تبیان، دستیار زندگی

ناراحتی‌ها و مشکلات شانه (1)

مفصل شانه یکی از مفاصلی است که زیاد حرکت می‌کند. اما این مفصل، به خاطر حرکاتی که می‌کند، مقاوم نیست و به راحتی صدمه می‌بیند. برای ایجاد مقاومت باید شانه توسط عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها محکم شود. بعضی از شانه‌ها در اثر صدمه و یا زیاد یا کم استفاده کردن باعث از هم گسیختگی این بافت‌ها می‌گردند و مشکلاتی را بوجود می‌آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 ناراحتی‌ها و مشکلات شانه


مفصل شانه به سه استخوان متصل می‌باشد:

1- استخوان ترقوه (استخوان سرشانه)

2- استخوان کتف (تیغه شانه)

3- استخوان بازو

شانه دارای دو مفصل می‌باشد و به وسیله آنها حرکت شانه را آسان می‌کند.

این مفاصل عبارتند از: مفصل Acromioclavicular  و مفصل Glenohumeral.

بین Acromion (بالاترین نقطه استخوان کتف) و ترقوه، مفصل Acromioclavicular قرار دارد.

مفصل Glenohumeral ( به نام مفصل شانه نیز خوانده می‌شود) به شکل توپ و کاسه می‌باشد و به حرکت شانه، به سمت جلو و عقب، کمک می‌کند. این مفصل باعث چرخش بازو نیز می‌شود.

استخوان شانه بوسیله عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها در جای خود نگهداری می‌شود.

تاندون‌ها، عضلات شانه را به استخوان وصل می‌کنند که توسط این عضلات، شانه قادر به حرکت کردن می‌باشد.

رباط‌ها، باعث اتصال استخوان های شانه به همدیگر می‌شوند. همچنین رباط‌ها، ثبات و استحکام استخوان را موجب می‌گردند.

ماهیچه سرشانه، از تاندون‌هایی تشکیل شده است که توپ شانه را در قسمت بالای استخوان بازو (کاسه ای) نگه می دارند و توانایی حرکت و استقامت را به مفصل شانه می‌دهد.

مفصل شانه یکی از مفاصلی است که زیاد حرکت می‌کند. اما این مفصل، به خاطر حرکاتی که می‌کند، مقاوم نیست و به راحتی صدمه می‌بیند. برای ایجاد مقاومت باید شانه توسط عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها محکم شود. بعضی از شانه‌ها در اثر صدمه و یا زیاد یا کم استفاده کردن باعث از هم گسیختگی این بافت‌ها می‌گردند و مشکلاتی را بوجود می آورند.

برخی دیگر توسط شکسته شدن بافت و نداشتن قدرت عملی کار از بین می‌روند.

دردهای شانه ممکن است در یک نقطه جمع شوند و یا ممکن است به نواحی نزدیک شانه کشیده شوند.

بیماری‌هایی از قبیل کیسه صفرا، کبد، بیماری‌های قلبی و یا بیماری‌های وابسته به گردن از طریق عصب به شانه می‌روند و درد در شانه احساس می‌گردد

 

چگونه می‌توان مشکلات شانه را تشخیص داد؟

با استفاده از موارد زیر می‌توان ناراحتی‌های شانه را تشخیص داد:

- تاریخچه پزشکی: بیمار راجع به صدماتی که قبلا داشته و درد ممکن است ناشی از آن‌ها باشد، به پزشک می‌گوید.

- معاینات بدنی: برای این که پزشک محدودیت حرکتی بیمار، محل درد و حس درد را تشخیص دهد.

- برخی آزمایشات که محل واقعی درد را تشخیص دهد، از قبیل: عکسبرداری با اشعه ایکس (X-ray)، آرتروگرام (نوعی X-ray به همراه مایعی که به بیرون مفصل شانه تزریق می‌شود)، MRI و غیره.

 

دررفتگی شانه

مفصل شانه یکی از مفاصلی است که اغلب اوقات در می رود و یا جابه جا می‌شود.

دررفتگی شانه عبارت است از: یک نیروی محکم که شانه را به طرف خارج می کشد و یا یک چرخش خیلی زیاد که باعث شود توپ بازو بیرون از کاسه شانه رود.

دررفتگی می‌تواند به سمت جلو، عقب و پایین باشد. گرفتگی عضلات درد شدیدی را به وجود می‌آورد که یکی از علائم دررفتگی است. باد کردن، بی حس شدن، ضعیف شدن و کبود شدن از علائم دیگر آن است. به همراه این دررفتگی، رباط‌ها و تاندون‌ها نیز پاره می‌شوند. خیلی به ندرت امکان تخریب عصب نیز وجود دارد.

برای درمان دررفتگی پزشک، توپ استخوان بازو را به کاسه شانه برمی گرداند. بازو باید برای چند هفته بی حرکت بماند. 3 تا 4 بار در روز از کیسه یخ برای کاهش درد شانه استفاده می‌شود. بعد از این که درد فروکش کرد، می‌توان به تدریج ورزش را برای تقویت عضلات دررفته انجام داد.

بعد از درمان، شانه دررفته و خوب شده، به آسانی می‌تواند صدمه ببیند. اگر رباط‌ها کشیده شده و یا پاره شوند، دوباره امکان دررفتن شانه وجود دارد.

شانه ای که زیاد در رفته باشد، عصب‌ها و بافت‌های اطراف آن صدمه دیده و گاهی احتیاج به عمل جراحی دارد تا رباط‌ها محکم شوند و یا رباط‌های پاره شده به هم متصل گردند.

 

جدایی شانه

استخوان ترقوه هنگامی که به تیغه شانه برخورد می‌کند، به نام جدایی شانه خوانده می‌شود. این حالت در اثر افتادن بر روی دست اتفاق می افتد.

هنگامی که رباط‌ها (آن هایی که مفاصل را کنار هم قرار می‌دهند) پاره شوند، قسمت انتهای بیرونی استخوان ترقوه به بیرون می لغزد.

درد شانه و برخی اوقات برآمدگی در قسمت بالای شانه از علائم جدایی شانه است.

جدایی شانه، بوسیله استراحت و حرکت ندادن خوب می‌شود. گذاشتن کیسه یخ برای کاهش درد و به تدریج ورزش کردن برای حرکت دادن مفید می‌باشد.

جدایی شانه بعد از 2 تا 3 ماه بدون هیچ مداخله ای درمان می‌شود. اگر رباط‌ها پاره شده باشند، عمل جراحی لازم است تا ترقوه را به جای خود برگرداند.

 

شکستگی شانه

شکستگی غالبا شامل استخوان ترقوه و گردن می‌باشد. درد شدید، قرمزی و کبود شدن از علائم شکستگی می‌باشد. شکستگی شانه آشکار است، زیرا استخوان از جای خود برداشته می‌شود. توسط عکسبرداری با اشعه ایکس می‌توان شکستگی استخوان را تشخیص داد.

هنگامی که استخوان شکسته شده باشد، پزشک سعی می‌کند که استخوان را جا بیاندازد. اگر استخوان ترقوه شکسته شده باشد، بیمار باید شانه خود را با یک بند به سینه بچسباند تا تکان نخورد. بعد از این مرحله، پزشک به بیمار ورزش هایی برای تقویت شانه می‌دهد. عمل جراحی برای شکستگی های خیلی شدید لازم است.

شکستگی گردن استخوان بازو، با بستن و کم حرکت دادن بهبود می‌یابد. اگر استخوان از جای خود بیرون زده باشد، نیاز به عمل جراحی می‌باشد. ورزش نیز جزئی از درمان درد شانه می‌باشد.


در مقاله ی بعدی در مورد التهاب تاندون و مفاصل شانه، شانه یخ زده، پارگی سرشانه و آرتریت شانه، توضیحاتی را برای شما ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ادامه دارد...

 


مطالب مرتبط :

راه خلاصی از درد سرشانه

عضلات شانه و گردن تان را تقویت کنید

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.