تبیان، دستیار زندگی
با پایان مرحله رفت لیگ قهرمانان آسیا، علی دایی می‌تواند به این موضوع ببالد كه تیمش عنوان بدترین تیم را به دست نیاورد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع سرخابی ها،صعود اصفهانی ها


با پایان مرحله رفت لیگ قهرمانان آسیا، علی دایی می‌تواند به این موضوع ببالد كه تیمش عنوان بدترین تیم را به دست نیاورد!


لیگ قهرمانان آسیا

معمولاً مرسوم است كه پس از پایان یك دوره رقابت در یك تورنمنت داخلی یا خارجی، ترین‌ها یعنی بهترین، بدترین‌، بیشترین و كمترین آن دوره رقابت از سوی رسانه‌ها اعلام شوند، چراكه این اطلاعات همواره برای مخاطبان از جذابیتی خاص برخوردار است.

بر همین اساس با انجام مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2011 كه چهارشنبه شب با برگزاری 8 دیدار خاتمه یافت و چهره 16 تیم مرحله حذفی مشخص شد، ترین‌های این رقابت‌ها نیز در مرحله گروهی مشخص شدند كه آیتم‌های مختلف آن را در زیر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

در رقابت‌های مرحله مقدماتی كه با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی و به صورت رفت و برگشت برگزار شد در مجموع 96 مسابقه به ثبت رسید.

در این 96 دیدار 70 پیروزی و در سوی دیگر 70 شكست و 26 تساوی به دست آمد. همچنین در مجموع 96 مسابقه 255 گل از خط دروازه‌ها عبور كرد كه از این تعداد گل 130 گل متعلق به غرب آسایی‌ها و 125 گل دیگر متعلق به شرقی‌ها بود.

ترین‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

*بیشترین برد:

چونبوك موتورز كره جنوبی با 5 پیروزی

سپاهان و ذوب‌‌آهن ایران، الهلال عربستان و سرزو اوزاكا ژاپن با 4 پیروزی در 6 مسابقه در رده بعدی قرار گرفتند.

*كمترین برد:

الجزیره امارات، آریما اندونزی و شانگهای شنهوا چین بدون پیروزی

*بیشترین تساوی:

السد قطر با 4 تساوی

*كمترین تساوی:

الامارات امارات، چونبوك موتورز كره جنوبی و سرزو اوزاكا ژاپن بدون تساوی

*كمترین باخت:

السد قطر، سوون بلوینگز كره‌جنوبی و كاشیما انتلرز ژاپن بدون شكست

*بیشترین باخت:

الجزیره امارات و آریما اندونزی با 5 شكست

سپاهان - الهلال

*بیشترین گل زده:

سپاهان ایران و چونبوك موتورز كره جنوبی با 14 گل زده

در این بخش استقلال با وجود حذف از گروهش با 11 گل زده بهترین خط حمله گروه دوم و چهارمین تیم از این لحاظ در بین 8 گروه را به خود اختصاص داد.

شاگردان مظلومی پس از سپاهان بهترین خط حمله غرب آسیا را همراه الهلال عربستان از آن خود كردند.

*كمترین گل زده:

آریما اندونزی با 2 گل

*كمترین گل خورده:

چونبوك موتورز كره‌جنوبی 2 گل خورده

در این بخش ذوب‌‌آهن ایران با دریافت 3 گل دومین خط دفاعی قدرتمند آسیا را همراه با سوون بلوینگز كره‌جنوبی و كاشیما انتلرز ژاپن از آن خود كرد.

همچنین در این بخش سپاهان ایران نیز با 5 گل خورده همراه با الاتحاد عربستان سومین تیم از این حیث در غرب آسیا پس از ذوب‌‌آهن و الشباب لقب گرفت.

*بیشترین گل خورده:

آریما اندونزی با 22 گل خورده

الجزیره امارات نیز در این رقابت‌ها 20 گل ردیافت كرد.

پرسپولیس با معدل 27.6 جوان‌ترین تیم ایرانی در رده بیست و سوم این رقابت‌ها قرار گرفت و سپاهان تیم بیست و پنجم، ذوب آهن بیست و هفتم و استقلال تیم سی‌ام این لیست بین 32 تیم ایستادند.

*بهترین تفاضل گل:

چونبوك موتورز كره‌جنوبی با تفاضل 12+

پس از این تیم سپاهان ایران و سوون بلوینگز كره‌جنوبی با تفاضل 9+ از این حیث بهترین تیم‌های قاره لقب گرفتند.

*بدترین تفاضل گل:

آریما اندونزی با تفاضل 20-

الجزیره امارات هم با تفاضل 13- به كار خود پایان داد.

*بیشترین امتیاز:

چونبوك موتورز كره‌جنوبی با 15 امتیاز

سپاهان و ذوب‌‌آهن ایران، الهلال عربستان نیز با كسب بیشترین امتیازات پس از نماینده كره یعنی با 13 امتیاز به مرحله بعدی صعود كردند.

*جوان‌ترین تیم:

پاختاكور ازبكستان با میانگین سنی 23.5 سال

*مسن‌ترین تیم:

الاتحاد عربستان با میانگین سنی 29.8 سال

دیدار پرسپولیس - الاتحاد

همچنین چهار باشگاه ایرانی در بین 10 تیم مسن لیگ قهرمانان جای داشتند و پرسپولیس با معدل 27.6 جوان‌ترین تیم ایرانی در رده بیست و سوم این رقابت‌ها قرار گرفت و سپاهان تیم بیست و پنجم، ذوب آهن بیست و هفتم و استقلال تیم سی‌ام این لیست بین 32 تیم ایستادند.

*پرتماشاگرترین مسابقه:

تا پیش از دیدارهای هفته پایانی لیگ قهرمانان آسیا، دیدار تیم‌های پرسپولیس و بنیادكار در ورزشگاه آزادی با 31 هزار تماشاگر، پرتماشاگرترین بازی بود، اما دیدار استقلال و النصر عربستان كه با برد و البته در نهایت با ناكامی آبی‌پوشان همراه بود در حدود 70 هزار تماشاگر را به ورزشگاه آزادی كشاند و پرتماشاگرترین مسابقه مرحله گروهی و تمام 96 بازی دور مقدماتی لقب گرفت. هرچند كه در این مورد باید در آینده منتظر اعلام رسمی از سوی مسئولان كنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

*بهترین تیم:

چونبوك موتورز كره‌جنوبی با كسب 5 عنوان بهترین و بیشترین، برترین تیم مرحله گروهی در بین همه 32 تیم قرار گرفت.

در این بخش سپاهان ایران عنوان ارزشمند بهترین خط حمله آسیا را همراه با نماینده كره‌جنوبی یعنی چونبوك به دست آورد، ضمن اینكه این تیم در بیشتر موارد عنوان بهترین‌ها در جایگاه دوم آسیا قرار گرفت.

هرچند كه دیگر نماینده اصفهان نیز عناوین خوب بسیاری از جمله یكی از دو خط دفاعی برتر آسیا و عناوین دوم بیشترین برد و بیسترین امتیاز را به خود اختصاص داد.

*بدترین تیم:

آریما اندونزی و الجزیره امارات

در بحث ضعیف‌ترین تیم نیز سرخابی‌های ایران و به خصوص پرسپولیس كه با قعرنشینی به كار خود خاتمه داد، شانس آوردند كه تیم‌هایی همچون الجزیره امارات و آریما اندونزی در لیگ قهرمانان آسیا فصل 2011 حضور داشتند تا تمام عناوین بد را به خود اختصاص دهند و از این حیث بهتر از استقلال و پرسپولیس باشند؛ در غیر این صورت دو تیم مطرح ایران و به ویژه سرخپوشان حداقل در چند مورد باید بدترین عناوین را به خود اختصاص می‌دادند.

مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا با تمام خاطرات تلخ و شیرینش به پایان رسید و پرسپولیس با شكست از تمام هم‌ گروهی‌هایش حداقل در یك مسابقه و تنها با یك برد و استقلال هم با عملكردی ضعیف به خصوص در بازی‌های خارج از خانه بازهم با آسیا وداع كردند تا مشخص شود امروز این نام‌ها و اسم و رسم‌ها نیستند كه در فوتبال، بازی می‌كنند

*صعود اصفهانی‌ها تا نیمه نهایی محقق می‌شود؟

گروه اول از غرب آسیا و گروه هفتم از شرق آسیا بیشترین تعداد از بهترین عناوین را دارا بودند و به نظر می‌رسد كه عنوان گروه مرگ غرب و شرق آسیا بیشتر برازنده این دو گروه بود. جایی كه سپاهان و الهلال از غرب و چونبوك و سرزو اوزاكا از شرق با قدرتنمایی اجازه هیچ كاری را به سایر حریفان گروه خود ندادند و خط و نشانی جدی برای سایر رقیبان آسیایی برای كسب عنوان قهرمانی فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا كشیدند.

با توجه به عملكرد خوب 4 تیم فوق در مرحله گروهی در صورتی كه در مرحله یك چهارم نهایی این 4 تیم با یكدیگر برخورد نكنند از بیشترین شانس برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی و جمع 4 تیم برتر آسیا برخوردار هستند، هرچند كه نباید برای رسیدن به این مرحله از نام نایب قهرمان دور گذشته لیگ قهرمانان آسیا یعنی ذوب آهن به سادگی عبور كرد.

وداع آبی پوشان با لیگ قهرمانان آسیا

*وداع دوباره سرخابی با آسیا

مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا با تمام خاطرات تلخ و شیرینش به پایان رسید و پرسپولیس با شكست از تمام هم‌ گروهی‌هایش حداقل در یك مسابقه و تنها با یك برد و استقلال هم با عملكردی ضعیف به خصوص در بازی‌های خارج از خانه بازهم با آسیا وداع كردند تا مشخص شود امروز این نام‌ها و اسم و رسم‌ها نیستند كه در فوتبال، بازی می‌كنند و امروز تیم‌هایی نتیجه می‌گیرند كه در كنار بهترین امكانات سخت افزاری و نرم‌افزاری با برنامه‌ریزی گام‌های موفقیت را برمی‌دارند. امروز در آسیا برای موفقیت نیاز به سرمایه‌گذاری است.

نمایشی كه تا به امروز و به هر دلیلی فوتبال اصفهان در آن موفق بوده است و پایتخت‌نشینان ناموفق در اجرای آن.

برنامه كامل مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

سه‌شنبه 3 خرداد 90

سپاهان ایران - بنیادكار ازبكستان (ورزشگاه فولادشهر اصفهان)

چونبوك موتورز كره‌جنوبی - تیانجین تدا چین (ورزشگاه جامجهانی جنجو)

الاتحاد عربستان - الهلال عربستان (ورزشگاه ملك فیصل)

گامبا اوزاكا ژاپن - سرزو اوزاكا ژاپن (ورزشگاه اوزاكا اكسپو 70)

چهارشنبه 4 خرداد 90

اف سی سئول كره جنوبی - كاشیما انتلرز ژاپن (ورزشگاه جام جهانی سئول)

سوان بلووینگز كره‌جنوبی - ناگویا گرامپوس ژاپن (ورزشگاه جام جهانی سوان)

ذوب‌‌‌آهن ایران - النصر عربستان (ورزشگاه فولادشهر اصفهان)

السد قطر - الشباب عربستان (ورزشگاه جاسم بن حمد)

طبق اعلام كمیته برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، دور رفت مرحله بعدی یعنی یك چهارم نهایی 23 شهریورماه 90 و دیدارهای برگشت این مرحله 5 و 6 مهر برگزار می‌شود.

بازی‌های رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز چهارشنبه 27 مهر و دیدارهای دور برگشت چهارشنبه 4 آبان‌ 90 برگزار خواهد شد.

فینال نهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا در یكی از روزهای 13 یا 14 آبان‌ 90 برگزار خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس