تبیان، دستیار زندگی
نج نامزد نهایی جایزه 10 هزار دلاری «کین» معروف به بوکر آفریقایی معرفی شدند.به گفته هیشام ماتار، رئیس داوران جایزه «کین» این داستان‌ها «پرتره داستان کوتاه‌نویسی امروز آفریقا» هستند. داستان‌هایی که ماجرای حکایت طنز مرد مجردی اهل بوتساوانا و دردسرهای او را ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای یک مرد مجرد و سربازی اجباری

نامزدهای بوکر آفریقا معرفی شدند


 پنج نامزد نهایی جایزه 10 هزار دلاری «کین» معروف به بوکر آفریقایی معرفی شدند.


نامزدهای بوکر آفریقا

به گفته هیشام ماتار، رئیس داوران جایزه «کین» این داستان‌ها «پرتره داستان کوتاه‌نویسی امروز آفریقا» هستند. داستان‌هایی که ماجرای حکایت طنز مرد مجردی اهل بوتساوانا و دردسرهای او را روایت می‌کنند و حتی حقایق تلخ سرباز شدن اجباری دختری اهل اوگاندا را به تصویر می‌کشند.

این جایزه 10 هزار دلاری برای نویسندگان آفریقایی که به «بوکر آفریقا» معروف است حامیان بسیار مشهوری دارد از جمله ووله سوینکا، نادین گوردمیر و جی.ام. کوتزی که هر سه برنده نوبل ادبیات شده‌اند. پنج نامزد نهایی از میان 126 داستان از 17 کشور آفریقایی انتخاب شدند.

ماتار، نویسنده تحسین‌شده اهل لیبی درمورد نامزدها، گفت: «انتخاب نامزدها از بین حدود 130 متقاضی کار ساده‌ای نبود، سلیقه داوران این کار را دشوارتر و البته لذت‌بخش‌تر کرد.»

دو داستان از کشور آفریقای جنوبی انتخاب شده است؛ «سگ دلبر» نوشته دیوید مدالی درباره زنی پیر که باید مواظبت از سگ دوست همسرش را برعهده بگیرد و «آنچه مولی می‌داند» نوشته تیم کوگان درباره زنی که دخترش با شلیک گلوله کشته می‌شود.

اله الفری سردبیرد روزنامه، ویکی آنوین سفرنامه‌نویس و کارگردان، دیوید گوانتر رئیس دانشگاه جرج‌تاون و شاعر و آمیناتا فورنا نویسنده تحسین‌شده اعضای هیئت داوری این جایزه هستند.

دو داستان از کشور آفریقای جنوبی انتخاب شده است؛ «سگ دلبر» نوشته دیوید مدالی درباره زنی پیر که باید مواظبت از سگ دوست همسرش را برعهده بگیرد و «آنچه مولی می‌داند» نوشته تیم کوگان درباره زنی که دخترش با شلیک گلوله کشته می‌شود.

لائوری کوبویتسیله نویسنده اهل بوتساوانا با داستان «به یاد مک‌فینیس لاتا» نامزد شده که داستان تاثیر مرگ مک‌فینیس بر زنان یک روستا است. نووایولت بولاوایو اهل زیمباوه نیز با داستان «حمله به بوداپست» نامزد جایزه «کین» است.

داستان او ماجرای تلاش شش کودک برای یک دزدی است. آخرین نامزد نیز بئاتریس لامواکا اهل اوگاندا است که داستانش «رویاهای پروانه» نام دارد و در آن ماجرای سرباز شدن اجباری دختری و بازگشت او به نزد خانواده‌اش را تعریف می‌کند.

ماتار با تعریف از این داستان‌ها گفت: «همگی عالی و بلندپروازانه هستند. این داستان‌ها تصویر داستان‌نویسی آفریقا، طنز و هوش آن و دغدغه‌های آن هستند.»

برنده این جایزه روز 11 جولای در آکسفورد معرفی می‌شود. سال پیش اولوفمی تری از سیرالئون با داستان «روزهای چوب‌زنی» برنده این جایزه شد. داستان او درمورد گروهی پسر بود که در حلبی‌آباد زندگی می‌کردند و داوران با عبارت «داستانی در حدواندازه آثار هومر» آن را تشویق کردند.

سینما و تلویزیون تبیان


خبرآنلاین