تبیان، دستیار زندگی
تعریق بیش از حد ، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خیس عرق می‌شویم؟‌


تعریق بیش از حد ، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می‌شود. این عارضه به دلیل فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می‌دهد، که بدون دلیل حتی هنگامی که بدن خنک است، عرق تولید می‌کنند.

تعریق زیاد
آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکیده است؟ در برخی افراد کف دست و سایر اعضای بدن به قدری عرق می‌کند که تمام وسایل اطراف خود را خیس می‌کنند. این افراد اغلب در محل کار خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و حتی شرایط به وجود آمده برای آنها سخت و دشوار می‌شود.

تعریق زیاد بدن به دو صورت منطقه‌ای و کل بدن است. اکثر افراد با نوع منطقه‌ای تعریق، مواجه هستند که طی آن کف دست، پا و زیر بغل خیلی عرق می کند.

صاحبان مشاغل نقاشی، برق کاری، مهندسی و آنهایی که با قلم و کاغذ سر و کار دارند، مستعد عرق کف دست هستند. عرق کف دست و پا می‌تواند با عرق زیر بغل همراه باشد، ولی در بسیاری از موارد عرق زیر بغل به تنهایی نیز دیده می‌شود که اغلب ارثی و ژنتیک است.

علل تعریق زیاد

به گفته محققان، مرکز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، به همین دلیل در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد کردن عروق و نیز تعریق، موجب خنک شدن بدن می‌شود، اما در شرایط خاصی مانند بیماری‌های عفونی و تب‌دار، تمرینات ورزشی شدید، هوای گرم و مرطوب، پرکاری غده تیروئید، آکرومگالی، دیابت، لنفوم، بارداری و یائسگی، بدن دچار تعریق بیش از حد می‌شود.

تعریق زیاد کل بدن به دلیل بیماری است و در صورت بروز عرق در کل بدن، باید علت بیماری را جستجو و درمان را شروع کرد تا از شدت تعریق کاسته شود.

مهم‌ترین دلایل تعریق زیاد کل بدن ناشی از بیماری‌های آکرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است. در صورت بروز چنین مشکلاتی، اولین کار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بیماری است.

بهترین روش درمان تعریق زیاد، تزریق آمپول بوتاکس توسط پزشک متخصص است

تعریق زیاد ناشی از هیجانات روحی، به طور معمول به کف دست و پا و زیربغل محدود می‌شود و ممکن است در هوای گرم تشدید شود.

طبق بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیربغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل، دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا هستند.

کم‌عرقی نیز ناشی از بیماری خشکی پوست و سرطان‌های پوست است که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص مداوا شود. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو می‌توان از عوارض ناشی از کم‌عرقی کاست.

راه‌‌های تعدیل عرق‌ کردن

* یکی از راه‌های تعدیل عرق کردن، استفاده از محلول‌های «آلومینیوم کلراید» است که با استعمال آن می‌توان تا حد زیادی از تعریق کاست. می توانید از اسپری‌های ضدعرق قوی که حاوی 10 تا 15 درصد هگزاهیدرات کلرید آلومینیوم هستند، استفاده کنید.

* داروهای ضدکولینرژیک می‌‌توانند به کاهش تحریک غدد عرق کمک کنند. داروهای مسدودکننده گیرنده بتا یا بنزودیازپین‌ها ممکن است به کاهش تعریق ناشی از استرس کمک کنند.

* عملی به نام یونوتوفورزیس (ionotophoresis) با استفاده از جریان الکتریسیته به طور موقت کار غدد عرق را متوقف می‌کند. در روش‌ درمانی یونتوفورزیس، دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود و دستگاه با یون‌هایی که در آب آزاد می‌کند، غدد عرقی را سرکوب می کند و به این ترتیب بیمار تا مدت‌ها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

تزریق بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق زیاد

* بهترین روش درمان تعریق زیاد بدن، تزریق آمپول بوتاکس است. این دارو در حال حاضر از طریق سیستم دارویی وارد کشور شده و معمولا بیمار با سه تا چهار مرتبه تزریق به هدف نهایی درمان دست می‌یابد.
نحوه حل کردن و نقاط تزریق این واکسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص، عواقب جبران‌ناپذیری از قبیل «فلج اعضا» را به همراه خواهد داشت.

* هشدار

- تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه‌ساز بروز حساسیت‌های پوستی، بیماری های قارچی و... می‌شود، بنابراین استفاده از مام ‌، دئودورانت، صابون، کرم و ژل‌های شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می‌شود.

- تزریق آمپول‌ بوتاکس باید توسط پزشکان متخصص انجام شود، زیرا با کم و زیاد شدن غلظت این دارو، ممکن است شخص برای همیشه قادر به تکان دادن دست یا پاهایش نشود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

جام جم آنلاین - دکتر زهره نیک‌بخت ، متخصص پوست و مو و جراحی لیزر

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط :

چرا عرق می‌کنیم؟

عوامل مؤثر بر میزان عرق کردن

تعریق‌ بیش‌ از اندازه‌

بهترین راه فرار از بوی عرق

درمان‌های خانگی برای بوی عرق

جلوگیری از بوی بد عرق

کاهش بوی آزار دهنده بدن و پاها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.