تبیان، دستیار زندگی
روز پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم در جمع اصحاب نشسته بودند فرمودند دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار را در خواب دیدم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین اعمال در قیامت
فرح زاد

روز پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم در جمع اصحاب نشسته بودند فرمودند دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار را در خواب دیدم.  دیدم دارند غذاهای بهشتی می خورند و غذایی که در طبق جلوی آن ها بود مرتب عوض می شد. طبق جلوی آن هاتبدیل به خرما می شود، تبدیل به میوه ها و غذاهای مختلف می شود. پرسیدم که در آن عالم افضل اعمال چیست.

گفتاری از حجةالاسلام فرحزاد

* برکات ذکر صلوات

در روایت داریم یک روز پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم در جمع اصحاب نشسته بودند فرمودند دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار را در خواب دیدم. (هر دوی این بزگواران در جنگ شهید شدند حضرت حمزه در احد و جعفر طیار برادر حضرت علی علیه السلام هم در جنگ موته شهید شد. بعد از شهادتشان پیامبر خدا این دو بزرگوار را خواب دیدند.) دیدم دارند غذاهای بهشتی می خورند و غذایی که در طبق جلوی آن ها بود مرتب عوض می شد. (در بهشت مطابق میل مومن غذاها عوض می شوند. مثلا دارید بهترین غذاها را میل می کنید پیش خودتان فکر می کنید ای کاش گلابی بود گلابی می شود، ای کاش سیب بود سیب می شود، ای کاش انگور باشد انگور می شود. بهشت غیر از دنیاست از یک درخت صدها رقم میوه بدست می آید.) طبق جلوی آن هاتبدیل به خرما می شود، تبدیل به میوه ها و غذاهای مختلف می شود. پرسیدم که در آن عالم افضل اعمال چیست. (چون در آن عالم دیگر انسان به شهود می رسد و می بیند و لمس می کند.) بالاترین چیزهایی که در آن عالم می خرند چیست؟ عرض کردند پدرها و مادرهای ما بقربانتان یا رسول الله در این عالم افضل اعمال سه چیز است: «وَجَدْنَا أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الصَّلَاةَ عَلَيْكَ وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»[2]. اولیش آب دادن و سقائیست. دومین افضل اعمال محبت و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است. آن عملی را که خداوند طالب است حب علی بن ابی طالب است، محبت حضرت بالاترین چیزهاست. گفت ما را به محبت علی بخشیده اند، که اگر این باشد همه چیز است و اگر این نباشد هیچ چیز نیست. (حدیث داریم اگر کسی همه ی عمرش کنار کعبه نماز بخواند و خمس و زکات بدهد، اموالش را صدقه بدهد ولی خدا را ملاقات بکند بدون محبت امیرالمومنین و یا این که با حضرت امیر دشمن باشد خداوند او را با صورت داخل جهنم می اندازد.) سومین افضل اعمال هم صلوات بر محمد و آل محمد است.

* حقارت انسان در نظر امام علی علیه السلام

امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند ابن آدم مسکین و ضعیف و درمانده است. پرسیدند چطور؟ فرمود: «مسكين ابن آدم؛ له بطن يقول املأني و إلّا فضحتك! و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك! و هو أبدا بين فضيحتين»[3]. خدا یک شکم و روده به او داده که همین شکم و روده او را رسوا می کند. این شکم وقتی خالی می شود داد می زند که من را پر کن و اگر نه مفتضحت می کنم «يقول املأني و إلّا فضحتك!». تا یک ذره پر می شود نفخ می کند می گوید من را خالی کن والا مفتضحت می کنم. آدمیزاد کارش شده پر کردن و خالی کردن این شکم. امیرالمومنین علیه السلام در یک روایت دیگر می فرمایند: «مسكين ابن آدم؛». ابن آدم چقدر مسکین و بی چاره است که «أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ لَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَه»[4]. اول او یک نطفه و آب گندیده و بدبوست، و در آخر هم وقتی روح از بدن جدا می شود و بدن تبدیل به مردار گندیده می شود. (هیچ موجودی در عالم بدنش مثل بدن انسان بو نمی گیرد. اگر انسان را در قبر نگذارند بوی او بقدری بد است که همه ی محله باید کوچ کنند و بروند.) و وسط او هم حامل کثافات و خون و منی و این هاست. «وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَه». نه جلوی مرگ خودش را می تواند بگیرد و نه روزی خودش را می تواند زیاد کند. آن وقت این قدر منم منم دارد. روایت داریم خدا فرموده خوشی و راحتی در بهشت است مردم در دنیا هر چقدر هم برای خودشان راحتی درست کنند باز هم می لنگند و خوش نیستند. خوشی بشر در ارتباط با خدا و در دل کندن از دنیاست.

این بحث ادامه دارد


سایت مبلغان

تهیه و تنظیم گروه حوزه علمیه

[1]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ مجلسی/ج 60/ 261    باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم .....  ص : 131

[2]. كشف اليقين في فضائل أميرالمؤمنين7/علامه حلى/ 231    المبحث السادس في وجوب محبته و مودته .....  ص : 220

[3]. تحرير المواعظ العددية/ على مشكينى/ 211    الفصل السادس من كلام الحكماء و الزهاد و العباد .....  ص : 205

[4]. نهج البلاغة / امام علی7/  [462 454 .....  ص : 555