تبیان، دستیار زندگی
اردیبهشت ماه امسال، آسمان میزبان جشن سیارات منظومه شمسی در خود است. قرار گیری عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در آسمان این ماه، مناظر بدیع و شگفتی را برای دوستداران آسمان شب مهیا می کند. به تمام این موارد روز نجوم را هم اضافه کنید که قرار است در....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آسمان این ماه چه خبر است؟!


اردیبهشت ماه امسال، آسمان میزبان جشن سیارات منظومه شمسی در خود است. قرار گیری عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در آسمان این ماه، مناظر بدیع و شگفتی را برای دوستداران آسمان شب مهیا می کند. به تمام این موارد روز نجوم را هم اضافه کنید که قرار است در 23 اردیبهشت ماه برگزار شود و جشن نجومی ها را کامل کند.

از سیارات چه خبر!؟

اگر در اردیبهشت و همین طور خرداد سحرخیز باشید می توانید ۴ سیاره مشتری، زهره، عطارد و مریخ را در کنار یکدیگر در افق شرقی بیابید. حتی در صورتی که تیزبین باشید می توانید کمی آن سوتر از این جمع، اورانوس را هم پیدا کنید! اجتماع سیارات پدیده ایست که معمولا هر چند سال یک بار اتفاق می افتد و در طی آن دست کم ۴ سیاره در ناحیه ای از آسمان در وضعیت مقارنه با یکدیگر قرار می گیرند. این زیباترین اجتماع سیارات در آخرین دهه قرن چهاردهم خورشیدی است.

از طرف دیگر می توانید ارباب حلقه های منظومه شمسی، یعنی سیاره زحل را در طول شب مشاهده کنید. زحل در این ماه در صورت فلکی سنبله قرار دارد و به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

صور فلکی بهار را چگونه بیابیم؟

سرتان را به رو بالا بگیرید و سعی کنید پرنورترین ستاره ای که در آغاز شب درست بالای سرتان می درخشد و رنگش به زردی میل می کند را پیدا کنید. این ستاره سماک رامح نام دارد و می تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن صورت های فلکی بهار باشد. اگر از سماک رامح رو به افق شمالی کمی سرتان را پایین آورید آن گاه دب اکبر را به شکل ملاقه ای بزرگ خواهید یافت. به کمک نقشه هایی که در ادامه آمده است می توانید گام به گام صورت های فلکی را پیدا کنید. برای این کار لازم نیست که حتما به این فکر بیفتید که از شهر خارج شوید و به آسمان بسیار تاریکی برسید. با کمی دقت و حوصله حتی از آسمان شب روشن تهران هم می توانید به کمک این نقشه های راهنما از پرسه زدن در میان صورت های فلکی لذت ببرید. ( برای مشاهده تصاویر روی آن ها کلیک کنید.)

در آسمان این ماه چه خبر است؟

١- ستاره های دبه و مراق از صورت فلکی دب اکبر را به اندازه پنج برابر فاصله میان آن ها به سمت شمال امتداد دهید و ستاره قطبی را بیابید. حال سعی کنید مابقی ستاره های صورت فلکی دب اصغر را که ستاره قطبی هم به آن ها تعلق دارد پیدا کنید.

٢- عکس مسیر بالا را درست در جهت مخالف امتداد بدهید تا به صورت فلکی شیر برسید. ابتدا سعی کنید سه ستاره مثلث شکل انتهایی آن را بیابید و سپس به سراغ کله علامت سوال گونه شیر بروید! اسد یا شیر یکی از صور فلکی است که شکل ظاهری آن با اسم متدوالش همخوانی دارد.

٣- در میان صورت فلکی اسد و جوزا که در شکل مشخص است می توانید صورت فلکی سرطان را مشاهده کنید. البته ستاره های خرچنگ (سرطان) بسیار کم نورند. توجه داشته باشید که شما به راحتی می توانید در کنار افق، صورت فلکی دوپیکر (جوزا) را بیابید.

در آسمان این ماه چه خبر است؟

١- دسته ملاقه دب اکبر را با همان انحنا ادامه دهید تا به اولین ستاره پر نور برسید. این ستاره سماک رامح، پرنورترین ستاره صورت فلکی عواست. صورت فلکی عوا شبیه به بادبادکی در آسمان به پرواز درآمده است.

صورت فلکی اکلیل شمالی نیز که شبیه به یک نیم دایره است در کنار عوا در آسمان جا خوش کرده است!

٢- مسیر دنباله انحنای مقاله را دقیقا با همان انحنا ادامه دهید. به ستاره دیگری می رسید که سماک اعزل نام دارد و درخشان ترین ستاره صورت فلکی سنبله است.

٣- بعد از سنبله و در ادامه مسیر همان منحنی به راحتی می توانید صورت فلکی کلاغ را بیابید.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

ماهنامه نجوم ٢٠۶