تبیان، دستیار زندگی
خدای متعال به موسی کلیم الله فرمود: ای موسی من مریض شدم چرا به عیادت من نیامدی؟ حضرت موسی عرض کرد خدایا مگر تو هم مریض می شوی؟ خطاب رسید بنده ی مومن من مریض بشود مثل این است که من مریض شده ام، او را عیادت کنی مرا عیادت کرده ای. فلان بنده ی مومن من مریض شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 به عیادت خدا برو

خدا

خدای متعال به موسی کلیم الله فرمود: ای موسی من مریض شدم چرا به عیادت من نیامدی؟ حضرت موسی عرض کرد خدایا مگر تو هم مریض می شوی؟ خطاب رسید بنده ی مومن من مریض بشود مثل این است که من مریض شده ام، او را عیادت کنی مرا عیادت کرده ای. فلان بنده ی مومن من مریض شد چرا به عیادت او نرفتی؟ اگر می رفتی کنار بستر او من خدا را میافتی . (وقتی هدف تو خدا باشد ملاقاتت می شود ملاقات خدا).

گفتارهایی از حجةالاسلام صدیقی

انفاق و صدقه دادن

«قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم لِأَصْحَابِهِ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشَيْ ءٍ إِنْ أَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَبَاعَدَ الشَّيْطَانُ مِنْكُمْ كَمَا تَبَاعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ قَالُوا بَلَى قَالَ الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْمُوَازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصَّالِحِ يَقْطَعُ دَابِرَهُ وَ الِاسْتِغْفَارُ يَقْطَعُ وَتِينَه»[5].

پیامبر فرمودند: آیا می خواهید شما را به کاری راهنمایی کنم که شیطان از شرق عالم تا غرب عالم از شما فاصله بگیرد و از تیر رس شیطان دور باشید؟ اصحاب گفتند: بله یا رسول الله، حضرت فرمود: «الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ». روزه گرفتن روی شیطان را سیاه می کند. «وَ الصَّدَقَةُ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ». و صدقه دادن در راه خدا پشت شیطان را می شکند و شیطان را زمین گیر می کند. هر روز سعی کنید صدقه بدهید امواج بلا پشت سر ماست امواج بلا ها (بلاهای ظاهری و باطنی) را با صدقه دادن از خودتان دور کنید. «وَ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْمُوَازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصَّالِحِ يَقْطَعُ دَابِرَهُ». انسان بخاطر خداوند با بندگان خدا دوستی بکند و مداومت بر کارها و عمل صالح داشته باشد این کار راه رفت و آمد شیطان را می بندد و قطع می کند. یعنی وقتی روابط ما براساس خواست الهی باشد و محبت هایمان براساس این باشد دیگر شیطان نمی توتند در ما نفوذ کند. و اگر فقط به خاطر رضایت خلق الله کار بکنیم این کارمان ارزشی نخواهد داشت.

پیامبر خدا گوسفندی در خانه کشتند و همه ی گوشت را بین فقراء تقسیم کردند الا یک تکه خیلی کمی، عایشه گفت آقا همه ی گوشت ها از بین رفت فقط این یکی ماند. حضرت فرمودند: این یکی از بین رفته بقیه مانده اند، آن هایی که صدقه دادیم می ماند. در کلمه ی کبد به معنای جگر در سفینه است که امیرالمومنین علیه السلام به جگر گوسفند علاقه داشتند اما جلوی میل و اشتیاق خودشان را می گرفتند. امام حسن علیه السلام می فرماید بعد از یک سال که پدرم زیر بار نمی رفت که جگر بخورد یکبار گوسفند کشتیم و جگر گوسفند را آماده کردیم گفتیم آقا بعد از یک سال جگر میل کنند برای میل کردن که آماده شد یک فقیر و سائل آمد حضرت فرمودند این جگرها به این سائل را بدهید. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»[6]. امام حسن  علیه السلام گفت: آقا جان یکسال است که شما میل داشتید جگر بخورید. آقا فرمود: نه، می ترسم مصداق این آیه باشم که خداوند می فرماید «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ في حَياتِكُمُ الدُّنْيا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها»[7]. آیا چیزهای خوبتان را در دنیا مصرف کرده اید. (ماها معمولا چیزهای دور ریختنی را به فقیر می دهیم. هنر این است که آنچه را که دوست دارید بدهید.)

روایت داریم یک مرد صالحی در امت گذشته بود که خدای متعال به او وحی کرد که نصف عمر تورا مقدر کردم که ثروتمند و نصف دیگرش را فقیر باشی. هر کدام را می خواهی انتخاب کن. با خانم خودش مشورت کرد. خانم گفت: نصف اول را ثروت قبول کن و نصف دوم را فقر، عرض کرد بار پروردگارا نصف اول را ثروت انتخاب کردیم. دست به هر چه می زد طلا می شد و جدا رزق دست خداست هر کاری می کرد از هر طرف برکت می بارید. وضع او خوب شد و خانمش گفت حالا که خداوند در رزق را به روی ما باز کرده باید شکر بکنیم، انفاق کنیم،  دست یتیم ها را بگیریم، سفره دار باشیم. (خداوند می فرماید: کسانی که مال جمع می کنند و انفاق نمی کنند «وَ الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ»[8]. به او بشارت بدهید به عذاب دردناک، آن درهم و دینارها را داغ می کنند و به او می چسبانند. هم در دنیا حسرت مالش را بدلش می گذارند و هم در آخرت. پول پرست ها از بت پرست ها بدترند. چون بت پرست ها می گویند ما این بت را واسطه قرار داده ایم که به خدا نزدیک بشویم اما پول پرست فقط مادیت صرف است. برای پول حاضر است هر کاری بکند و هر حرامی را مرتکب بشود هر جنایتی را انجام بدهد.) این آقا به سفارش خانمش شروع کرد به انفاق کردن، مرتب انفاق می کرد تا این که نصف عمرش تمام شد برای فقر آماده شدند. چند روز گذشت دیدند از فقر خبری نیست عرض کرد بار پروردگارا نصفه ی دوم عمر ما شروع شده چرا خبری از فقر نیست؟ خطاب شد چون در نصفه ی اول عمرت انفاق کردی ما در فقر را به روی تو بسته ایم، در نصفه ی دوم هم در روزی به روی شما باز است ثروتمند خواهی بود.

* مقام و منزلت فقراء در درگاه الهی

خدای متعال به موسی کلیم الله فرمود: ای موسی من مریض شدم چرا به عیادت من نیامدی؟ حضرت موسی عرض کرد خدایا مگر تو هم مریض می شوی؟ خطاب رسید بنده ی مومن من مریض بشود مثل این است که من مریض شده ام، او را عیادت کنی مرا عیادت کرده ای. فلان بنده ی مومن من مریض شد چرا به عیادت او نرفتی؟ اگر می رفتی کنار بستر او من خدا را میافتی . (وقتی هدف تو خدا باشد ملاقاتت می شود ملاقات خدا).

پیامبر ما وقتی وارد مدینه شدند مردم مدینه به استقبال ایشان آمدند و چون پیامبر در مدینه خانه ای نداشت هر کسی می گفت به خانه ی من بیا. پیامبر خدا فرمود شتر من مامور خداست هر کجا که برود من هم آنجا می روم. شتر هم آمد جلوی خانه ی فقیرترین و ضعیف ترین فرد مدینه ابوایوب انصاری روی زمین نشست. ابوایوب هم فوری لوازم و وسایل پیامبر را داخل خانه ی فقیرانه اش برد. پیامبر به خانه ضعیف ترین و مستضعف ترین شخص وارد شدند. پیامبر رهبر ماست از ایشان یاد بگیریم. همه اش دنبال افراد پول دار و ثروتمند نرویم. «اتّخذوا عند الفقراء أيادي فإنّ لهم دولة يوم القيامة»[9]. روز قیامت فقراء رئیس هستند و شفاعت می کنند کاری بکنیم که روز قیامت پیش فقراء آبرو داشته باشیم. پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: من مسکین هستم و همیشه با مساکین می نشینم. حضرت امیرالمومنین هم شب ها می رفتند و با فقراء و مساکین و درمانده ها می نشستند و می فرمودند من هم مسکین هستم شما هم مسکین هستید و با آن ها هم دردی می کردند.

آیت اللهی می گفت که در محله ی ما یک مشهد حسن بود که نفت فروش بود یک روز در کوچه مرا دید به من گفت که فلانی ده، پانزده روز است خیلی سرد با من برخورد می کنی. فکر کردم دیدم راست می گوید. گفت قبل از این ده، پانزده روز وقتی من را از دور می دیدی سلام می دادی، تحویل می گرفتی ولی از وقتی گاز خانه ات وصل شده دیگر تحویل نمی گیری. تمام سلام هایت بوی نفت می داد. پانزده سال بود سلام می کردی این همه مدت سلام کردن هایت یعنی مشهدی حسن نفت یادت نره بود.

* انفاق امام صادق علیه السلام

روایت داریم اگر شما یک عمل صالح و خالص داشته باشید خداوند شما را نجات می دهد. «مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ حَسَنَةً وَاحِدَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَداً وَ دَخَلَ الْجَنَّة»[10]. یک عمل خالص، دو رکعت نماز خالص، چرا امامان ما برای کمک به فقراء نصف شب می رفتند و  صورتشان را می پوشاندند؟ ولی ما اگر یک خدمتی بکنیم پلاکارت می زنیم در صدا و سیما پخش می کنیم که فلانی مدرسه ساخته، فلانی کارش خیلی درسته. کسی به امام صادق علیه السلام خدمت می کرد این شخص پسر عمویی داشت که امام صادق شب ها صورتش را می پوشاند و در خانه ی او می رفت و به او انفاق می کرد آن شخص هم روز می آمد به امام صادق فحش می داد می گفت چرا شما بفکر ما نیستید. حضرت نمی فرمود من شب ها می آیم به شما کمک می کنم. عمل خالص را به هم نمی زد . امام صادق علیه السلام که به شهادت رسیدند این شخص دید که دیگر کسی به او کمک نمی کند فهمید آن شخص که هر شب به کمک می کرد امام صادق بود. عمل خالص یعنی این فحش ها را بخری ولی چیزی نگویی. منت نگذارید نگویید کمک می کنم که کمکم بکند، ختم می روم که به ختمم من بیاید. دعوت می کنم که دعوت بکند. ما تمام کارهایمان به صورت بده بستون و قرضی است.


منبع : سایت مبلغان

تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه

[1]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ مجلسی/ج 60/ 261    باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم .....  ص : 131

[2]. كشف اليقين في فضائل أميرالمؤمنين7/علامه حلى/ 231    المبحث السادس في وجوب محبته و مودته .....  ص : 220

[3]. تحرير المواعظ العددية/ على مشكينى/ 211    الفصل السادس من كلام الحكماء و الزهاد و العباد .....  ص : 205

[4]. نهج البلاغة / امام علی7/  [462 454 .....  ص : 555

[5]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ مجلسی/ج 60/ 261    باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم .....  ص : 131

[6]. آل عمران/ 92

[7]. الأحقاف/ 20

[8]. التوبة/ 34

[9]. نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص/ ابو القاسم پاينده/    نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول اكرم6با ترجمه فارسى... ص: 160

[10]. مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)/ورام ابن ابى فراس/ ج 2/     الجزء الثاني....ص: 86

[11]. أمالي الصدوق/ شیخ صدوق/   المجلس الخامس و العشرون....ص: 120

[12]. مع الركب الحسينى(ج 1)/علی الشلوی/  189    دلائل روائية .....  ص : 187