تبیان، دستیار زندگی
سینمای آمریکا به رغم تصویری که از آن در ذهن مخاطبان سراسر جهان حک شده‌است اقتصادی شکننده دارد و این روزها هم هالیوود حال چندان خوشی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکست هالیوود!؟


سینمای آمریکا به رغم تصویری که از آن در ذهن مخاطبان سراسر جهان حک شده‌است اقتصادی شکننده دارد و این روزها هم هالیوود حال چندان خوشی ندارد.


شکست هالیوود!؟

شاید به نظرتان عجیب باشد اما غول هنر-صنعت در جهان یعنی سینما به همان اندازه که فریبنده و خیره‌کننده است بواسطه کوچک‌ترین نوسان اقتصادی و یا سیاسی چنان لرزان و شکننده می‌شود که نام‌های بزرگ را هم به زانو در می‌آورد و این واقهیت سینماست؛ هنری که در ارتباط با مخاطب تعریف می‌شود و حیاتش در ثبات چرخش اقتصادی است. برای درک وضعیت بحرانی هالیود در این روز‌ها البته نباید با مقیاس معادلات اقتصادی سینمای ایران به تحلیل نشست در این گزارش با توجه به آمار فروش فیلم‌های در حال اکران سینمای آمریکا به بازخوانی وضعیت اقتصادی آن پرداخته می‌شود؛ وضعیتی که می‌توان نام «شکست هالیوود» برآن گذاشت.

امید به گرمای تابستان

پس از شکست فروش فیلم های هالیوودی در نخستین ماه های سال 2011 میلادی، شرکت‌های فیلمسازی ایالات متحده آمریکا با آماده ساختن بیش از 30 محصول کمدی، تخیلی و پرهزینه خود، امیدوارند در تابستان بتوانند فروش پایین فصل بهار را جبران کنند. چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های اکشن "دزدان دریای کارائیب" به نام "دزدان دریای کارائیب: بر روی جزر و مدهای بیگانه" و اپیزود دوم از هفتمین قسمت مجموعه فیلم‌های تخیلی "هری پاتر" به نام "هری پاتر و یادگاران مرگ2" دو فیلم سینمایی هستند که به دلیل محبوبیت و فروش بالای قسمت‌های پیشین آنها شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی را به فروش بالای آنها در تابستان امیدوار کرده‌اند. همچنین امتیاز دیگری که این دو فیلم نسبت به آثار دیگر تابستانی دارند این است که "دزدان دریای کارائیب: بر روی جزر و مدهای بیگانه" و "هری پاتر و یادگاران مرگ" به صورت سه بعدی اکران می‌شوند و قیمت بلیط سینماهای مجهز به سیستم سه بعدی نیز تقریبا 2 برابر بهای بلیط فیلم‌های 2 بعدی است. قسمتهای پیشین مجموعه فیلم های اکشن "دزدان دریایی کارائیب" توانسته اند در مجموع فروشی برابر با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را برای شرکت سازنده آن رقم بزنند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که فروش فیلم ‌های هالیوودی در 3 ماه نخست سال 2011 میلادی نسبت به سه ماه اول سال گذشته با افت 23 درصدی همراه بوده است، از این رو 6 شرکت فیلمسازی بزرگ آمریکایی می‌کوشند تا در تابستان فروش بالایی را با اکران محصولات خود رقم بزنند.

در غیاب جام جهانی!

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که فروش فیلم‌‌های هالیوودی در 3 ماه نخست سال 2011 میلادی نسبت به سه ماه اول سال گذشته با افت 23 درصدی همراه بوده است، از این رو 6 شرکت فیلمسازی بزرگ آمریکایی مانند "برادران وارنر"، "فاکس قرن بیستم"، "پارامونت پیکچرز" و غیره می‌کوشند تا در تابستان فروش بالایی را با اکران محصولات خود رقم بزنند، به طوری که مدیران بسیاری از شرکت‌های هالیوودی ابراز امیدواری خود برای فروش بالای محصولات تابستانی را پیش از فرارسیدن این فصل گرم اعلام کرده‌اند. تجربه اثبات کرده که حدود40 تا 45 درصد کل فروش فیلم‌های هالیوودی در طول یک سال، در فصل تابستان رقم می‌خورد. کارشناسان و منتقدان هالیوودی معتقدند که فروش فیلم در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته بهتر است. تابستان سال 2010 با برپایی مسابقات یک ماهه فوتبال جام جهانی همراه بود که این موضوع موجب استقبال کم تماشاگران از فیلم‌ها در سینماها شده بود. همچنین در مقایسه با سال گذشته ارزش دلار آمریکا نسبت به یورو افت پیدا کرده است که این موضوع موجب می‌شود تا محصولات هالیوودی که با صرف هزینه‌ها به دلار ساخته شده‌اند در کشورهای مختلف اروپایی به قیمت یورو به فروش برسند.

شکست هالیوود!؟

مجهز شدن سینماهای کشورهای دیگر غیر آمریکایی مانند چین، فرانسه و روسیه به سینماهای سه بعدی نیز خبر از بهای بالای بلیط فیلم‌های هالیوودی در این سینماها و در نتیجه افزایش فروش این فیلم‌ها را می‌دهد. پیش از این نیز ورونیکا کوان رابینک ضمن ابراز خرسندی از تجهیز سینمهای کشورهای غیر آمریکایی به سیستم نمایش فیلم‌های سه بعدی بیان کرده بود که فروش خوبی در تابستان در انتظار فیلم‌های هالیوودی است. شرکت فیلمسازی "فاکس قرن بیستم" در ماه مارس سال جاری آماری را منتشر کرد که نشان می‌داد از میان 23 هزار و 449 سینمای دیجیتالی موجود در سایر کشورها 16 هزار و 721 سالن مجهز به سیستم پخش فیلم های سه بعدی هستند که این موضوع نوید بسیار خوبی است برای فیلمسازان هالیوودی که در ساخت فیلم‌های سه بعدی به پیشرفت های بسیار زیادی دست یافته‌اند. همچنین بسیاری از کارشناسان آمریکایی آغاز فروش اصلی فیلم‌های هالیوودی را پس از اتمام جشنواره فیلم کن می‌دانند، به عقیده آنها پیش از جشنواره فیلم کن بیشتر توجه فیلمسازان و مخاطبان اروپایی معطوف به این جشنواره برجسته بین‌المللی است.

امیدهایی برای فروش

فیلم سینمایی "خماری 2" که توانسته بود با اکران نخستین قسمت خود در تابستان سال گذشته فروشی برابر با 467 میلیون دلار را کسب کند نیز از جمله آثار هالیوودی به شمار می‌آید که پیش بینی می‌شود فروش بالایی را در تابستان سال جاری کسب کند. قسمت دوم انیمیشن "پاندای کونگ فو کار" نیز از بخت های اول آثار پرفروش هالیوودی در تابستان امسال به شمار می آید. قسمت نخست این انیمیشن رایانه‌ای با اکران در سال 2008 میلادی به فروشی برابر با 631 میلیون دلار در سینماهای سرتاسر جهان دست یافته بود. همچنین از دیگر فیلم‌های پرفروش تابستان سال جاری می‌توان به "مردان مجهول: درجه یک" اشاره کرد، کارگردانی این فیلم سینمایی توسط متیو مک اوی و بازی بازیگران معروف و محبوبی مانند جیمز مک اوی و مایکل فاسبندر در این فیلم تخیلی شرکت سازنده آن را امیدوار کرده است تا با اکران در تاریخ یکم ژوئن بتواند فروش بالایی را رقم بزند.

تابستان سال 2010 با برپایی مسابقات یک ماهه فوتبال جام جهانی همراه بود که این موضوع موجب استقبال کم تماشاگران از فیلم‌ها در سینماها شده بود.

علاوه‌بر اکران آثار تخیلی و پرهزینه، شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی امیدوارند تا نمایش آثار کمدی آنها نیز مانند "پنگوئن‌های آقای پاپر" و "معلم بد" به فروش بالای تابستان کمک کنند. جیم کری و کامرون دیاز به ترتیب در "پنگوئن های آقای پاپر" و "معلم بد" ایفای نقش کرده‌اند. فیلم سینمایی "تغییردهندگان: تاریکی ماه" محصول شرکت فیلمسازی "سونی" و دومین قسمت انیمیشن "ماشین‌ها2" ، محصول مشترک 2 شرکت فیلمسازی والت دیزنی و پیکسار نیز از جمله آثار پرفروشی هستند که در تابستان سال 2011 اکران می‌شوند. شرکت فیلمسازی "پارامونت پیکچرز" و "فاکس قرن بیستم" نیز به ترتیب با اکران فیلم های سینمایی "کاپیتان آمریکا: نخستین خونخواه" و "صعود سیاره میمون‌ها" امیدوارند تا در فصل گرم سال فروش بالایی را در سراسر دنیا برای خود رقم بزنند. فیلم سینمایی "گاوچران ها و موجودات فضایی" به کارگردانی جان فاوریا نیز که بازیگران برجسته ای مانند دنیل کرگ و هریسون فورد را در اختیار دارد نیز با اکران در تاریخ 9 اوت نیز از بخت بالایی برای فروش بالا برخوردار است.

فراوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان