تبیان، دستیار زندگی
آقای احمدی نژاد و همكارانش در دولت، همواره التزام عملی خود را به ولایت فقیه، اثبات كرده اند و در این مسیر از امتحانات متعدد و سخت، سرافراز بیرون آمده اند. با قاطعیت می گویم كه هیچكس به اندازه آقای احمدی نژاد التزام نظری و عملی خود را به ولایت فقیه به اثبا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش کیهان به مصاحبه مشائی


آقای احمدی نژاد و همكارانش در دولت، همواره التزام عملی خود را به ولایت فقیه، اثبات كرده اند و در این مسیر از امتحانات متعدد و سخت، سرافراز بیرون آمده اند. با قاطعیت می گویم كه هیچكس به اندازه آقای احمدی نژاد التزام نظری و عملی خود را به ولایت فقیه به اثبات نرسانده است، اما بعضی ها كه موفقیت دولت را برنمی تابند و هرگز نتوانسته اند مدیریت برجسته رئیس جمهور را ببینند، سعی كرده اند به شیوه های مختلف زمینه تضعیف دولت را فراهم كنند.


مشایی

ماجراهای سیاسی آقای رحیم مشاوی پایان ندارد ، در حالیکه او از سوی بسیاری از اصول گرایان مورد انتقادات شدید قرار گرفته در مصاحبه خبرگزاری دولت می کوشد به برخی از این اتهامات پاسخ گوید.البته این پاسخها منتقدانی مانند کیهان را راضی نکرده است. در ذیل مصاحبه مشائی و پس از آن انتقادات کیهان را مشاهده می کنید

اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا  تبعیت از ولی فقیه را از لوازم اعتقاد به غیبت امام عصر(عج) دانست:

مدت زیادی است كه عده ای تلاش می كنند درباره اعتقاد شما به ولایت فقیه تشكیك كنند و در این زمینه به شبهه افكنی و ابهام آفرینی روی آورده اند، لطفا در این زمینه نظر خود را به صراحت بیان كنید.

در شرایط فعلی، بنا به دلایلی قصد پاسخگویی به شبهات بی اساس و اكاذیب را ندارم، اما در این مورد باید تاكید كنم كه ولایت فقیه، آرمان مهم انقلاب اسلامی و بزرگترین یادگار ماندگار امام (رض) است و اصولا انقلاب اسلامی بدون ولایت فقیه شكل نمی گرفت و نمی توانست با اقتدار به حیات بالنده خود ادامه دهد. چنانكه بارها گفته ایم ما زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرین زندگی در حكومت جهانی امام زمان(عج) می دانیم و تبعیت از ولی فقیه از لوازم اعتقاد به غیبت امام عصر(عج) است.

 اخیرا بعضی گویندگان در انتقاد غیرمستقیم از رئیس جمهور این شائبه را مطرح كردند كه گویا آقای احمدی نژاد و شما عدالت گرایی را در برابر ولایت مداری می دانید. توضیح شما چیست؟

 برداشت اینها اشتباه است. ولایت و عدالت دو ركن جدایی ناپذیر و به هم تنیده نظام اسلامی است و پرچمدار آن نیز مقام معظم رهبری هستند. ممكن است برخی افراد، قائل به تفكیك ولایت از عدالت باشند اما بنده آن را منطقی و حقیقی نمی دانم. من این تفكیك را هم ظلم به ولایت و هم ظلم به عدالت می دانم. ولایت و عدالت هر دو اساس تشیع است و اصولا هدف از اعمال ولایت، اقامه قسط و عدالت است.

از نخستین روزهایی كه خبری مبنی بر خانه نشینی رئیس جمهور مطرح شد، برخی رسانه ها و عناصر سیاسی، انگاره حاكمیت دوگانه را مطرح كردند و رئیس جمهور را به عنوان عامل ایجاد شكاف در حاكمیت متهم ساختند. تا كنون پاسخ روشنی به این اتهام داده نشده است.

موضوع برای مردم روشن است و آنها متوجه اهداف پنهان در پس این انگاره سازی هستند. وقوع حاكمیت دوگانه در جمهوری اسلامی، خواسته و آرزوی همیشگی بیگانگان بوده كه البته عده ای در داخل ، برای رسیدن به مقاصد كوچك باندی و جناحی خود، آن را مطرح می كنند. از نظر مردم ایران، القاء حاكمیت دوگانه، یك حركت ضد انقلابی است زیرا موجب فساد در اركان نظام می شود.

مشایی در این گفت وگو همچنین با به كار بردن تعابیری اهانت آمیز نسبت به خیل مردم و مسئولانی كه در دوران خانه نشینی آقای احمدی نژاد خواهان ولایت پذیری وی بوده اند، گفته است: «برخی خواص به علت برداشت غلط از سكوت چند روزه رئیس جمهور به صورتی شتابزده واكنش نشان دادند و منویات درونی خود را بروز دادند».

 علت تلاش بعضی عناصر سیاسی و رسانه ای برای دوگانه نمایی رهبری و رئیس جمهور چیست؟

 آقای احمدی نژاد و همكارانش در دولت، همواره التزام عملی خود را به ولایت فقیه، اثبات كرده اند و در این مسیر از امتحانات متعدد و سخت، سرافراز بیرون آمده اند. با قاطعیت می گویم كه هیچكس به اندازه آقای احمدی نژاد التزام نظری و عملی خود را به ولایت فقیه به اثبات نرسانده است، اما بعضی ها كه موفقیت دولت را برنمی تابند و هرگز نتوانسته اند مدیریت برجسته رئیس جمهور را ببینند، سعی كرده اند به شیوه های مختلف زمینه تضعیف دولت را فراهم كنند. آنها برای كسب قدرت و منفعت، به اختلاف دامن می زنند و چه بخواهند و چه نخواهند عملا بر اساس سناریوی حاكمیت دوگانه بازی می كنند.

 آیا فشارهای سیاسی و تبلیغاتی اخیر، بر انگیزه و روحیه و توان رییس جمهور و همكارانش تاثیر منفی گذاشت؟

  هرگز این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. بعضی ها با طراحی ناشیانه سناریوی اختلاف پنداشتند كه می توانند با دروغ پردازی، برچسب زدن و فریب كاری، خدمتگزاران واقعی مردم را مایوس و سركوب كنند، حال آنكه نه اكنون و نه هیچ وقت دیگری چنین نخواهد شد و رئیس جمهور معزز و دولت محترم در خط ولایت و رهبری و با انگیزه تمام برای خدمت به مردم و كشور استوار و محكم گامهای بلندتری را برخواهند داشت.

 اجازه بدهید این نكته را اضافه كنم كه برخلاف خیال بافی ها و تحركات گسترده ای كه بعضی ها طی روزهای گذشته داشته اند، پیوند رئیس جمهور و رهبری هرگز مخدوش نشد زیرا استحكام این پیوند، متضمن منافع ملت است و این همان چیزی است كه رهبری فرزانه و رئیس جمهور عزیز همواره به آن نظر داشته اند.

من این طور برداشت كرده ام كه برخلاف عده ای كه فقط اهل شعار و ادعا هستند، نگاه و رابطه آقای احمدی نژاد نسبت به مقام معظم رهبری، ویژه است. اتفاقا درك روشن، دقیق و عالمانه رئیس جمهور از جایگاه و شان و منزلت ولایت فقیه و خلوص او در دفاع از رهبری و ولی فقیه بسیار ذیقیمت است. برای اینجانب و همه اعضای دولت و قاطبه خدمتگزاران، همین درك و فهم و همین خلوص و شجاعت در دفاع از حریم ولایت و رهبری افتخار است.

مشایی

ارزیابی شما از علت ورود پر حجم خواص به این صحنه و بیان عبارات تند علیه رئیس جمهور چیست؟

این موضوع در آینده قابل بحث است و واقعیات زیادی باید گفته شود. در هر حال بعضی خواص به علت برداشت غلط از سكوت چند روزه رئیس جمهور، به صورتی شتابزده واكنش نشان دادند و منویات درونی خویش را بروز دادند. آنها انتظارات و درك نادرستی از مسایل دارند و به دلیل واكنش های شتابزده، دستشان پیش ملت رو شده و در آینده ، واقعیاتی از علت این هجمه ها علیه رئیس جمهور روشن خواهد شد.

اهداف پنهان و ناگفته این هجمه ها را در چه چیزی می دانید؟

هدف اصلی دشمنان ما از آغاز انقلاب اسلامی، القاء نا كارآمدی حكومت دینی بود، بنابراین اثبات كارآمدی جمهوری اسلامی ایران كه تحت مدیریت ولی فقیه است، بهترین روش علمی برای دفاع از دینِ، انقلاب و رهبری است، زیرا دفاع از نظامی كه كارآمدی نداشته باشد، سخت و به نظر خیلی ها غیرمنطقی است.

اگر مطالعه كنیم می بینیم محور اصلی تبلیغات دشمنان این ملت و مخالفان انقلاب و كشور، همیشه آن بوده كه نظام را ناكارآمد نشان دهندبه همین علت آقای احمدی نژاد از آن جهت خار چشم دشمنان شده كه توانسته است به روشنی به دنیا نشان دهد مفهوم بازگشت به آرمانهای امام و ارزشهای انقلاب ، ساخت و پیشرفت همه جانبه كشور است. یعنی پیشرفت روز افزون كشور و افزایش امید در ملت بزرگ ایران ، نشانه بارز كارامدی نظام است.

كسی تردید ندارد كه این هوشمندانه ترین شیوه دفاع از كیان رهبری و حریم ولایت است. این همان عهدی است كه آقای احمدی نژاد با شهیدان و امام شهیدان بسته است. عهدی كه هرگز گسسته نخواهد شد. ما هم بر همین عهدیم. در این راه نه بازگشتی است و نه ترسی از حمله دشمن و نه ملالی از شماتت و تهمت و افترای ناجوانمردان. ما همواره بر عهد و پیمان خود با ولایت باقی خواهیم بود.

واکنش کیهان به مصاحبه مشایی

در عین حال این نكته گفتنی است كه آنچه مردم و نخبگان توقع دارند این است كه مقام های دولت به جای سخنرانی های عموما كم مایه درباره ولایت فقیه - كه در اصل شأن عالمان است- بهتر است با تبعیت به موقع و كامل از اوامر ولی امر مسلمین كه علاوه بر وظیفه دینی، تكلیف قانونی آنهاست، از ایجاد شبهه و امیدوار شدن دشمن جلوگیری كنند كه در آن صورت دیگر حاجتی به «مصاحبه های جبرانی» هم نخواهد بود.

روزنامه کیهان نوشت: اسفندیار مشایی طی یك مصاحبه كه به وضوح سفارشی و تصنعی به نظر می رسد تلاش كرد ثابت كند به ولایت فقیه پای بند است و بدان باور دارد. در این مصاحبه كه خبرگزاری ایرنا- كه متاسفانه این روزها به جای آنكه تریبون دولت خدمتگزار باشد به تریبون جریان انحرافی تبدیل شده- مشایی به عنوان سخنگوی احمدی نژاد و دولت ظاهر شده و گفته است كه دولت زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرین زندگی در حكومت جهانی امام عصر(عج) می داند و عقیده دارد تبعیت از ولایت فقیه از لوازم اعتقاد به امام عصر(عج) است.

اگر مطالعه كنیم می بینیم محور اصلی تبلیغات دشمنان این ملت و مخالفان انقلاب و كشور، همیشه آن بوده كه نظام را ناكارآمد نشان دهندبه همین علت آقای احمدی نژاد از آن جهت خار چشم دشمنان شده كه توانسته است به روشنی به دنیا نشان دهد مفهوم بازگشت به آرمانهای امام و ارزشهای انقلاب ، ساخت و پیشرفت همه جانبه كشور است

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینكه «القاء حاكمیت دوگانه حركتی ضدانقلابی است» گفته است كه عقیده دارد هیچ فردی در ایران پای بند تر از احمدی نژاد به ولایت فقیه نیست.

مشایی در این گفت وگو همچنین با به كار بردن تعابیری اهانت آمیز نسبت به خیل مردم و مسئولانی كه در دوران خانه نشینی آقای احمدی نژاد خواهان ولایت پذیری وی بوده اند، گفته است: «برخی خواص به علت برداشت غلط از سكوت چند روزه رئیس جمهور به صورتی شتابزده واكنش نشان دادند و منویات درونی خود را بروز دادند».

این در حالی است كه دقیقا برخلاف اظهارات مشایی آنچه در آن چند روز اتفاق افتاد این بود كه نفوذی های جریان انحرافی درون دولت سكوت و احتیاط را كنار گذاشتند و سخنانی بر زبان آوردند كه، ماهیت آنها را به طور كامل برای تمامی مردم و دلسوزان برملا كرد و اساسا به همین دلیل است كه امثال مشایی این روزها ناچار شده اند رویه ثابت چند ساله خود را كنار بگذارند و پی در پی دم از ولایت فقیه بزنند.

مشایی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو بهترین روش دفاع از رهبری را اثبات كارآمدی نظام اسلامی دانسته است. اگرچه این سخن تا حدودی حقیقت دارد ولی مغالطه ای كه در آن نهفته این است كه «خدمت» هرگز نمی تواند جانشین «تبعیت از ولایت» شود و اگر خدمتی انجام پذیرفته كه پذیرفته است در سایه تبعیت از ولی فقیه بوده است.

در عین حال این نكته گفتنی است كه آنچه مردم و نخبگان توقع دارند این است كه مقام های دولت به جای سخنرانی های عموما كم مایه درباره ولایت فقیه - كه در اصل شأن عالمان است- بهتر است با تبعیت به موقع و كامل از اوامر ولی امر مسلمین كه علاوه بر وظیفه دینی، تكلیف قانونی آنهاست، از ایجاد شبهه و امیدوار شدن دشمن جلوگیری كنند كه در آن صورت دیگر حاجتی به «مصاحبه های جبرانی» هم نخواهد بود.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع:الف/عصر ایران