تبیان، دستیار زندگی
برای سازمان ها و (یا اشخاص)٬ ارسال و مدیریت محتو ا با ابزارهای وبلاگی بسیارمحبوب مانند وردپرس WordPress ممکن است کافی باشد اما برای شرکت هایی با میزان بیشتری از محتوا ٬ کاربر و یا پیچیدگی٬ از جمله در تجارت الکترونیک یکپارچه و همچنین سایر برنامه های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوملا در مقابل دروپال(2)


برای سازمان ها  و (یا اشخاص) ارسال و مدیریت محتو ا با ابزارهای وبلاگی بسیارمحبوب مانند وردپرس WordPress ممکن است کافی باشد اما برای شرکت هایی با میزان بیشتری از محتوا  کاربر و یا پیچیدگی از جمله در تجارت الکترونیک یکپارچه و همچنین سایر برنامه های داخلی و خارجی سیستم های مدیریت محتوا(CMS)  جامع تری مورد نیاز است.
جوملا در برابر دروپال(1)

مسائل فناوری

میچ پیرتل به این نکته اشاره می کند: ” چشم انداز فناوری ممکن است انتخاب شما را تغییر دهد. کمپانی خدمات دهنده میزبانی وب ممکن است از پی اچ پ PHP (پیش پردازنده ابرمتن) حمایت نکند. این بدین معناست که شما باید به استفاده از جوملا1.5 که خدمات نگهداری می دهد و یا دروپال که نیازی به PHP 5 ندارد ادامه دهید. اگر شما از برنامه های جدید PHP استفاده می کنید در دروپال سریع تر اجرا می گردند و البته من فکر میکنم که یادگیری جوملا سخت تر است”.

پیرتل اضافه می کند که “اگر شما تکنیک های اصول برنامه نویسی شی گرا را متوجه نمی شوید،مانند وراثت اشیائ شما با جوملا به زحمت می افتید اما با دروپال  معمولا می توانید تغییرات خود را با تعییر تنها در یک نقطه اعمال کنید. اما در جوملا طراحی پیچیده تر است و شما باید در مکان های مختلف برای اعمال همان تغییرات کار کنید.

جوملا در مقابل دروپال

دی مت از شرکت پالنتیر دروپال را بخاطر دسته بندى ها و انعطاف پذیری ترجیح می دهد. او می گوید: ” از دیدگاه فنی من با دروپال کار می کنم به دلیل نوع سایت هایی که ما ساختیم. سایت های محدودی هستند که جوملا برای آنها مناسب است اما اگر شما سعی کنید آن را در مقیاس بیش از حد بزرگتر استفاده کنید سقف محدودی از قابلیت ها دارد. اما دروپال بیشتر شبیه به یک چارچوب برای من من است. در بینابین یک سیستم مدیریت محتوا و چهارچوب  قرار دارد . ما می توانیم سیستم های غیر خودی و ثالث فشرده را با دروپال انجام دهیم که با سایر سیستم ها میسر نیست.

دیوید لوهمییر هماهنگ کننده وب در موسسه غیر انتفاعی آکتون می گوید:” با دروپال به آسانی و به سرعت می توان یک سایت را برداشت و یک سایت جدید راه اندازی کرد. این کار حتی در دروپال 7 با پیکربندی جدید  sites.php برای مرحله بندی و  توسعه آسانتر است. این فوق العاده است در دروپال برای تنظیم کردن چندین سایت با استفاده از پوشه های قابل اتصال کامپیوتر شما نیاز به نصب های چندین باره ندارید. لوهمییر البته با کمی نظر منفی نسبت به دروپال گفت: ” این دردآوراست که ماژول دروپال در نسبت یک در ده موجود نیست. اگرچه یکپارچه سازی زبان برنامه نویسی تحت وب مختص خود شما و استفاده از دروپال به عنوان یک برنامه کوچک برای اجرای برنامه ها برای کنترل دستیابی و سایر ویژگی های سایت بسیار آسان است. همچنین تا جز آنکه نیازبه نصب پیش پیکربندی در سایت دارید پیکربندی یک سایت جدید یک مقدار زمان معقول و مناسبی طول می کشد و منحنی یادگیری آن بسیار بالاست” .

از سوی دیگر لوهمییر می گوید: ”  برای یک سایت با بیش از3300صفحه مطالب(در سرگردانی برای یافتن سیستم مدیریت محتوا اختصاصی من دروپال را انتخاب می کنم. به دلیل توانایی ارائه همه ویژگی های پیچیده مانند طرح بندی پویا? منوهای متعدد ، جستجوگرهای توانمند و خیلی از چیز های بهتر دیگر.

همچنان برای ما‍‍ژول وب فرم Webform که با نسخه سفارشی جی کوئری jQuery قادر به اداره ثبت نام های کلاس بسیار پیچیده با پیش نیاز های لازم برای فرم های خاص می باشد..”

مستندات ، سهولت استفاده ، جهتگیرى

چاک هریزکو توسعه دهنده نرم افزار در شرکت آسلا که هم با سایت های جوملا و سایت های دروپال کار می کند می گوید:‌ به طور کلی ، اگر من بخواهم با یکی از سیستم های مدیریت محتوا کار کنم من از دروپال استفاده خواهم کرد. چیزی که من  در مورد آن می پسندم مستند سازی در مجموع  بهتر و بیشتر است(به عنوان مثال اگر شما نیاز به اضافه کردن ماژول های جدید دارید دروپال اطلاعات بیشتر دارد).

جوملا در مقابل دروپال

هریزکو می گوید: ” جوملا بیشتر برای طراحان مناسب تر است که انجام برخی کارها را آسانتر می سازد. در حالی که دروپال برای توسعه دهندگان بهتر است از آنجا که از توسعه پذیرى بیشتربرخوردار است به شما توانایی بیشتری برای ایجاد ماژول ها بهتر می دهد. شما باید شکل نیازهای خود را تعیین کنید. اگر شما توان بیشتر برای تغییر می خواهید دروپال گزینه مورد نظر شما خواهد بود که البته نیاز به  برنامه نویسان بیشتری است. البته اگر شما به دنبال انجام کارهای سبک تر و آسانتر هستید جوملا انتخاب بهتری است.

جو کمپ که از سیستم ها و سایت های ساخته شده با هر یک از آنها را استفاده نموده است می گوید: ” دروپال بیشتر شبیه چارچوب های برنامه نویسی یا زبان برنامه نویسی است. اگر شما خواستار توسعه کمتر هستید و وب سایت شما بسیار بلند پروازانه نیست جوملا برای سیستم مدیریت محتوا مناسب است.  اما بعد از مدتی اگر شما چیزی بیشتر از هدف خود بخواهید با محدودیت مواجه می شوید.

با این حال کمپ به این نکته اشاره می کند: ” اگر چه من استفاده ازجوملا را کنار گذاشته ام اما اگر شما تازه وارد میدان شده اید جوملا سیستم مدیریت محتوای خوبی برای شما خواهد بود. اما اگر می خواهید سیستم مدیریت محتوای خود را با کمترین زحمت راه اندازی کنید و در مورد ساختار سفارشی زیاد  نگران نباشید جوملا انتخاب بدی نیست.”

تصمیم خود را بگیرید

جاستین پاول فرد اجرا کننده  توین رد مدیا (‌ آژانس کوچک استاندارد کننده دروپال)  می گوید: ” ما در گذشته از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا( و ماقبلی جوملا یعنی مامبو)  استفاده می کردیم. درحالی که استفاده  و نگهداری جوملا آسان است دروپال بسیار انعطاف پذیر و مناسب است. همچنین در حالی که جوملا برای توسعه سایت به نظر نازک و شکننده است و نمی تواند به راحتی پشتیبانی کند در مقایسه دروپال به نظر نشکن و کارا به نظر می رسد که این امرباعث گسترش استفاده از دروپال آن شده است.”

ولز، از شرکت ردفین سولوشن می گوید: ” ما در حال ‌توسعه وب سایت ها با استفاده انحصاری از دروپال برای بیش از پنج سال آینده هستیم. ما سایت هایی را برای شرکت ها ( پوما از آمرکای شمالی)  دانشگاه ها(  هاروارد دانشگاه نیوهمپشایر ایالت آپالاچی) سازمان های غیر انتفاعی( رادیوی عمومى نیوهمپشایر روابط عمومی مدارس ملی انجمن اتحاد اول آموزشی)  و بسیاری دیگر را ساختیم. زمانی که ما سال های پیش شروع کردیم ما دروپال را بخاطر توسعه یافته ترین بودن در آن زمان انتخاب کردیم. ما خواستار سفارشی ساختن افزودنی ها به آسانی بودیم.  ما انصافا فکر نمی کردیم تنظیم کردن بطور عالی صورت گیرد. اطمینان حاصل کردیم که بتوانیم تغییرات با وسعت زیاد در ظاهر احساس و زبان را انجام دهیم. دروپال همچنان مورد توجه توسعه دهندگان است. به اعتقاد من دروپال هنوز درتوسعه پیش گام تر ازجوملا است”.

میچ پریتل می گوید: “‌ شما اغلب سیستم مدیریت محتوا را بر اساس منابع و یا کسب و کار خود نتخاب می کنید و نه فناوری آن. خبر خوش این است که در هر صورت ، شما در حال انتخاب سیستم مدیریت محتوا ارزشمندی هستید. هر دو آنها رایگان هستند ، هر دو از حمایت فراوان اجتماعات ثالث برخوردارند. هر دو سوابق موفقی دارند.

پریتل اشاره می کند: ” اگر هیچ کدام از جوملا و دروپال برای وضعیت شما مناسب نیست شما انتخاب های با ارزشی دیگری نیز دارید. برای مثال “پلون” شرکت پیتون با همکاری شرکت سی کد C code   که بر اساس عالی ترین سرور برنامه زوپه ZOPE ساخته شده سیستم مدیریت محتوا “رادیانت” شرکت رایلز سیلوراسترایپ آلفرسکو پلات فرم جاوا که دارای رابط خدمات وب است و موسسات اقتصادى را مورد هدف قرار داده اند اگر شما از ناشرین  بزرگ هستید شما بهتر است به جای دروپال یا جوملا از آلفرسکو استفاده کنید.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از gooyait