تبیان، دستیار زندگی
پروژه حذف ۲ که به بهانه ادغام چند وزارتخانه و با هدف یک دست سازی حلقه اول یاران رئیس جمهور شروع شده بود، اینبار نه با حکم حکومتی بلکه با ورود به موقع مجلس و شورای نگهبان ناکام ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه "حذف 2" ناکام ماند

حلقه اول یاران احمدی نژاد از کجا به کجا رسید!


پروژه "حذف 2" که به بهانه ادغام چند وزارتخانه و با هدف یک دست سازی حلقه اول یاران رئیس جمهور شروع شده بود، اینبار نه با حکم حکومتی بلکه با ورود به موقع مجلس و شورای نگهبان ناکام ماند.


یاران احمدی نژاد

پس از عدم موفقیت در عزل مصلحی، ادغام چند وزارتخانه می توانست تیم اطراف محمود احمدی نژاد را برای 2 سال پایانی دولت دهم یک دست تر از قبل کند که فعلا به تعویق افتاد. هرچند اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد این پروژه بزودی و با ظاهر جدید عملی می شود.

اگر تنها 6 سال به عقب باز گردیم و تیم همراه کننده رئیس جمهور را در سال‌های ابتدایی دولت نهم بنگریم خواهیم دید که از آن افراد فقط تعداد انگشت شماری باقی مانده اند که به نظر می رسد در ماه‌ها و حتی روزهای آینده شاهد حذف آنها از اطراف رئیس جمهور خواهیم بود.

نگاهی به اخبار و تحلیل های سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نشان می‌دهد که یکسری از افراد بیش از بقیه در طیف یاران نزدیک به وی نقش آفرینی می‌کنند که از آن جمله می توان به غلام حسین الهام، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح، صادق محصولی، محمد علی آبادی، محمد جواد حاج علی اکبری، علیرضا علی احمدی، محمد حسین صفار هرندی، کامران باقری لنکرانی و داوود احمدی نژاد و البته مسعود زریبافان، عبدالرضا شیخ الاسلام، علی سعید لو و سید مجتبی ثمره هاشمی اشاره کرد که همگی به نحوی از جمع این حلقه اطراف رئیس جمهور کنار گذاشته شده اند و البته غیر ازچهار نفر آخر، بقیه در دولت هیچ مسئولیتی ندارند.

هرچند از ابتدای دولت دهم رقابت بین طیف‌های مختلف برای نزدیک شدن به رئیس جمهور بالا گرفت اما پیروزِ این جدال تنها اسفندیار رحیم مشایی بود که توانست همه افراد حاضر در حلقه اطرافیان رئیس جمهور را تسویه و آنان را با افراد مد نظر خود جایگزین کند.

محمود احمدی نژاد از آن طیفِ گسترده در اطراف خود که افراد ولایت مدار و خوش سابقه بودند تنها ثمره هاشمی را نگه داشت که بر طبق شواهد موجود نقش وی نیز در این حلقه تنها به یک همراه رئیس جمهور و مشاور تقلیل یافته است.

هم اکنون حلقه اول یاران محمود احمدی نژاد به افرادی هم چون اسفندیار رحیم مشایی، محمد رضا رحیمی، محمد ملک زاده و حمید بقایی محدود شده است که صد البته سهم آنان با وجود تعداد بسیار کم، بسیار گسترده است.

در این بین برخی افراد هم چون علی اکبر جوانفکر ومحمد جعفر بهداد نیز خود را جزو این حلقه می دانند و یا اینکه علاقمند به حضور در بین یاران اصلی اطراف رئیس جمهور هستند که شواهد نشان می دهد آنان با وجود تلاش ها و خش خدمتی ها، جایی در این حلقه پیدا نخواهند کرد.

صادق محصولی که فرمانده احمدی نژاد در جبهه بوده و از جمله یاران بسیار نزدیک به رئیس جمهور در دولت نهم بود همراه با حذف میر کاظمی و محرابیان قربانیان دیگر جریان یک دست سازی حلقه اطرافیان رئیس جمهور شدند و به نظر می رسد این امر تا حذف کامل غیر خودی های این حلقه شکل گرفته جدید ادامه خواهد داشت.

یاران کنونی رئیس جمهور هر چند با جایگزینی افرادی چون قلعه بانی در نفت و پوستین دوز در خودرو و ... سعی در تصاحب این جایگاههای حساس اقتصادی کشور داشتند اما به این میزان بسنده نکرده در اقدامات جدید خود در پی انتصاب آنان به عنوان افراد جایگزین میرکاظمی، محصولی و محرابیان در قالب طرح های ادغام وزارتخانه ها هستند.

بر طبق پازل طراحی شده که جهان خبر آن را پیش تر داده بود گزینه های بعدی حذف، مسعود زریبافان، علی سعیدلو، عبدالرضا شیخ الاسلام و حتی مجتبی ثمره هاشمی خواهند بود که به زودی در ماهها و حتی روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود.

رئیس جمهور پس از تلاش برای حذف مصلحی با ادغام وزارتخانه ها یکی از سخت ترین اقدامات در تسویه همه یاران سنتی و قدیمی را کلید زد.

از جمله این افراد که خیلی زودتر از اینها تلاش می شد که از دولت برود ، صادق محصولی است. وی که فرمانده احمدی نژاد در جبهه بوده و از جمله یاران بسیار نزدیک به رئیس جمهور در دولت نهم بود همراه با حذف میر کاظمی و محرابیان قربانیان دیگر جریان یک دست سازی حلقه اطرافیان رئیس جمهور شدند و به نظر می رسد این امر تا حذف کامل غیر خودی های این حلقه شکل گرفته جدید ادامه خواهد داشت.

به راستی ضمن اذعان به توانمندی حلقه جدید شکل گرفته در اطراف رئیس جمهور برای حذف یاران قبلی او، این نکته حائز اهمیت است که در این دوسال باقی مانده از عمر دولت دهم چه کارهائی قرار است انجام شود که این گونه برای تحقق آن، حذف یاران دیرین وی که سهم بالائی در موفقیت های دولت داشتند دنبال می شود.

بخش سیاست تبیان


منبع:جهان