تبیان، دستیار زندگی
اشتیاق كم تماشاگران ایرانی برای حضور در آلمان! «به سبب كشمكش‌ها، اشتیاق ایرانی‌ها برای حضور در جام جهانی كم شده، اما این رقابت‌ها فرصتی برای نشان دادن چهره‌ی جدید از این ملت است.» خبرگزاری آلمان در مقدمه‌ی گزارش مفصل خود، ‌ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال ایران در خبرگزاری های آلمان

اشتیاق كم تماشاگران ایرانی برای حضور در آلمان!

«به سبب كشمكش‌ها، اشتیاق ایرانی‌ها برای حضور در جام جهانی كم شده، اما این رقابت‌ها فرصتی برای نشان دادن چهره‌ی جدید از این ملت است.» خبرگزاری آلمان در مقدمه‌ی گزارش مفصل خود، ‌این چنین خرید كم تعداد بلیت جام جهانی را بازتاب داده است.

خبرگزاری آلمان (DPA) در گزارش ویژه‌ی خود می‌نویسد: «زمانی كه بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران به عنوان دومین تیم به جام جهانی راه یافت، زمینه برای به هیجان درآمدن مردم ایران از این رقابت‌های ورزشی فراهم شد.

با بازیكنان ایرانی حاضر در لیگ آلمان همچون مهدی مهدوی‌كیا (هامبورگ)، وحید هاشمیان (هانوفر)، علی كریمی (بایرن مونیخ)، فریدون زندی (كایزرسلاترن) و علی دایی كاپیتان تیم ملی ایران و بازیكن پیشین بوندس‌لیگا، امیدها برای حضور ایران در جمع شانزده تیم جام جهانی بالا رفت اما، هم اكنون اشتیاق مردم برای حضور در این تورنمنت سرد شده است.

چاپ كاریكاتوری از روزنامه‌ی تاگس اشپیگل درباره‌ی بازیكنان تیم ملی ایران موجب جدال‌های بیشتری شد.

چالش‌های سیاسی به سرعت سبب تاثیر منفی در تیم ملی شد. به ناگاه هیچ كشوری حاضر به بازی با ایران نشد. رومانی، اوكراین و اسپانیا كه با انجام بازی با تیم ملی ایران موافقت كرده بودند، بازی‌های خود را با ایران لغو كردند.

محمد دادكان - رییس فدراسیون فوتبال ایران، در این باره گفت:« بازی‌های آماده‌سازی كه لغو شد هیچ ارتباطی به مسایل فوتبالی ندارد.»

پس از تلاش‌های بیشتر، سرانجام ایران توانست بازی با كاستاریكا را برنامه‌ریزی كند و در آن دیدار كه یكم مارچ برگزار شد تیم ملی ایران سه بر دو به پیروزی رسید.

بسیاری از ایرانی‌ها از تاثیر جدال‌های سیاسی بر آن‌چه كه حذف تیم ملی از جام جهانی ادعا شده واهمه دارند.

تماشاگران فوتبال ایران حذف تیم ملی یوگسلاوی از جام ملت‌های اروپا در سال 1992 را به یاد می‌آورند. در همین حال دادكان با جسارت گفت: «‌هیچ قدرتی در زمین نمی‌تواند تیم ملی ایران را از حضور در جام جهانی كنار بگذارد.»

خبرگزاری آلمان در ادامه‌ی گزارش خود به اعطای حق فروش بلیت‌های جام جهانی به گروه تورهای ورزشی اشاره كرد و افزود:« تلویزیون ملی ایران از فدراسیون فوتبال ایران خواست كه در محاسبه‌ی قیمت فروش تور به مسافران آلمان دقت موشكافانه‌ای كند و در پی آن این فدراسیون قیمت را به سه هزار و هفتصد و هفتاد و هفت یورو كاهش داد. به گزارش رسانه‌های ورزشی محلی، از جمع این مبلغ،‌ هشتصد و هفتاد یورو با عنوان فعالیت‌های فرهنگی ورزشی به فدراسیون فوتبال تعلق می‌گیرد.

كارشناسان گردشگری اعتقاد دارند كه جدای هشتصد و هفتاد یورو، مبلغ كلی تور جام جهانی، واقعی است اما با این حال این مبلغ فراتر از آن چیزی است كه حتی تماشاگران ایرانی بتوانند آن را پرداخت كنند.

منابع موثق می‌گویند كه حتی یك دهم از 8413 بلیتی كه در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته، به فروش نرسیده است و اگر این روند ادامه پیدا كند فدراسیون فوتبال ایران، باقی مانده‌ی بلیت‌ها را به ایرانیان مقیم خارج از این كشور خواهد فروخت.

فدراسیون فوتبال ایران و تیم ملی را در جام جهانی سی و یك خبرنگار و هفت عكاس رسمی همراهی خواهند كرد. علاوه بر این، هشتاد گزارشگر و خبرنگار غیر رسمی كه بلیت جام جهانی را دریافت می‌كنند، قادر خواهند بود كه گزارش‌های خود را از بیرون ورزشگاه‌ها تهیه كنند.

به دلایل امنیتی علامت سوالی باقی است كه آیا سیاستمداران ایرانی به همراه این تیم به جام جهانی خواهند آمد یا خیر؟ اما علی آبادی معاون رییس جمهور به احتمال بالاترین شخصیت ورزش از ایران خواهد بود كه در میان تماشاگران خواهد بود.

برای نخستین بار تیم ملی ایران در آلمان لباس‌های جدید سفید یا قرمز پوما را خواهد پوشید. تیم ملی ایران بر روی پیروزی در دیدار برابر آنگولا حساب باز كرده و امید دارد به عنوان تیمی گمنام، پرتغال و مكزیك را هم ناامید كند.

ایران قصد دارد كه از این تورنمنت برای نشان دادن فرهنگ و به ویژه دیدگاه‌های صلح‌آمیز این كشور استفاده كند.

فدراسیون فوتبال ایران «شب پارسی» را در سه شهر فرانكفورت، نورنبرگ و لایپزیگ برنامه‌ریزی كرده‌اند. در این برنامه‌ها، فرهنگ،‌غذاهای سنتی به همراه موسیقی ایران عرضه می‌شود.

همچنین محمدرضا شجریان و علیرضا افتخاری، دو خواننده‌ی محبوب و كلاسیك ایرانی، مهمانان خارجی شب پارسی را سرگرم می‌كنند.»