تبیان، دستیار زندگی
جعفر تشكری‌هاشمی با اعلام اینكه به زودی عموم تاكسی‌های تهران هنگام اذان از طریق گیرنده‌های رادیویی خود نسبت به پخش آوای ملكوتی اذان با صدای بلند اقدام می‌كنند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پخش سراسری اذان در تهران


جعفر تشكری‌هاشمی با اعلام اینكه به زودی عموم تاكسی‌های تهران هنگام اذان از طریق گیرنده‌های رادیویی خود نسبت به پخش آوای ملكوتی اذان با صدای بلند اقدام می‌كنند، گفته كه با توجه به تردد 80 هزار دستگاه تاكسی در سطح شهر، با این اقدام صدای اذان به یك‌باره در كل شهر تهران طنین‌انداز می‌شود.

پخش اذان با صدای بلند در اتوبوس‌ها و تاكسی‌ها

بعد از طرح پخش اذان در سطح شهر در دوره شهردار پیشین تهران و مطرح شدن پخش اذان در میدان‌های شهر كه سال گذشته از سوی مدیركل فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان شد، هم‌اكنون معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهردار تهران از پخش اذان در اتوبوس‌ها و تاكسی‌ها با صدای بلند خبر می‌دهد. گرچه هیچ‌یك از طرح‌های پیشین اجرایی نشد.

 اما جعفر تشكری‌هاشمی با اعلام اینكه به زودی عموم تاكسی‌های تهران هنگام اذان از طریق گیرنده‌های رادیویی خود نسبت به پخش آوای ملكوتی اذان با صدای بلند اقدام می‌كنند، گفته كه با توجه به تردد 80 هزار دستگاه تاكسی در سطح شهر، با این اقدام صدای اذان به یك‌باره در كل شهر تهران طنین‌انداز می‌شود. معاون شهردار تهران با تاكید بر اینكه مشابه این اتفاق به زودی در شش هزار دستگاه اتوبوس عمومی و خصوصی و در تمامی خطوط اتوبوسرانی نیز به اجرا درمی‌آید، افزوده است: علاوه بر این در پایانه‌های اتوبوسرانی نسبت به پخش اذان اقدام می‌شود و این مهم هنگام اذان صبح در اتوبوس‌های خطوط شبانه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. او با بیان اینكه تمامی ایستگاه‌های مترو در مرحله نخست و قطارهای مترو در مرحله بعد نسبت به پخش آوای ملكوتی اذان اقدام می‌كنند، اعلام كرد: موضوع تجهیز تمامی ایستگاه‌ها به نمازخانه، وضوخانه و توسعه نمازخانه‌های موجود با جدیت از سوی شركت بهره‌برداری مترو دنبال خواهد شد. تشكری‌هاشمی پایانه‌های چهارگانه شهر تهران را از دیگر مراكزی برشمرد كه در تمام اوقات شرعی نسبت به پخش اذان از آنها اقدام می‌شود و گفت: علاوه بر این پایانه‌های اقماری نیز شاهد پخش اذان خواهند بود، ضمن اینكه موضوع تجهیز تمام پایانه‌ها به نمازخانه، وضوخانه و توسعه نمازخانه‌های موجود از سوی سازمان پایانه‌های مسافربری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جعفر تشكری‌هاشمی با اعلام اینكه به زودی عموم تاكسی‌های تهران هنگام اذان از طریق گیرنده‌های رادیویی خود نسبت به پخش آوای ملكوتی اذان با صدای بلند اقدام می‌كنند، گفته كه با توجه به تردد 80 هزار دستگاه تاكسی در سطح شهر، با این اقدام صدای اذان به یك‌باره در كل شهر تهران طنین‌انداز می‌شود.

طرح‌های شهرداری برای اذان در شهر

موضوع پخش اذان در سطح شهر برای اولین بار در دوره شهرداری تهران مطرح شد ولی اجرایی نشد، اما مهر سال 87، رییس شورای شهر تهران از پخش اذان از بلندای برج میلاد خبر داد و گفت كه از این برج علاوه بر استفاده‌های مخابراتی و گردشگری، برای پخش اذان نیز استفاده خواهد شد تا نماد معماری اسلامی- ایرانی و یادآور مناره‌ها باشد. آذر سال 88 نیز سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از پخش سراسری اذان در بوستان‌های پایتخت خبر داد و آن طرح را در مناطق 15 و 21 اجرایی كرد. البته همان زمان حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر نسبت به پخش نشدن اذان در شهر تهران انتقاد كرد و گفت: ما در یك مطالعه درباره تهران دریافتیم كه در 2500 نقطه شهر باید اذان گفته شود اما ملایم تا همه بشنوند ولی چون دستگاه‌های اجرایی همكاری نكردند، نشد. 600 ساختمان مهم داریم كه می‌توانند اذان پخش كنند اما نمی‌كنند.

پخش اذان با صدای بلند در اتوبوس‌ها و تاكسی‌ها

دی ماه سال پیش نیز مدیركل فرهنگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران اعلام كرد كه با تجهیز میدان‌های اصلی و اماكن عمومی تا پایان سال جاری، اذان در دو نوبت به صورت سراسری در سطح شهر تهران پخش می‌شود. رمضانی گفته بود كه پخش اذان در میدان‌های اصلی شهر، ساختمان‌های حوزه مدیریت شهری، ایستگاه‌های مترو و پارك‌های بزرگ به هنگام ظهر و مغرب از اولویت فعالیت‌های بخش فرهنگی شهرداری تهران است كه بخشنامه اجرای آن به زودی به همه دستگاه‌های شهرداری ابلاغ می‌شود. به گفته او مرحله اولیه این طرح، پخش اذان از 20 میدان اصلی شهر تهران است و در مرحله دوم نیز تمام ساختمان‌های بزرگ شهر تهران كه مجموعه‌های دولتی در آن هستند، به این برنامه اضافه می‌شوند تا هنگام نماز، نوای دلنشین اذان در تمام شهر بپچید.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:روزنامه شرق

لینک های مرتبط 

کجا رفت فرش قرمز اتوبوس ها؟ 

• وضع ما وخیم تر از ژاپن

 چرا تهران غیر قابل تحمل شده؟