تبیان، دستیار زندگی
اکنون کمتر از یک سال به شروع سال ٢٠١٢ مانده است. همان سالی که نامش با جنجال های بسیاری همراه است و گفته می شود قرار است دنیا در آن به پایان برسد! آیا واقعا قرار است این اتفاق رخ بدهد؟ در ادامه به بررسی شایعات دهه گذشته که پیرامون نابودی زمین گفته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وای به روزی که زمین بترکد!!

بررسی شایعه سال 2012


اکنون کمتر از یک سال به شروع سال ٢٠١٢ مانده است. همان سالی که نامش با جنجال های بسیاری همراه است و گفته می شود قرار است دنیا در آن به پایان برسد! آیا واقعا قرار است این اتفاق رخ بدهد؟ در ادامه به بررسی شایعات دهه گذشته که پیرامون نابودی زمین گفته شده است می پردازیم.

وای به روزی که زمین بترکد

افرادی که اکنون سنی در حدود بیست به بالا دارند شاید جریان شروع سال ٢٠٠٠ را به یاد بیاورند. در آن سال ها گفته می شد با شروع سال ٢٠٠٠ تمام سیستم های الکترونیکی و مخابراتی دنیا مختل خواهد شد و بشر برای مدتی با مشکلات جدی رو به رو می شود. مشکلاتی از قبیل قطع شبکه های ارتباطی، اختلال در سیستم حمل و نقل، از دست رفتن برق و ایجاد اختلال در نیروگاه ها و کارخانجات، از کنترل خارج شدن تمام ماهواره ها و ...

پایه و اساس این شایعه عدم آگاهی کافی از برنامه ها و الگوریتم های کامپیوتر ها بود که برخی گمان می کردند تمام برنامه ها تا اتمام سال ١٩٩٩ برنامه ریزی شده اند و پس از آن دیگر کارایی نخواهند داشت. در نتیجه زندگی تکنولوژیکی بشر به کل از کار خواهد افتاد!

کمی جلوتر می آییم و به سال ٢٠٠٨-٢٠٠٧ می رسیم. آزمایشگاه سرن قصد داشت تا یکی از آزمایشات خود را عملی سازد.  قرار بود در این آزمایش پروتونها به دستگاه پیچیده ای در اعماق زمین در مرز میان سوییس و فرانسه تزریق شوند تا نظریه ای در مورد "ذرات بنیادی" آزمایش شود.  در این آزمایش در دستگاهی متشکل از یک حلقه حاوی مغناطیس‌های بسیار سرد با پیرامونی برابر ‎27 کیلومتر در عمق یکصد متری زمین در دو سوی مرز سوییس و فرانسه ، دو پروتون با سرعت ‎ 11هزار دور در ثانیه در جهت‌های مخالف به دور این حلقه عظیم می‌چرخند تا از برخورد آنها ذرات ناشناخته پدید آید.

در این میان شایعه شد که ممکن است نتایج تحقیقات این آزمایشگاه از بدترین فرضیاتی که فیزیکدانان مطرح کرده‌اند نتایج ویرانگرتری داشته باشد. شایعه ای که در جهان بازتاب پیدا کرد این بود: آیا ممکن است این برخورددهنده سیاهچاله ای بوجود آورد که زمین را ببلعد یا ذراتی در فضا بپراکند که زمین را به یک توده داغ مرده تبدیل ‌کند؟

وای به روزی که زمین بترکد

البته در همان موقع هم دانشمندان سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا یا همان سرن ‎ که برخی از آنها یک نسل بود روی این برخورددهنده ‎ 5/8میلیارد دلاری کار می کردند این فرضیات را احمقانه می‌خواندند!

باز هم جلوتر می آییم و به سال های اخیر می رسیم. گفته می شود که تقویم مایا در سال 2012 به پایان می رسد، به همین دلیل افراد مختلف به دنبال هر دلیل مذهبی، علمی، اخترگویانه و تاریخی می گردند تا اثبات کنند که این تقویم می گوید جهان رو به پایان است!

مردمی که در جامعه ی مایایی ساکن بودند، مهارت پیشرفته ای در نوشتن داشتند و در ساختن شهرها و مدنیت توانایی عجیبی پیدا کرده بودند. مایایی ها احتمالا بخاطر اهرام و ساختمانهای بزرگ دیگری که ساخته اند نیز معروف شده اند. مایایی ها از تقویم های مختلفی استفاده می کردند و زمان را بعنوان گردش هایی روحانی درنظر می گرفتند. از آنجایی که این تقویمها استفاده های عملی زیادی داشتند، مثل: کاربردهای اجتماعی، کشاورزی، اقتصادی و... ، به عنصر مذهبی قوی ای تبدیل شده بودند.

سال مبدأ در شمارش طویل مایایی در «0.0.0.0.0» آغاز می شود. هر صفر از 0-19 تغییر می کند که هرکدام نشان دهنده ی روزهای مایایی است.مثلا اولین روز از شمارش طویل به صورت 0.0.0.0.1 نوشته می شود. این عدد اضافه می شود تا روز 19. با افزوده شدن 1 روز دیگر یعنی 20 روز به صورت زیر نوشته می شود: 0.0.0.1.0 این شمارش تا 0.0.1.0.0 ادامه می یابد(حدود یک سال ) و همینطور تا 0.1.0.0.0 (حدود 20 سال) و 1.0.0.0.0 (حدود 400 سال). حالا مثلا تاریخ 2.10.12.7.1 در تقویم مایایی نشان دهنده ی تاریخ تقریبی 1012 سال و 7 ماه و 1 روز است.

وای به روزی که زمین بترکد

طبق نظر بزرگان مایا، پایان این دوره می تواند در 13.0.0.0.0 روی دهد و این تاریخ برابر با 5126 سال است. این شمارش بلند دوره در 0.0.0.0.0 آغاز شده است که مطابق 11 آگوست 3114 پیش از میلاد می شود. حالا مسأله را متوجه شدید؟ شمارش طویل دوره ی مایاها در 5126 سال بعد از این تاریخ یعنی در 21 دسامبر 2012 به پایان می رسد.

این قبیل پیش بینی ها نه تنها مبنای علمی ندارد بلکه از خرافات و اعتقادات اسطوره ای اقوام باستانی ریشه گرفته است. توجه مردم جهان به این قبیل خرافات نشان دهنده ی عمق خرافه پرستی و جهل علمی نسبت به یافته های دقیق و جهانی علمی امروز  است. این بسیار جای تاسف دارد که پیشرفت علم و تکنولوژی تأثیر زیادی در سطح علمی و درک عمومی اقشار جوامع انسانی بازی نکرده است!!

اینکه چطور به نتایج عجیب و غریب یک تقویم باستانی گم نام چنین اطمینان و توجهی می شود، روحیه ی غیر علمی و نادقیق مردم تحصیل کرده ی امروز را نشان می دهد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان