تبیان، دستیار زندگی
هدف از نوشتن این سری مطالب با عنوان بدن انسان، آشنا نمودن شما عزیزان با بدن انسان، اجزاء آن و نحوه عملکرد و وظیفه هر عضو آن می باشد. دقت نمایید که این مطالب به صورت کلی و صرفاً جهت آشنایی کلی با اعضای بدن نوشته شده اند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدن انسان

مقدمه:

هدف از نوشتن این سری مطالب با عنوان بدن انسان، آشنا نمودن شما عزیزان با بدن انسان، اجزاء آن و نحوه عملکرد و وظیفه هر عضو آن می باشد. دقت نمایید که این مطالب به صورت کلی و صرفاً جهت آشنایی کلی با اعضای بدن نوشته شده اند. در صورتی که شما عزیزان به هر یک از این مطالب ابراز علاقه نموده و در بخش نظرات مربوط به هر مطلب درخواست خود را اعمال نمایید، مطالب تخصصی تری را در هر بخش برای شما فراهم خواهیم نمود.

بدن انسان:

هر چند انسان ها دارای ظواهر متفاوتی می باشند؛ ولی داخل بدن آن ها دارای اعضایی یکسان و مشابه می باشد. بدن انسان از چند تریلیون سلول تشکیل شده است. سلول هایی که وظایف یکسان دارند در یک بافت و برای انجام عملی خاص گرد هم می آیند.

به طور کلی چهار نوع بافت وجود دارد:

بافت های پوششی لایه پوششی سطح داخلی و خارجی بدن را تشکیل می دهند و وظیفه ی آن ها حفاظت، جذب و ترشح می باشد. بافت های پیوندی مانند استخوان ها و بافت های چربی وظیفه نگهداری اجزاء بدن در کنار هم را بر عهده دارند. بافت های عصبی سیگنال هایی عصبی را منتقل نموده و بافت های عضلانی نیز بدن را حرکت می دهند.

برای ایجاد هر یک از اعضای بدن، بافت های زیادی با هم ترکیب می شوند. برای مثال برای به وجود آمدن معده، وجود 12 سیستم مانند سیستم های پوستی، کالبدی، عضلانی، عصبی، هورمونی، خونی، لنفاوی، تنفسی، گوارشی، ایمنی، تولید مثل و ادراری لازم می باشد که هر یک نقش ویژه و ضروری ای دارند. کلیه اعضا و سیستم ها با هم و در کنار هم، بدن یک انسان زنده را می سازند.

بدن انسان

تقسیم سلولی:

بدون تقسیم سلولی، رشد غیر ممکن می باشد. بدن همه انسان ها در ابتدا از یک سلول ایجاد می شود. این سلول طی فرایندی به صورت متوالی تقسیم می شود تا در نهایت تریلیون ها سلول سازنده بدن را ایجاد نماید. در فرایند تقسیم سلولی، یک سلول دو عدد سلول مجزای جدید تولید می نماید. پس از طی شدن دوران نوجوانی نیز با متوقف شدن رشد بدن، فرایند تقسیم سلولی ادامه یافته و سلول های جدید جای سلول های پیر و فرسوده را می گیرند. شکل فوق جدا شدن دو سلول را در فرایند تقسیم سلولی نشان می دهد.

بافت مایع:

هر یک از بافت های بدن از گروه هایی از سلول های مشابه تشکیل می شوند که این گروه ها با هم و در کنار هم کار می نمایند. سلول های سازنده هر بافت موادی تولید می کنند که وظیفه آن ها قرار گرفتن بین سلول های بافت و نگهداری آن ها در کنار هم می باشد. این مواد در غضروف ها نرم، در استخوان سفت و درخون به فرم پلاسمای مایع می باشند که میلیون ها سلول در آن ها غوطه ور می مانند. این بافت مایع برای انتقال مواد و مبارزه با عفونت به کار می روند.

بدن انسان

در شکل فوق نقطه 1 یک گلبول قرمز را نشان می دهد. وظیفه گلبول قرمز انتقال اکسیژن می باشد. نقطه 2 نیز گلبول سفید خون را نشان می دهد که وظیفه آن ها نیز مبارزه علیه عفونت و بیماری می باشد.

بدن انسان

ارگان های اصلی بدن:

شکل فوق اسکن ام .آر. آی از بدن یک مرد را نشان می دهند. این شکل به ما نشان می دهد که امروزه پزشکان چگونه می توانند با کمک تکنولوژی درون بدن انسان های زنده را مشاهده نمایند. اعضای اصلی بدن در این شکل نشان داده شده اند. این اعضا شامل ستون فقرات، استخوان های اصلی، مغز (سیستم عصبی)، ریه ها، کبد، کلیه ها، و مثانه می باشند.

در شکل فوق نقطه 1 مغز را نشان می دهد. مغز مرکز کنترل سیستم عصبی می باشد و باعث فکر کردن، احساس و حرکت کردن بدن می شود. نقطه 2 کلیه می باشد. نقطه 3 ستون فقرات را نشان میدهد. نقطه 4 استخوان پا و نقطه 5 نیز کف پا را نشان می دهد.

بدن انسان

شکل فوق اسکن ام. آر. آی بدن یک زن رانشان می دهد. در شکل فوق نقطه 6 زبان را نشان می دهد که دارای حسگرهای مزه می باشد.

ریه ها (نقطه 7) اکسیژن هوا را به خون منتقل می کنند.

کبد (نقطه 8) خون را بررسی می کند تا مطمئن شود ترکیب آن تغییر نمی کند.

مثانه(نقطه 9)، محل جمع آوری ادرار قبل از دفع شدن بوده.

زانو (نقطه 10) به پا اجازه خم شدن می دهد.

عضله های ساق (نقطه 11) نیز برای حرکت دادن پا و در نتیجه بدن به کار می روند.

بدن انسان

شکل فوق سلول های مغز رانشان می دهد.

ذخیره چربی:

زیر پوست لایه ای از چربی وجود دارد. هر سلول چربی (با رنگ نارنجی مشخص شده اند) حاوی مقداری چربی (روغن) می باشد. چربی هایی که خورده شده ولی نمی سوزند در سلول های چربی ذخیره می شوند.

بدن انسان

لایه چربی وظیفه تأمین انرژی گرم نگه داشتن بدن و حفاظت اعضا را بر عهده دارد.

استخوان بندی بدن:

بدن انسان

شکل فوق نمای میکروسکوپی لایه های یک استخوان را نشان می دهد. استخوان ها از نمک های معدنی ساخته می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نوربخش