بکهام" (فوتبالیست) و همسرش "ویکتوریا ادامز" (خواننده و مانکن)، "مدونا"(خواننده)، "بریتنی اسپیرز"(خواننده) و "دمی مور" (بازیگر) كه ازچهره‌های معروف و پرطرفدارهستند، عضو این فرقه شده‌اند و باتوجه به محبوبیتشان بخصوص در بین جوانان و نوجوانان به تبلیغ برای این فرقه می‌پردازند.

نكته مهم این كه از این کتاب درختی استخراج شده بنام سفیروت یعنی "شمارگان" . اصول و مبنای اعتقادی كابالا در واقع همین درخت تمثیلی است . به هر یك ازشاخه‌های این درخت "سفیره" گفته می‌شود

جالب است بدانیم سه شخصیت اخر توسط شخص فلیپ برگ با وعده "کسب اگاهی" و "زندگی جاودان" به این فرقه گرویدند و بخصوص مدونا آوازه خوانی كه كار خود را از فاحشه خانه‌های بین المللی آغاز كرد و به خوانندگی رسید، پس از گرویدن به کابالا نام خود را به "اِستِر" یکی از شخصیت‌های کتاب مقدس، تغییر داد.

متاسفانه شاهد هستیم كه در سال‌های اخیر در گوشه و كنار كشور بخصوص شهرهای بزرگی همچون تهران اصفهان و شیراز زمزمه‌های تبلیغ این تفكر منحرف صهیونیستی در كنار فرقه‌های منحطی همچون شیطان پرستی به گوش می‌رسد.

مبلغین این تفكرات با معرفی كابالا به عنوان دینی جامع و فراتر از ادیان دیگر كه با ارائه انواع آزادی‌های منع شده در ادیان دیگر انسان را به كمال می‌رساند، سعی می‌كنند هرروز بیش از پیش جوانان را اغواء كنند .

فرآوری:قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع: سایت یهود