تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل سازمان پاركها: بوستان ولایت تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سرانه فضای سبز تهران به 15 متر می‌رسد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشرفت 80 درصد از بوستان ولایت


مدیرعامل سازمان پاركها:

بوستان ولایت تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

سرانه فضای سبز تهران به 15 متر می‌رسد


علی محمد مختاری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی فاز اول احداث بوستان ولایت خبر داد و گفت: بر اساس وعده داده شده به شهروندان فاز اول بوستان ولایت به مساحت 100 هکتار تا سوم خرداد افتتاح می‌شود.

علی محمد مختاری در نشست خبری که در بوستان ولایت برگزار شد، در مورد وضعیت احداث این بوستان با بیان اینکه فاز اول آن به وسعت 100 هکتار سوم خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: به طور کلی حدود 70 درصد از این پروژه به فضای سبز اختصاص می‌یابد و 30 درصد آن کاربری‌های دیگر خواهد داشت.

وی با بیان این که سرانه فضای سبز در منطقه 19 مطلوب بوده، اما به هر حال شهرداری می‌کوشد تا توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در تمامی مناطق شهر ایجاد شود، عنوان کرد: امروز سرانه فضای سبز شهر تهران 5/13 متر بوده، و به طور کلی حداقل سرانه فضای سبز 15 متر و حداکثر آن 25 متر باید باشد که ما تا پایان امسال سرانه فضای سبز تهران را به 15 متر می‌رسانیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در مورد کیفیت کار در بوستان ولایت خاطرنشان کرد: شهردار تهران در این خصوص کیفیت، سلامت کار و سرعت را مورد تاکید قرار دادند و همچنین سازمان کنترل کیفیت پروژه و آزمایشگاه مکانیک خاک برای نظارت در نوع مصالح، خاک و تمامی وسایلی که در بوستان ولایت استفاده می شود نظارت داشته و کار با کیفیت بالا در حال انجام است.

مختاری گفت: بیش از 97 درصد از فضای سبز بوستان ولایت ایجاد شده و تا سه روز آینده مابقی نیز به انجام می‌رسد، همچنین اقدامات عمرانی فاز اول این بوستان نیز تا 31 اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از اختصاص 30 هکتار زمین به مجموعه فرهنگی ورزشی بانوان با عنوان شهر بانو، 7 هزار متر فضای سر پوشیده برای احداث شهر بازی و 5/7 هکتار زمین جهت احداث شهر ورزش در فاز اول بوستان ولایت خبر داد.

وی افزود: کل پروژه بوستان ولایت برای استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازی شده و علاوه بر آن در فاز اول پروژه پیست دوچرخه سواری، دو و درشکه سواری نیز ایجاد می‌شود.

نهمین نمایشگاه گل و گیاه با حضور 150 تولید کنند داخلی و 53 موسسه و شرکت‌های خارجی از 26 اردیبهشت ماه تا 30 به مدت 5 روز در بوستان گفت و گو برگزار می‌شود.

مختاری از احداث 3 نمازخانه به مساحت 300 متر در فضای بسته و 8 نمازخانه در رینگ فضای باز بوستان ولایت خبر داد و افزود: 900 پایه سولار برای روشنایی بوستان ولایت تاکنون نصب شده و سرویس بهداشتی این بوستان برای استفاده از آب گرم و سرد و همچنین روشنایی آلاچیق های محوطه توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در مورد موضوع ترافیک با ایجاد بوستان ولایت و حجم گسترده استقبال شهروندان از این بوستان اظهار کرد: یک جاده کند رو به طول 7 کیلومتر و عرض 15 تا 20 متر دور تا دور بوستان در حال ایجاد است که شامل چهار ورودی اصلی بوده و خودروها از این وردودی ها به پارکینگ بوستان راه می‌یابند.

وی همچنین در خصوص فضای سبز بوستان ولایت خاطرنشان کرد: کل فضای سبز بوستان با آبیاری قطره ای و بارانی آبیاری می شود و در بوستان 36 هزار درخت میوه در یک رینگ 5/2 کیلومتری توسط خانواده شهدا و ائمه جماعات شهر تهران غرس شده و هر یک از درختان میوه به نام یک شهید کاشته شده است.

فضای سبز

مختاری با اشاره به کاشت بیش از 4 هزار درخت چنار در بوستان ولایت، به کاشت حدود 370 هزار درخت، درختچه، بوته های زینتی و گیاهان پوششی در بوستان اشاره کرد و گفت: آبیاری این درختان توسط 5 حلقه چاه به طور مکانیزه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه جلسه به برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در بوستان گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: نهمین نمایشگاه گل و گیاه با حضور 150 تولید کنند داخلی و 53 موسسه و شرکت‌های خارجی از 26 اردیبهشت ماه تا 30 به مدت 5 روز در بوستان گفت و گو برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 9 شب از این محل دیدن کرده و پس از اتمام نمایشگاه در روزهای 31 اردیبهشت ماه و اول خرداد با مراجعه به بوستان گفت و گو گیاهان مورد نظر خود را با تخفیف مناسب که 30 درصد پایین تر از قیمت اصلی بوده خریداری کنند.

مختاری با بیان اینکه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه نسبت به نمایشگاه‌های سال گذشته با استقبال بیشتری مواجه شده، اظهار کرد: در مورد رفت و آمد شهروندان ایستگاه هفت مترو نیز به زودی در مجاورت اتوبان چمران و نزدیکی بوستان گفت و گو افتتاح می‌شود که با افتتاح این ایستگاه رفت و آمد مردم با سهولت بیشتری به داخل نمایشگاه صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه عنوان کرد: علاوه بر عرضه کیفی و متنوع گل‌ها، گیاهان آپارتمانی و شاخه بریده، محصولات گوناگونی شامل طیف وسیعی از اقلام مرتبط با صنعت گل و گیاه اعم از ماشین آلات و ابزارهای باغبانی، بذر، کود، سم، صنایع، تجهیزات پارکی و تکنولوژی توسعه عمودی فضای سبز در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد.

وی برپایی غرفه‌های توسعه فضای سبز عمودی با هدف آشنا کردن شهروندان با روش‌های مختلف ایجاد فضای سبز عمودی به اشکال بام و دیوار سبز و اثرات آن‌ها در بهبود محیط زیست شهری را یکی از رویکردهای شاخص در زمینه فرهنگ سازی و جلب مشارکت های مردمی برای ارتقاء کیفی و کمی فضاهای سبز شهری دانست.

مختاری افزود: در نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه آموزش کاشت تراریوم، کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی و آشنایی با آفات آنها، برنامه ویژه کودکان برای آموزش کاشت نشاء فصلی، توزیع بروشورهای آموزشی، پاسخگویی به شهروندان در مورد مسائل فضای سبز و عرضه نشریات سازمان پارک‌ها به انجام می‌رسد.

عباس عباس زادگان

بخش اجتماعی تبیان