تبیان، دستیار زندگی
"معناگرا"و"افشاگرانه ی سیاسی" دو ویژگی مهم در تقسیم بندی موضوعی فیلم‌های سینمایی نوروز تقریبا پانزده درصد فیلم‌هایی سینمایی كه در ایام نوروز 85 از نظر مخاطبان تلویزیون خواهند گذشت، در قالب آثار معناگرا و همچنین با مضامین دی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم‌های سینمایی نوروز 1385


"معناگرا"و"افشاگرانه ی سیاسی"
دو ویژگی مهم در تقسیم بندی موضوعی فیلم‌های سینمایی نوروز


تقریبا پانزده درصد فیلم‌هایی سینمایی كه در ایام نوروز 85 از نظر مخاطبان تلویزیون خواهند گذشت، در قالب آثار معناگرا و همچنین با مضامین دینی جای می‌گیرند .

با نیم نگاهی به عناوین فیلم‌های انتخاب شده برای پخش از شبكه‌های مختلف صدا و سیما در نوروز 1385 به آمار تقریبی 10 فیلم در قالب این گونه آثار در این تقسیم‌بندی بر می‌خوریم.

تعدادی از این فیلم‌ها عبارتند از: رسم عاشق كشی(خسرو معصومی) دخیل (داریوش یاری)، رقص در غبار (اصغر فرهادی)،بید مجنون(مجید مجیدی)، خیلی دور خیلی نزدیك(رضامرکریمی)، پشت پرده مه (پرویز شیخ طادی)خداحافظ رفیق (بهزاد بهزادپور)، ماتریكس 3 و 2 (واچو فسكی‌ها) محمد رسول‌الله (مصطفی عقاد) و ...

نكته قابل توجه در عناوین فیلم‌های نوروزی 85 سیما، حضور آثاری چون بید مجنون، خیلی دور خیلی نزدیك، رسم عاشق كشی، است كه هر كدام موفق به دریافت یك یا چند سیمرغ بلورین، حضوری موفق در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر داشته‌اند.

همچنین با توجه به شرایط سیاسی حاكم بر منطقه و چالش‌های موجود پیش آمده به دلیل حضور اشغالگران آمریکایی و انگلیسی در منطقه ، چند فیلم‌ سیاسی افشاگرانه درباره اوضاع نامناسب سیاست داخلی و خارجی آمریكا بیش از قبل به چشم می‌خورد که ازاین بین می توان به فیلم‌هایی چون “سالار جنگ” (ارباب جنگ) اشاره کرد.

این فیلم به كارگردانی “اندر و نیكول” باموضوع تجارت اسلحه یكی از قوی‌ترین فیلم‌های سیاسی سالهای اخیر است كه سعی دارد با ساختاری مستند گونه و افشاگرانه از حقایقی خاص پرده‌برداری كند.

همچنین حضور آثار اكشن و به زعم برخی ، تجاری چون “افسانه زورو” ، اولتیمو ، “رابین و ماریان” ، “بدنبال یك پلیس” و... در بین فیلم‌های نوروزی نیز به طور حتم مخاطب بسیار خود را خواهد داشت.

نكته قابل اشاره ی دیگر حضور پررنگ پخش فیلم‌هایی با عنوان مستند سیاسی از شبكه خبر است ، كه اگر این آثار از گونه مستند سیاسی‌های پخش شده قبلی از شبكه‌های مختلف سیما باشد صدا و سیما تعریف جدیدی از فیلم مستند در فرهنگ‌های سینمایی ارایه داده است!.

لینک ها :

مهمترین برنامه های شبكه دوم سیما در هفته جاری

7 سریال و یك سینمایی در گروه فیلم و سریال شبكه‌ی تهران

سریال هایی که نوروز امسال در تلویزیون می بینید ؟

برنامه های رادیو و تلویزیون ایران در 30 کشور جهان

جشنواره فیلم فجر امسال جشنواره ای تلویزیونی بود

پخش گسترده ی فیلم های سینمایی خارجی و ایرانی در نوروز 85

سه‌گانه‌ی «ماتریكس» در نوروز 85