تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیر اگر مشتاق به انجام پروژه های هنری از جمله هنر موسیقی هستید، اگر به تاریخ موسیقی ایران و ادوات و ابزار موسیقی علاقمندید، از موزه موسیقی بازدید نمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه موسیقی

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه موسیقی

دانش پژوهان عزیر اگر مشتاق به انجام پروژه های هنری از جمله هنر موسیقی هستید، اگر به تاریخ موسیقی ایران و ادوات و ابزار موسیقی علاقمندید، از موزه موسیقی بازدید نمایید.

موزه موسیقی با مساحت تقریبی 3650 متر و زیر بنای بیش از 1400 متر در سه طبقه با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی تأسیس گردید.

موزه موسیقی

در حال حاضر موزه موسیقی شامل بخش های مختلف زیر می باشد:

سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه نگهداری بهینه سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی شاپ و بخش سمعی و بصری.

سالن های نمایش ساز

سه سالن نمایش ساز در موزه با توجه به تقسیم بندی سازهای بادی، کوبه ای و زهی مورد بهره برداری قرار گرفته است. بازدید کنندگان می توانند با گشت و گذار در این سالن ها نمونه های نفیس از سازها را مشاهده کرده و همزمان از سیستم پخش اطلاعات سازها تحت عنوان سیستم راوی استفاده نمایند،سیستم راوی از طریق گوشی در اختیار بازیدید کنندگان قرار می گیرد.

موزه موسیقی

تعداد سازهای موجود در موزه حدود 240 عدد است و تنوع سازها به 200 نوع می رسد، که از مناطق مختلف دور و نزدیک ایران تهیه شده و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

سالن سازهای بادی و سازهای زهی نواحی

این سالن در طبقه همکف موزه واقع شده است.سازهای موجود در این سالن به دو بخش عمده سازهای بادی و زهی تقسیم بندی شده است.

در بخش سازهای بادی انواع سازهای خود صدا، هواصداها، نی ها و نی لبک ها و صوتک ها در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه موسیقی

بخش سازهای زهی

این سالن شامل انواع زه صداهای مضرابی و زه صداهای آرشه ای است. سازهای ارایه شده در این بخش از انواع سازهای متعلق به نواحی گوناگون جغرافیایی در ایران است.

موزه موسیقی

سالن سازهای کوبه ای

سالن سازهای کوبه ای نیز در طبقه همکف قرار گرفته است. در این سالن انواع سازهای کوبه ای شامل پوست صداهای یک طرفه و پوست صداهای دو طرفه از اقصی نقاط جغرافیایی کشور پهناور ایران به نمایش گذاشته شده است.

موزه موسیقی

سالن سازهای سنتی

این سالن در طبقه اول ساختمان اصلی موزه قرار دارد. در این سالن انواع سازهای زهی مضرابی و آرشه ای و همچنین سازهای کوبه ای موسیقی سنتی ایران مانند انواع تنبک در معرض دید می باشد.

موزه موسیقی

کتابخانه تخصصی

کتابخانه موزه شامل 3000 عنوان در 6000 جلد کتاب می باشد. در حال حاضر حدود 1600 تعداد عنوان کتاب، در حوزه تخصصی ادبیات و هنر به ویژه حوزه موسیقی موجود می باشد و در آینده ای نزدیک تعداد عناوین به چندین برابر ارتقا خواهد یافت.

کتابخانه موزه موسیقی علاوه بر این بخش، یک کتابخانه الکترونیک با امکانات و تجهیزات لازم خواهد بود که بزودی این بخش نیز به آن افزوده می شود. در این سیستم پژوهشگران قادر خواهند بود تا از سیستم مطالعه الکترونیکی کتب و ارتباط با سایر موزه های جهان بهره برداری کنند.

گنجینه موزه

بخشی از گنجینه موزه به سازها، متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقی دانان و پژوهشگران صاحب نامی چون زنده یاد احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی و گلشن ابراهیمی گردآوری شده است.

موزه موسیقی

آرشیو صوتی و تصویری

این بخش مجموعه ای نفیس از آواها و نواهای به یادگار مانده از آغاز تا امروز که در واقع تاریخچه موسیقی ایران زمین می باشد، تهیه شده است.

موزه موسیقی

کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز

از آنجایی که روش ساخت انواع سازها به عنوان یک فرآیند مهم و تأثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاه نمایش مراحل ساخت انواع سازها در نظر گرفته شده است.

در این کارگاه بازدید کنندگان ضمن آشنا شدن با وسایل و تجهیزات کارگاهی، از طریق عکس و فیلم با مراحل مختلف سازها نیز آشنا خواهند شد.

غرفه فروش محصولات فرهنگی و هنری نیز در محوطه ورودی به ساختمان قرار دارد و ارائه دهنده محصولات مرتبط با حوزه موسیقی، از جمله کتب، نشریات، کارت پستال و لوح فشرده می باشد.

موزه موسیقی

موزه موسیقی همه روزه بجز ایام تعطیل پذیرای علاقمندان می باشد.

آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9

جهت هماهنگی و کسب اطلاع بیشتر با شماره های 22672785 و 22231708تماس حاصل نمایید.

تهیه : بخش پژوهش های دانش آموزی، الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی