تبیان، دستیار زندگی
خیلی بیشتر از آنچه که تصورش می رفت، تقابل تیمهای ایرانی با تیمهای عربستانی در زمین فوتبال به بیرون از مستطیل سبز کشیده شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز استقلال تیم "ملی" است


خیلی بیشتر از آنچه که تصورش می رفت، تقابل تیمهای ایرانی با تیمهای عربستانی در زمین فوتبال به بیرون از مستطیل سبز کشیده شد.


استقلال

از مدتی قبل، دانشجویان معترض به سیاستهای خاندان آل سعود در بحرین نقشه کشیده بودند در جریان مصاف تیمهای ایرانی با تیمهای عربستانی اعتراضشان را به سرکوب مردم مظلوم بحرین توسط رژیم بحرین و عربستان نشان دهند که این اتفاق برای نخستین بار در بازی پرسپولیس برابر الاتحاد عربستان افتاد.

اگرچه حدود هزار و پانصد دانشجوی معترض در ورزشگاه آزادی به خاطر سیاست نیروی انتظامی نتوانستند چندان از این مجال استفاده کنند اما بازتاب رسانه ای این اتفاق به قدری بود که این دانشجویان توانستند سمپاتی خود را از تهران به قلب منامه برسانند. بازتاب گسترده این ابراز همدردی در هفته گذشته از اخبار مهم رسانه های داخلی و خارجی شد و هر رسانه ای با توجه به سیاستش به این موضوع پرداخت اما جدا از این بازتاب رسانه ای برخورد باشگاه عربستانی هم به این اتفاق در نوع خود جالب بود. مسوول رسانه ای باشگاه الاتحاد عربستان از شکایت باشگاه متبوعش علیه پرسپولیس به فیفا خبر داد و اعلام کرد که بازیکنان و هواداران پرسپولیس در آن بازی دچار تخلف شدند.

تقریبا یک هفته پس از تساوی الهلال عربستان برابر سپاهان ایران، سامی الجابر بازیکن سابق تیم ملی عربستان و مدیر ورزشی فعلی باشگاه الهلال در گفت و گو با روزنامه الریاض ادعای جدیدی را مطرح کرد. ادعایی که بنزینی بود بر آتش جدال این روزهای فوتبال ایران و عربستان که رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است.

تخلفی که به گفته او با قوانین فیفا منافات داشت:« اسناد و تصاویری داریم که به خوبی تخلف بازیکنان و هواداران پرسپولیس را به اثبات می رساند. با این حال ما از دادن این اسناد به رسانه ها معذوریم اما آنها را به طور کامل در اختیار داریم.»اشاره او به شعارهای دانشجویان معترضی است که در ورزشگاه آزادی شعارهایی علیه خاندان آل سعود سر دادند. این مسوول عربستانی همچنین اشاره اش به تخلف بازیکنان جایی است که حمید علی عسگر پس از به ثمر رساندن گل اول پرسپولیس در بازی با الاتحاد زیر پیراهنش از نام مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) استفاده کرد.

حمید علی عسگری

با این حال عباس ترابیان در پاسخ به این ادعا و تهدید عربستانیها به شکایت علیه فوتبال ایران به فیفا گفت: «مدیرکل دپارتمان مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه رسمی به AFC از امکانات ما برای میزبانی تقدیر و تشکر و همچنین اعلام رضایت کرد. در این نامه که بندهای مختلفی داشته اشاره شده که ما در تمرین میزبانی توانسته‌ایم امنیت بالایی ایجاد کنیم و در برگزاری موفق بودیم . شرایط میزبانی و امنیتی خوب بوده و شهر تهران هم در امنیت و آسایش قرار داشته است. هتل اسپینانس تهران دقیقا مطابق با معیارهای کنفدراسیون فوتبال آسیاست و علیرغم تاخیر باشگاه الاتحاد فدراسیون و باشگاه پرسپولیس شرایط خوبی را برای ورود بازیکنان و همراهان تیم الاتحاد فراهم کردند و حتی انگشت نگاری هم انجام نشد. دو نیروی حراست هم به همراه تیم حضور داشتند.{در این گزارش هم آمده}پلیس امنیت، یگان ویژه و راهنمای رانندگی از ورود تا خروج به خوبی این باشگاه را اسکورت کرده است.» سرپرست کمیته بین الملل در پاسخ به سوالی درباره شکایت باشگاه‌های عربستانی به فیفا گفت: «آنها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند، چرا که بازوی فیفا کنفدراسیون فوتبال آسیاست و بازوی کنفدراسیون عوامل اجرایی است که گزارش ناظران در هر مسئله‌ای ملاک است. وقتی مدیرکل دپارتمان مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین گزارشی درباره میزبانی ایران می‌دهد، عربستانی‌ها به هیچ جا نمی‌رسند. فیفا در این موارد هیچ باشگاهی را به رسمیت نمی‌شناسد.»

عزیز محمدی رییس سازمان لیگ درباره این ادعای پوچ گفت: «آنها به دنبال شیطنت هستند و می‌خواهند با جو سازی و انتشار اخبار دورغ مثل محرومیت باشگاههای ایرانی از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها جنگ روانی راه بیندازند.

* ادعای پوچ دیگر و پاسخ ایران

تقریبا یک هفته پس از تساوی الهلال عربستان برابر سپاهان ایران، سامی الجابر بازیکن سابق تیم ملی عربستان و مدیر ورزشی فعلی باشگاه الهلال در گفت و گو با روزنامه الریاض ادعای جدیدی را مطرح کرد. ادعایی که بنزینی بود بر آتش جدال این روزهای فوتبال ایران و عربستان که رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است. اگرچه حبیب کاشانی ترجیح داد در قبال معطلی هشت ساعتی پرسپولیسیها در فرودگاه جده، در زمان حضور بازیکنان الاتحاد برای آنها دسته گل ببرد اما الهلالیها پس از بازی تیمشان برابر سپاهان به یاوه گوییهای گذشته ادامه دادند و سامی الجابر مدعی شد که در ایران قصد داشته اند به آنها آب آشامیدنی مسموم بدهند. ادعایی که خیلی زود واکنشهای زیادی را به همراه داشت.

اعتراض هواداران به عرب ها

عزیز محمدی رییس سازمان لیگ درباره این ادعای پوچ گفت: «آنها به دنبال شیطنت هستند و می‌خواهند با جو سازی و انتشار اخبار دورغ مثل محرومیت باشگاههای ایرانی از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها جنگ روانی راه بیندازند.خوشبختانه در هر دو بازی نمایندگان ایران مقابل عربستان درتهران و اصفهان، مشکلی از جهت میزبانی وجود نداشت و گزارش ناظران و نمایندگان AFCخوب بوده است.»

با این حال در ادامه چرندگوییهای عربستانیها روزنامه الریاض این کشور اعلام کرد مسوولان باشگاه النصر قصد دارند به همراه تیمشان برای سفر به ایران باکسهای آب آشامیدنی بیاورند! خبری عجیب که کسی تا قبل از رخ دادن این اتفاق آن را باور نمیکرد اما مسافرانی که همزمان با ورود تیم عربستانی در فرودگاه بودند، به چشمشان دیدند که باکسهای آب به همراهشان بار یک وانت شد و به فرودگاه المپیک برده شد! جالب اینکه آنها این کار را به خاطر ادعای سامی جابر انجام دادند اما ساعتی پیش از ورودشان به تهران آزمایشگاهی در عربستان تایید کرد که آب اصفهان در شرایطی عادی است و مشکلی به لحاظ بهداشتی ندارد. به هر حال اگر این را در نظر بگیریم که بازی استقلال و النصر فراتر از یک "بازی" است و این را هم بدانیم که پیروزی استقلال ایران با اختلاف دو گل موجبات صعود تیم ایرانی و حذف تیم عربستانی را فراهم میکند راه دیگری جز حضور در ورزشگاه آزادی و حمایت از تیم ایرانی پیدا نمی کنیم. باید بدانیم این بازی جدا از تعصبات رنگی یک بازی ملی است و میتواند اهمیت زیادی در این جدال بازی کند.

بخش ورزشی تبیان