تبیان، دستیار زندگی
داستان حضور جمعی از بازیگران سینمای ایران در سفر زیارتی خانه خدا این روزها بهانه ای تازه در دست سایت های خبری برای حاشیه سازی قرار داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشیه حج بازیگران


داستان حضور جمعی از بازیگران سینمای ایران در سفر زیارتی خانه خدا این روزها بهانه ای تازه در دست سایت های خبری برای حاشیه سازی قرار داده است.


در حاشیه حج بازیگران

هنوز اطلاعات دقیقی درباره کیفیت و کمیت اعزام جمعی از هنرپیشه های سینما و تلویزیون به خانه خدا منتشر نشده است اما عکس های منتشرشده از سوی سایت رسمی حج و اوقاف و نیز خبرهای غیررسمی درباره گپ و گفت این بازیگران در مواجهه با زائران خانه خدا ابهاماتی را در رسانه ها درباره این سفر بوجود آورده است.

بزرگانی که دیده نشدند

اعزام هنرپیشه‌های سینما به سفر حج عمره از سوی دفتر رئیس جمهوری در حالی برای دومین‌بار متوالی اتفاق می‌افتد که لیست منتشره از نام این هنرپیشه‌ها حرف و حدیث متفاوتی را به همراه داشته است. هر چند فضای معنوی حاکم بر این سفر می تواند دارای تاثیرات قابل تامل باشد، اما به گفته کارشناسان نحوه گزینش این هنرپیشه ها برای اعزام، ابهام در اولویتهای انتخاب، مرجع گزینش و... از مهمترین سئوالاتی بوده که همچنان از سوی اهالی فرهنگ و هنر مطرح و بدون پاسخ مانده است. در میان نام‌های منتشره آنچه که بیش از پیش نمود پیدا می کند، نبود نامی از بزرگان عرصه سینما در این لیست است. نام‌هایی که به جرات می‌توان گفت سال‌ها بی‌حاشیه برای رشد فرهنگ این کشور زحمت کشیده و گام‌های بلند در راستای اقتدار سینمای ایران برداشته اند. درحالی‌که در لیست منتشره نام هنرپیشه هایی چون محمدرضا گلزار، مهناز افشار، لیلا اوتادی، رز رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا و فرزندش به چشم می‌خورد، جای خالی بزرگانی چون پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی، محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی، ثریا قاسمی، پروانه معصومی، داود میرباقری، علی نصیریان و ده ها هنرمند پیشکسوت دیگر به چشم می خورد.

نام‌هایی که تکرار شدند

جای خالی نام پیشکسوتان در کنار هنرپیشه های جوان در حالی به چشم می خورد که در میان نام دعوت شدگان امسال، نام‌هایی وجود دارد که برای دومین بار متوالی از سوی متولیان و با هزینه دولتی به این سفر اعزام می شوند. اما اگر به اعزام سوپراستارها به این سفر بسنده کنیم، در میان لیست منتشره نام‌هایی به چشم می خورد که طی یکی دو سال اخیر به عرصه تلویزیون و سینما پیوسته و هنوز بر توانایی این افراد برای استمرار فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون ابهاماتی وجود دارد که بر اساس شنیده‌ها، حمایت یکی از چهره‌های شناخته شده سینما از وی در این اعزام بی تاثیر نبوده است. سوپراستارها این روزها به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند. این فارغ از اعزام آنها به حج عمره‌ای است که بسیاری تا زمان مرگ آرزوی تشرف به آن را دارند و گاه فقط حسرت دیدار با معبود را با خود به همراه می‌برند. توجه به سوپراستارها گاه به دستمزدهای چند میلیونی برای حضور چند دقیقه‌ای در تلویزیون منجر می‌شود. مدتی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک خواننده سوپر استار برای حضور چند دقیقه ای در تلویزیون رقم چند ده میلیون تومانی گرفته که البته از سوی مسئولین تایید و یا رد نشد. گاه این توجه تا جایی است که برخی هنرپیشه های میلیاردر برای حل مشکلاتشان امکان دسترسی بیشتری به برخی مقامات کشوری دارند. فرصتی که معدود شهروندان عادی از آن برخوردارند.

داوودرشیدی رفتن برخی بازیگران به سفر حج را بدون هماهنگی انجمن بازیگران سینمای ایران دانست و گفت: اگر با ما هماهنگی صورت بگیرد، قطعا می‌دانیم چه بازیگرانی می‌توانند به حج بروند و در حال حاضر مشغول بازی در فیلمی نیستند و حتی چه کسانی در اولویت قرار دارند.

فراموش‌شدگان

مدتی پیش داود رشیدی رئیس انجمن بازیگران خانه سینما پس از درگذشت زنده‌یاد محمد ورشوچی در گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از علاقه زنده‌یاد ورشوچی به سفر حج صحبت کرد و گفت با مرگ او این حسرت برای بازیگر باسابقه باقی مانده است. بازیگران دیگری را هم می‌توان به فهرستی اضافه کرد که رویای حج را با خود دارند. طبیعی است اگر فضایی هم برای این سفر معنوی فراهم می‌شود، می‌توان با انتخاب درست هر سال این فرصت را به وجود آورد تا آنهایی که استحقاق بیشتری دارند به این سفر بروند.

یک حاشیه و اظهارنظر عجیب

در کنار این واقعیتها اما در حاشیه سفر امسال هنرپیشه ها به خانه خدا خبری منتشر شد که سوالات پیرامون کیفیت انتخاب این افراد را جدی تر کرد. براساس خبری که نخستین بار سایت مشرق آن را منتشر کرد مواجه شدن تعدادی از زائرین با چند بازیگر زن که با سهمیه دولت عازم حج عمره شده اند، گفتگوها و اظهارنظرهای جالبی را از سوی دو تن از این چهره ها رقم زد. یکی از حاضران در جمع به خبرنگار مشرق گفت: یکی از زائران از مهناز افشار پرسید: درست است که مشایی شما را به حج عمره فرستاده است؟ مهناز افشار پاسخ داد: نه! این سهمیه عمره دولت بوده که لطف کردند و در اختیار ما قرار دادند و ربطی به شخص آقای مشایی یا آقای احمدی نژاد ندارد. زائر پرسید: پس چرا تکذیب نمی کنید؟ افشار پاسخ داد: چه چیزی را باید تکذیب کنیم؟ همه دارند از سهمیه و امکانات حکومت استفاده می کنند، خب ما هم جزئی از افرادی هستیم که در حال استفاده از این امکانات هستند؛ ضمنا، اینقدر هم به آقای مشایی بدبین نباشید، ایشان یکی از مومن ترین و روشن ترین افرادی است که من تا حالا دیدم.

در حاشیه حج بازیگران

سفر به حج را گدایی نمی‌کنیم

اما در کنار این حاشیه تنها واکنش رسمی از سوی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، رسانه ای شد. داوودرشیدی رفتن برخی بازیگران به سفر حج را بدون هماهنگی این انجمن دانست و گفت: رفتن بازیگران سینمای ایران به مراسم حج بدون هر گونه هماهنگی با انجمن بازیگران سینمای ایران است. با من امسال تماس گرفتند و درخواست داشتند که به این سفر بروم که من عنوان کردم پیش از این به مراسم حج رفته‌ام. وی افزود: اگر با ما هماهنگی صورت بگیرد، قطعا می‌دانیم چه بازیگرانی می‌توانند به حج بروند و در حال حاضر مشغول بازی در فیلمی نیستند و حتی چه کسانی در اولویت قرار دارند. رشیدی عنوان کرد: مرحوم محمد ورشوچی از جمله بازیگرانی بود که خیلی علاقه داشت به مراسم حج برود و همیشه این موضوع را عنوان می کرد. اما متاسفانه این امر برای وی محقق نشد. اگر انتخاب‌ها با ما هماهنگی ما صورت بگیرد، نام کسانی را که  پیشکسوت هستند اعلام می‌کنیم. حتی افرادی هستند که لیاقت رفتن دارند، اما نامشان در فهرست نیست. رئیس انجمن بازیگران درباره پیگیری این انجمن برای رفتن بازیگران به مراسم حج گفت: ما قرار نیست و نباید این موضوع را گدایی کنیم. باید حتما خودشان عنوان کنند. البته ممکن است به هیئت مدیره خانه سینما اعلام کنند ولی قطعا اگر به آنها بگویند به انجمن منتقل خواهد شد. این موضوع را هم بعید می‌دانم که هیئت مدیره خانه سینما از این موضوع مطلع بوده باشد.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان