تبیان، دستیار زندگی
داستان حضور چهره ها نام آشنا در فضای مجازی همچنان خبرساز است. چه از طرف آن ها که این حضور را تأیید کرده اند چه آن ها که از سوءاستفاده از نامشان گله مندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های فیس بوک برای چهره ها


داستان حضور چهره های نام آشنا در فضای مجازی همچنان خبرساز است؛ چه از طرف آن ها که این حضور را تأیید کرده اند چه آن ها که از سوءاستفاده از نامشان گله مندند.


حاشیه های فیس بوک برای چهره ها

چندی پیش بود که یکی از بازیگران نام اشنای سینما و تلویزیون خبر از سوءاستفاده برخی فرصت طلبان از نام و چهره اش در فضای سایبر داده بود و تأکید کرده بود نظراتیکه به نقل از او در فضای مجازی منتشر شده است جعلی و سراسر کذب است. اندکی پس از مخابره این خبر یکی دیگر از چهره های نام آشنای سینما و تلویزیون که اتفاقاً جزو پیشکسوتان این عرصه هم محسوب می شود زبان به اعتراض گشود و اعلام کرد: من درفیس بوک نیستم. پرویز پرستویی بازیگر مشهور سینمای ایران در اظهار نظری صریح اعلام کرد که هیچ صفحه ای در فیس بوک ندارد و تصریح کرد صفحه ای که به اسم او در فیس بوک ایجاد شده جعلی است.

ماجرا چه بود؟

اما چه شده بود که آقای پرستویی با صراحت فعالیت درفیس بوک را تکذیب کرده بود. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از دوستان آقای پرستویی، صفحه ای با نام او در فیس بوک دیده بودند و گمان می کردند اوهم در فیس بوک فعالیت دارد و حتی او را به عنوان دوست خود انتخاب کرده بودند. ولی وقتی شخصا به سراغ پرستویی رفتند او اصل حضور درفیس بوک را تکذیب کرده و با انتقاد از این برخورد غیراخلاقی گفته بود که خوشبختانه و یا متاسفانه در فیس بوک فعالیتی ندارد. ولی تکذیب عضویت در فیس بوک باعث شده که پرویز پرستویی به ماجرای جالب دیگری از رفتارهای غیراخلاقی برخی رسانه های زرد اشاره کند. او گفته بود که از مدتی قبل خبر دار شده مدت ها یکی از نشریات از جانب پرستویی به سوالات خوانندگان درباره این بازیگر جواب می داده است!

تکذیب عضویت در فیس بوک باعث شد پرویز پرستویی به ماجرای جالب دیگری از رفتارهای غیراخلاقی برخی رسانه های زرد اشاره کند. او گفته بود که از مدتی قبل خبر دار شده مدت ها یکی از نشریات از جانب پرستویی به سوالات خوانندگان درباره این بازیگر جواب می داده است!

فیس بوک؛ جعلی یا واقعی

در یکی دو سال اخیرتنها پرویز پرستویی نبوده که حضور در فیس بوک را تکذیب کرده و نسبت به سوءاستفاده از آن هشدار داده است. بسیاری از کار گردانان و بازیگزان سینما در مصاحبه های متعددی از اینکه در فیس بوک صفحاتی به اسم این هنرمندان ایجاد شده وافرادی در کمال پررویی خود را جای هنرمندان معروف جا زده، به شدت اظهار تاسف کرده اند. اگر به مصاحبه های هنرمندان معروف سینما در نشریات مختلف نگاهی بیاندازید متوجه می شوید یکی از اظهارات همیشه تکرار شونده آنها عضویت درفیس بوک است. مثلا در شماره اخیر ماهنامه نقش آفرینان الهام حمیدی در بخش از مصاحبه خود، حضور در فیس بوک را تکذیب کرده و حتی از احتمال شکایت در دادگاه جرایم اینترنتی خبرداده است. یا همین چند وقت پیش بود که یکی ازبازیگران مشهور قهوه تلخ در مصاحبه ای با هفته نامه اقتصاد وزندگی به شدت از ایجاد صفحه ای در فیس بوک به نام خود وسوءاستفاده از این مسئله انتقاد کرده بود.

حاشیه های فیس بوک برای چهره ها

آن ها که واقعی هستند!

این فیس بوک های جعلی تنها گریبانگیر بازیگران و کار گردانان سینما نیست. سیاستمداران، ورزشکاران و... نیز با چنین مشکلی مواجه هستند و برای به وجود آمدن هر گونه مشکلی بهتراست هر گونه فعالیت در فیس بوک و یا نداشتن آن را به صراحت اعلام کنند تا جلوی هر گونه سوءاستفاده گرفته شود. اما کدام یک از بازیگران و کار گردان های سینما واقعا در فیس بوک هستند؟ داستان واقعی بودن و یا نبودن فیس بوک آدمهای مشهور دقیقا مثل فیلم های پررمز و راز هالیوودی شده است. فیلم هایی که آدم واقع نمی داند طرف خود واقعی اش است و یا جعلی است؟ ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، تهمینه میلانی، مهناز افشار، امین حیایی، سامان مقدم، مازیار میری، محسن امیریوسفی و... کار گردانان وبازیگرانی هستند که می‌توان به حضورواقعی آنها درفیس بوک واقعا اطمینان داشت. برخی از این هنرمندان تایید می‌کنند که واقعا درفیس بوک هستند. گویا برخی مسئولان از هنرمندان مشهور خواسته اند که حتما صفحه ای واقعی برای خود ایجاد کنند تا مانع سوءاستفاده از طرق ایجاد فیس بوک های جعلی شوند.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روزنامه تماشا