تبیان، دستیار زندگی
خشم، احساسی است که همه ما از کوچک و بزرگ آن را تجربه می کنیم. خشم تقریبا بخشی از زندگی ما به شمار می رود اما بهتر این است که به بچه ها روش کنار آمدن با آن را بیاموزیم. زیرا اگر کسی نتواند خشمش را کنترل کند در زندگی دچار مشکلات زیادی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با کودک خشمگینم چه کنم؟


خشم، احساسی است که همه ما از کوچک و بزرگ آن را تجربه می کنیم. خشم تقریبا بخشی از زندگی ما به شمار می رود اما بهتر این است که به بچه ها روش کنار آمدن با آن را بیاموزیم. زیرا اگر کسی نتواند خشمش را کنترل کند در زندگی دچار مشکلات زیادی می شود.


کودک

برای اینکه بتوانیم  کنترل خشم را به  کودکان بیاموزیم باید بدانیم چه چیزهایی باعث خشم آن ها می شود. مواردی که خشم بچه ها را برمی انگیزد:

▪ پرخاش به آنان و آزارهای کلامی

▪ بی اعتنایی و یا برعکس حمله فیزیکی

▪ اصرار و پافشاری برای انجام دادن و یا ندادن کاری

کنترل خشم یک مهارت در زندگی است و به کودکان باید چگونگی این کنترل را آموخت، بنابراین به آنان یاد بدهیم چه به لحاظ فکری و چه از جنبه بدنی خشم را از خودشان دور کنند.

برای شروع بهتر است مهارت های حل مساله را به آنان آموزش دهیم. به طور مثال به بچه ها بیاموزیم که هنگام خشم چه کارهایی را می توانند انجام بدهند و مجاز به چه کارهایی نیستند.

شکستن وسایل، فریاد زدن بر سر دیگری، آسیب رساندن به خودشان و پرت کردن اشیا به در و دیوار از شمار کارهایی است که نباید انجام دهند و برعکس دور شدن از موقعیت، کمک خواستن، حرف زدن درباره موضوع ناراحت کننده، کشیدن یک نقاشی و … از موارد پیشنهادی به کودک در حین خشمگین شدن است. می توانیم بچه ها را تشویق کنیم تا احساس خشمشان یا احساسات درونی خود را روی کاغذ بنویسند.

برای شروع بهتر است مهارت های حل مساله را به آنان آموزش دهیم. به طور مثال به بچه ها بیاموزیم که هنگام خشم چه کارهایی را می توانند انجام بدهند و مجاز به چه کارهایی نیستند.

بهتر است هنگام خشم کودک رفتار شما این گونه باشد:

▪ سعی نکنید در وی این باور را ایجاد کنید که خشمش بی مورد است و مساله مهمی وجود ندارد در عوض با او همدردی کنید و به او بگویید که شرایطش را درک می کنید و می فهمید که او عصبانی است.

خشم

▪ خشم او را کوچک، حقیر و مسخره جلوه ندهید و در لحظه عصبانیت کودک نخندید. گفتن جمله هایی مانند: مرد به این بزرگی خجالت داره، باز هم که آبغوره می گیری، وقتی عصبانی هستی چقدر زشت می شوی و … فقط او را عصبانی تر می کند.

▪ به هنگام خشم کودک رفتار خودتان را مثال نزنید بلکه درباره احساسات او حرف بزنید.

▪ سخنرانی و موعظه و پند و اندرز در این گونه موارد کارساز نیست.

▪ او را با کودکان دیگر مانند خواهر و برادر و همکلاسی هایش مقایسه نکنید.

▪ بکوشید علت خشم و عصبانیت او را بفهمید و از او بخواهید درباره آن صحبت کند.

هنگامی که کودکان درباره احساساتشان و عواملی که آن را به وجود آورده صحبت می کنند، گوش دادن بدون قضاوت، بدون امر و نهی و پند و اندرز به آنها کمک می کند تا به تفاوت میان خشم و آرامش پی ببرند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جوان امروز

مقالات مرتبط :

شاه کلیدهایی برای والدین

پیشنهاد های شگفت انگیز

مولتی ویتامین های تربیتی

چم و خم های بایکوت کردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.